Kun vauvalle ei maistu "pottu" niin mitä teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maito on alle 1-vuotiaan pääasiallinen ravinto, annan sosetta sen verran kun menee ja lisäksi hedelmäsosetta + maitoa.

Meille 8kk neuvolassa kyllä neuvottiin ihan muuta. Korvikelapselle käskettiin antamaan 1-2 lämmintä ateriaa ja puuroa. Maidon osuus kalsiumin takia 5-6dl.

Meillä on kyllä sanottu ihan muuta jokaisen lapsen kohdalla. Raudan vuoksi pitäisi syödä lihaa 1-2 rkl päivässä 8kk ikäisenä. Kalsiumia saa muustakin kuin maidosta, mutta esimerkiksi rintamaidosta saa älyttömästi proteiinia ja rasvaa. Energiaakin siinä on enemmän kuin perunassa.

Eikä sitä lasta voi väkisin syöttää, vai oletko joskus yrittänyt..? Esikoinen oli allerginen perunalle ja monelle muulle, kieltäytyi syömästä piiitkään. Nyt 5,5-vuotiaana syö erinomaisesti ihan kaikkea.

Tuota, minä en puhunut tässä perunasta vaan yleisesti kommentoin tuohon että maito on pääasiallinen ravinto. Ei ole. kaikille. Moni alkaa nälän vuoksi tarvitsemaan enemmänkin, viljoja, lihaa, perunaa. Ja kun näin on, se maidon osuus voi olla enää murto-osa, ei suurin osuus. 5-6dl yleensä, mutta aivan hyvin sen kalsiumin voi antaa puuron muodossakin. Eri soseita ja ruokia voi kokeilla jos yksi ei käy, ei minustakaan peruna ole mikään pakollinen. Meillä kelpasi lihasoseet, missä oli esimerkiksi riisiä ja kanaa, possua, ym. Ja nyt en todellakaan puhu mitään rintamaidosta, koska meidän lapset on korvikelapsia kuten sanoin, rintalasten ruokavaliosta mulla ei ole minkäänlaista hajua.

Bataattia laittaisin minäkin perunan joukkoon, tulee hieman makeampaa ja kuitenkin terveellistä. :)

Eikä hedelmäsose ole tosiaankaan täysin sama asia kun kasvissoseet, kuka nyt lieneekään oli kun sellaisia väitti.

Tai oisko tulossa kipeeks/kipeenä, meillä aiemmin hyvin syönyt 8kk "lopetti"(siltä se tuntui, mut oli siis tosi vähällä ruualla) pari päivää, ennenkun sairastui korvatulehdukseen. Tai tietty ne hampaat voi tehdä saman.
Ja nyt taas kun on tyttö kunnossa, niin tuntuu, että syö ihan hirveitä määriä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen siis kokeillu melkein kaikkia sekoituksia (bataattia en kyllä vielä) ja mikään vaan ei maistu.

Hampaiden tulo voi vaikuttaa, anna ruoka kylmänä.

niin joo, en ole ajatellu sitä hampaiden tuloa, hyvä pointti, kokeillaan..

Haluttais laittaa voita niinku joku täällä ehdotti ja puuroon sokeria ku ei sekään mee alas mutta jotenkin tuntuu ku kaikki paasaa siitä terveellisyydestä.. :(

Mä olen kans ajatellu et jos mä kertoisin totuuden esim. neuvolatädille mitä mä lapselleni syötän niin se varmaan pitäs sellasen saarnan että oksat pois :D

Mitä sitä lapsille (alle 1v) syötettiin sillon ennen ku ei ollu paljoo vaihtoehtoja niinku nykyään.

Nokare voita ja punasta maitoo muusin sekaan, kumma jos ei maistu! :D
Ja jos joku on vastaan punasta maitoo (ku täällä joskus oli jotain gallupin tapasta missä äidit juottaa lapselle kurria) et se on vähiten käsitelty maito verrattuna johonki prosenttimaitoihin tai kurriin. Ja muuten, kun maidon parasta ennen -päivämäärä lähestyy, kurrissa on rutkasti enemmän kokonaisbakteereja ku sinisessä/punasessa maidossa! Oon ollu töissä elintarvikelabrassa.

Asia meni nyt vähä sivuun ku perunasta :D Sokeria ei muuten hirveesti kannata lapselle antaa, se "syövyttää" niin herkästi niitä pieniä kalikoita siellä suussa ..ja menee niin herkästi jopa ihan mustaks ne hampaat. Sokeria vähemmälle! Tulipa romaani. Sori!

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Bataattia laittaisin minäkin perunan joukkoon, tulee hieman makeampaa ja kuitenkin terveellistä. :)

Eikä hedelmäsose ole tosiaankaan täysin sama asia kun kasvissoseet, kuka nyt lieneekään oli kun sellaisia väitti.

Hedelmäsoseet meillä toimi jälkkärinä tai välipalana. Sen vuoksi etteivät pidä nälkää lainkaan, paljon huonommin jopa kuin maito. Peruna, kasvikset ja liha kyllä pitää nälkää. Lapseni söi 8kk vanhassa jo niitä pitkiä purkkeja ruokaa kahdesti päivässä, aamu ja iltapuuron, maitoa ja hedelmää, jopa leipää. Ja ihan neuvolan ohjeistamana :D

Olen siis kokeillu melkein kaikkia sekoituksia (bataattia en kyllä vielä) ja mikään vaan ei maistu.

Hampaiden tulo voi vaikuttaa, anna ruoka kylmänä.

Tämä toimi meillä, kun poika venkoili lämpimän ruuan kanssa, ilmeisesti juuri hampaista johtuen. Lämmitin lihasoseen ja lisäsin siihen sitten huoneenlämpöistä kasvissosetta. Jotenkin ajattelen, ettei lihasosetta "voi" ilman lämmitystä antaa ja siksi näin. :) Peruna-porkkana menee tosi hyvin huoneenlämpöisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:

Banaani ainakin pitää nälkää paremmin kuin peruna, jos nyt siitä on kyse. Lisäksi siitä saa C-vitamiinia, folaattia, kaliumia, kalsiumia, fosforia, jonkin verran myös proteiinia ja hiilihydraatteja.

Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:
Vähennän potun määrää ja korvaan sitä bataatilla. Jos ei mene, annan riisiä, kuskusia tai puuroa enemmin kuin hedelmäsosetta.

Miksi? Hedelmäsose on vähintään yhtä terveellinen kuin mikä tahansa muukin.

Siksi että hedelmä on meillä välipalana ja haluan vauvan tottuvan ruoka-aikojen lisäksi myös makujen puolesta ruokarytmiin mitä muukin perhe noudattaa. Hedelmä ei myöskään pidä nälkää samalla tavalla kuin pottu/ riisi. Bataattia en pelkiltään syötä, on liian makeaa jotta viitsisi totuttaa.
Aamupala puuro marjasoseella
Lounas liha/kala (lisukkeella) sose
välipala hedelmää
päivällinen liha/kala (lisukkeella) sose
välipala hedelmää
iltapala puuro marjasoseella

ja maitoa joka välissä ruuan jälkeen+ iltamaito.

Yhteistyössä