kun yh äiti sairastuu.

  • Viestiketjun aloittaja tanja
  • Ensimmäinen viesti
tanja
Onko mahdollista saada sosiaalitoimistosta tai jostain muualta lastenhoitoapua jos yh äiti sairastuu, eikä jaksa itse hoitaa lapsia. Olin juuri tällä viikolla vatsataudissa, olo oli todella huono, enkä jaksanut muuta kuin maata sohvalla. Lasten isältä apua pyysin, mutta sitä en saanut. Voidaanko lasten isä velvoittaa ottamaan lapset jos äiti ei lapsista tilapäisesti kykynevä huolehtimaan?
 
mama the Strange
En tiiä, oon itsekkin miettiny mitä teen jos sairastun... Viikolla varmaan raahaisin pojan hoitoon päiväks, mutta viikonloppuna en tiedä... Onneks en vielä tähän päivään mennessä oo koko elämäni aikana ollu koskaan sairas
 
Tällasia mäkin oon miettiny, että jos on tilapäinen, lyhytaikainen mutta todellinen ja akuutti lastenhoitotarve, saako mistään apua?

Eikö sitä isää voisi edes silloin velvoittaa, jos on yhteishuoltajuus? Jos vaihtoehtoina ovat lasten heitteille jättö tai isän hoito, niin eikö se ole isän velvollisuus hoitaa? :( (Mulla ei ole yhteishuoltajuutta enkä tuota tyttöä isällensä missään nimessä antaisi ihan noin vaa, mutta siis tilanteissa, jossa isä on olemassa ja pystyy huolehtimaan lapsista...)
 
hei
olen jopa joutunut lähtemään tiputuksesta kotiin hoitamaan lasta kun lastenhoito meni reisille. + toivuin vakavasta sisäelintulehduksesta ja vilkkaan 1,5 veen kanssa ihan kaksin ja sanon suoraan, että meinasin kuolla.. mut joo, apua en saanut. Mutta nykyään joissain kunnissa saa perheet kotipalvelua-apua esim. ulkoiluttamaan lapsia, että äiti saa hetken levätä.
 
harmaa tänään
niin ajankohtanen kysymys, itellä oli 39,5 asteen kuume viikonlopun aluilla, to-pe pahimmillaan. onneks isovanhemmat hoiti lasta kuitenkin sitten kun vaan pysty, tänään mummokin sairastu eikä jaksanu enää hoitaa, mulla vielä lämpöö pikkasen, mutta sitäkin nuhasempi olo. Mikä pahinta, nyt pojallakin kuumetta 38,2 astetta! ja korvatulehdus:( koita jaksaa, paranemisia! raskasta se on!
 
hemuli
Ei ketään voi velvottaa mihinkään eikä etenkään ex-puolisoa jos ei toinen taho. Joillaki kunnilla on perhetyöntekijöitä lyhyt aikaiseenkin tarpeeseen (jos niillä sattuu olemaan aikoja) varsinki yh-tilanteessa. Mut epäilen että vatsataudista joutuu jokainen selviämään ihan itse.
 
Mä oon aina pitäny pojan kanssani kotona tarhasta kun oon ite ollu kipee. Tosin en niin kipee oo koskaan ollu, etten ois jaksanu sille ruokaa yms. tarjota (valmiix tehtyjä aina pakkasessa). Nätisti se on leikkiny ja mä oon saanu sohvalla maata, sit on nukuttu päikkärit yhdessä :D.

Kaikkein pahinta on ollu, ku työpaikan kosteusongelmien takia mulla pariin otteeseen menny ääni, ni silloinhan toi lapsi tajuaa, et ahaa, nyt äiti ei voi käskeä.

Mutta jos tulis tarve, niin onnex on hyvä turvaverkko, jonka kautta pojalle hoitaja löytyis (eli vaari :D, ja mummikin samalla jos olis vapaalla).
 
yh
äippä täälläkin ja monet kerrat on sairasteltu (keuhkokuume,vatsatauti,virusperäinen aivokalvontulehdus ym...) tauteja ja muksut kotona olleet.Oon saanu välillä ne jonkun tutun kans ulkoileen ja pariksi tunniksi hoitoon,mutta siinäpä se sitten onkin ollut.Sairaalareissuni ajaksi isä sai saikkulapun,kun nuorinmasta olin kotihoidon tuella vielä.
Kamalampaa on vie silloin kun kaikki on yhtäaikaa kipeenä.
Mutta niinhäm se on ettei me äidit saatais oikeesti sairastaa :)
Mutta,kysyppä kuntasi perhetyöntekijää,josko sieltä sais apua.
 
Mä kanssa näitä mietin, mä putosin kerran raput alas, ja onneksi ei tullut mustelmia kummempaa. Mutta tuolloin opetin 3 v:n soittamaan puhelimella.

Kerran taas se 3 v oli kauheassa vatsataudissa, ja meillä kaapit tyhjänä, kun mun piti sinä päivänä mennä kauppaan, kiitin luojaa, että oli olemassa nettiruokakauppoja, ja tilasin isomman satsin, ettei harmittaisi niin isosti suuret kuljetusmaksut.

Onnettomasti saa apua mistään.
 
hemuli
Oikeesti oon ite ollu 40 asteen kuumeessa influenssassa ja lapset kanssa, kenttäsairaala vaan olkkarin lattialle ja mehukannua sun muuta lähelle videot pyörimään kattoo kuka jaksaa ja kuka ei ni taju kankaalla vaan. Hätä keinot keksii.
Mut ap eiks sulla olis joku kaveri joka kävis kaupassa? Tai naapuri?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tällasia mäkin oon miettiny, että jos on tilapäinen, lyhytaikainen mutta todellinen ja akuutti lastenhoitotarve, saako mistään apua?

Eikö sitä isää voisi edes silloin velvoittaa, jos on yhteishuoltajuus? Jos vaihtoehtoina ovat lasten heitteille jättö tai isän hoito, niin eikö se ole isän velvollisuus hoitaa? :( (Mulla ei ole yhteishuoltajuutta enkä tuota tyttöä isällensä missään nimessä antaisi ihan noin vaa, mutta siis tilanteissa, jossa isä on olemassa ja pystyy huolehtimaan lapsista...)
Ei voi velvoittaa vaikka olisi yhteishuoltajuus. Ja monesti kai noissakin on se vain paperilla.
 
Mama the Strange
Mä en kerran päässy viikkoon kauppaan, kun poitsu oli kipee... Oli viimiset päivät jo aika nihkeitä. Meillä ei sillon ollut autoa ja oli kylmä talvi...ja kauppaan on yli kilomteri... Hui vieläkin muistelen tuota kammolla.
 
Mulla on 4v poika,jota isä ei luonaan pidä ja harvoin selvinpäin onkaan.
Joten itekseen on päivät pärjättävä,iltaisin äitini saattaa apuun päästä.
Kauppareissut hoitaa hyvällä tuurilla eräs ystäväni tai siskoni jos se heidän aikatauluun sopii.

Onneks ei kauheen pahasti oo tullu sairastettua
 

Yhteistyössä