Kunnia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AivanSama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AivanSama

Tunnettu jäsen
06.11.2013
23 682
6 629
113
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005959838.html

Tästä tapauksesta jäin miettimään, että miten joku toinen ihminen voi viedä toiselta ihmiseltä kunnian? Ja mitä kunniakasta on toisen ihmisen pahoinpitelyssä tai tappamisessa? Millainen yhteisö asettaa petetyn puolison naurunalaiseksi? Ikäänkuin olisi petetyn vastuulla, että häntä on petetty?
Mikä ihme näiden ihmisten päässä oikein viiraa? Onko heistä jokainen kykenemätön loogiseen ajatteluun?

• Tykkää
Reactions: Elena777
Linkkiähän en tietenkään lukenut mutta en ymmärrä minäkään.

Mitenkään. Mun kunniani riippuu ainoastaan siitä, mitä mä teen.

Ei sitä voi viedä solvaamalla tai vaikka raiskaamalla.

Toki jos joku valehtelee mun tehneen jotain epäsopivaa, koen sen kunnianloukkauksena ja vaadin valehtelijan tilille. Ja haluan että niiltä osin kunniani palautetaan kertomalla totuus.

• Tykkää
Linkkiähän en tietenkään lukenut mutta en ymmärrä minäkään.

Mitenkään. Mun kunniani riippuu ainoastaan siitä, mitä mä teen.

Ei sitä voi viedä solvaamalla tai vaikka raiskaamalla.

Toki jos joku valehtelee mun tehneen jotain epäsopivaa, koen sen kunnianloukkauksena ja vaadin valehtelijan tilille. Ja haluan että niiltä osin kunniani palautetaan kertomalla totuus.
Ymmärsin, että tekijän mielestä hän menetti kunniansa, koska vaimo petti ja hän oli menettämässä vaimonsa.
Saadakseen kunniansa takaisin kaltaistensa silmissa hänen tuli surmata vaimonsa.
Asia täytyy nähdä tekijän silmin, ei sinun tai minun silmin. Mehän olemme suomalaisia, emmehän voi ymmärtää "kunnia asiaa" kuin jotkut heistä.

Ymmärsin, että tekijän mielestä hän menetti kunniansa, koska vaimo petti ja hän oli menettämässä vaimonsa.
Saadakseen kunniansa takaisin kaltaistensa silmissa hänen tuli surmata vaimonsa.
Asia täytyy nähdä tekijän silmin, ei sinun tai minun silmin. Mehän olemme suomalaisia, emmehän voi ymmärtää "kunnia asiaa" kuin jotkut heistä.

Nniiin, mä en lukenut sitä linkkiä.

Mutta moinen "kunnia" on paskapuhetta. Mustasukkaisuudeksi ja omistuksenhaluksi sitä meillä täällä suomessa nimitetään.

Linnaan vaan, vuosikausiksi. Sit ei oo vaimoa eikä "kunniaakaan" menetettävän.

• Tykkää
Suomalaismiehet tekevät samoin syystä mustasukkaisuus, kateus ja ahdistus. Ei niissäkään ole mitään logiikkaa, että pitäisi alkaa toista satuttamaan, mutta minkäs teet. Ei ne suostunut Marssiin lähtemään.

Nniiin, mä en lukenut sitä linkkiä.

Mutta moinen "kunnia" on paskapuhetta. Mustasukkaisuudeksi ja omistuksenhaluksi sitä meillä täällä suomessa nimitetään.

Linnaan vaan, vuosikausiksi. Sit ei oo vaimoa eikä "kunniaakaan" menetettävän.
Vaikka sun arvoihin ei kuulu puolustaa kunniaa puukottamalla, niin eräissä piireissä naisen puukottaminen kuoliaaksi puhdistaa maineen ja sillehän me emme voi mitään.

Vaikka sun arvoihin ei kuulu puolustaa kunniaa puukottamalla, niin eräissä piireissä naisen puukottaminen kuoliaaksi puhdistaa maineen ja sillehän me emme voi mitään.

Kai kuitenkin suomessa tapahtuneesta rikoksesta tuomitaan suomen lakien mukaan.

Ja moinen miehenkuvatushan se kunniaton on. Oikea vellipöksy kun käy heikompaansa käsiksi. Hyh, moista häpeää! :sick:

• Tykkää
Kunniamurhia on vaikea ymmärtää koska länsimaisessa kulttuurissa ei sellaista ole. Miten joku voi oman kunniansa takia murhata jopa oman lapsensa? Sen vihan pitää olla jotain niin järkyttävän suurta että pystyy sellaisen teon tekemään. Tytär joka esim on löytänyt itselleen väärän poikaystävän ja kunnian takia hänen perheensä saattaa yhdessä tuumin murhata tämän. Eihän tuollaista pysty käsittämään.

Tuollainen on sadistista vallanpitoa. Pelolla hallitseminen on alkeellinen keino pitää ihmiset ruodussa. Ei kysymys ole kunniasta.
Mikäli joku tuollaisen yhteisön nainen pääsee pälkähästä ilman seurauksia, saattaa joku toinenkin vaimo tehdä samoin. Siksi yhteisö tuomitsee miehen, koska pelkäävät saman tulevan omalle kohdalleen. Se tarkoittaisi hallinnan ja kontrollinen menettämistä ja sehän ei narsisteiksi kasvaneille miehille ole lainkaan suotuisaa.

• Tykkää
Kunniamurhia on vaikea ymmärtää koska länsimaisessa kulttuurissa ei sellaista ole. Miten joku voi oman kunniansa takia murhata jopa oman lapsensa? Sen vihan pitää olla jotain niin järkyttävän suurta että pystyy sellaisen teon tekemään. Tytär joka esim on löytänyt itselleen väärän poikaystävän ja kunnian takia hänen perheensä saattaa yhdessä tuumin murhata tämän. Eihän tuollaista pysty käsittämään.

Kertoo pelkästään inhimilisyydestä, vapaudesta omaan elämäänsä ja muiden kunnioittamisesta ja todellisesta kunniasta, jos ei tuollaista pysty ymmärtämään. Sellaista ei kuulukkaan ymmärtää.

• Tykkää
Voidaan me kun emme ota tänne maahan sellasia ihmisiä, joille kunniamurha on ok asia heidän uskon tai kulttuurin tai perinteensä mukaan.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä