Kun vauva syntyy....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitee

Vieras
niin pidättekö esikoisen ihan koko ajan hoidossa vai onko esikoinen muutaman päivä/viikon kotona ja sitten taas jatkaa hoitoa? Meillä siis 4v. ja vauva syntyy ihan lähiaikoina (esikoinen jatkaa hoidossa ihan virikkeiden takia). Mietin vain, että pitäiskö vaikka viikon kotona ja sitten taas hoitoon, kun ei yhtään noista aamuista ja tulevan vauvan rytmeistä vielä tiedä... Kesällä kyllä lapsi lomailee päivähoidosta 4 viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
niin pidättekö esikoisen ihan koko ajan hoidossa vai onko esikoinen muutaman päivä/viikon kotona ja sitten taas jatkaa hoitoa? Meillä siis 4v. ja vauva syntyy ihan lähiaikoina (esikoinen jatkaa hoidossa ihan virikkeiden takia). Mietin vain, että pitäiskö vaikka viikon kotona ja sitten taas hoitoon, kun ei yhtään noista aamuista ja tulevan vauvan rytmeistä vielä tiedä... Kesällä kyllä lapsi lomailee päivähoidosta 4 viikkoa.

4 viikkoa on aika vähän:( Jos itse olet kotona. Kyllä kai niitä virikkeitä varsinkin nyt kesällä on helppo keksiä itsekin...

Meillä nyt 5v ja kuukauden päästä 4v täyttävät lapset, kolmannen pitäisi syntyä marraskuussa. Koska vanhemmilla lapsilla on päivähoidolle kuntouttavia tarpeita jatkavat luonnollisesti hoidossa kumpikin.

Jos noita kuntouttavia tarpeita ei olisi, jatkaisin silti päivähoitoa osa-aikaisena. Ihan siitä syystä että ovat kuitenkin jo noin isoja jolloin tekee ihan hyvää saada olla muutama päivä viikossa kavereiden kanssa tekemässä isojen lasten juttuja. Meilläpäin kun ei edes juuri kotihoidettuja, isompia lapsia olekaan joten muuten olisi aika yksinäistä.

muoks. ja siis tuosssa vauvan syntymän aikoihin, eli mies on varmaan kotona myös pari viikkoa tms ja sinä aikana lapset taitavat olla aika vähän hoidossa että saavat rauhassa tutustua vauvaan. Sitten taas kun mies palaa töihn niin alkuun voi olla että "joutuvat" olemaan vähän pidempääkin päivää eli niin että mies töidensä mukaan hakee/vie koska itse en sektion jälkeen saa ihan heti isompia nostella.

no kyllä meillä on isommille aina jotain virikettä löytynyt uuden vauvan synnyttyä (neljä lasta meillä siis), eivät todellakaan ole hoidossa, kun minä olen vauvan kanssa kotona.

Meidän esikoinen oli kuukauden kotona kun vauva syntyi, ja nyt on 2pv/vk päikyssä. Pitää paljon vapaapäiviä ja "omia lomia", mutta ei haluta menettää tuota päikkypaikkaa eikä yksityisellä ole hoitotakuuta, joten siksi näin.

Mie kyllä ottaisin kesäksi kotiin 4v. Ja pidä kotona kun vauva tulee kotiin. Mulla poika oli eskarista pois 2 viikkoa kun meille tuli vauva. Ja ensi syksynä virikehoitoa riittää esim. 2-3 päivää viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Eikö esikoinen saa tutustua uuteen sisareensa? En käsitä.... Ei tarvitse hoitoa ollenkaan...

kuka väittää että ei saa tutustua ?? :O kyllä tiedän paljonkin joissa vanhemmat lapset käy virikehoidossa / kerhoissa. tekee vain hyvää lapselle. saa olla kavereiden kanssa yms. Ja voi olla että lapsikin hoidossa viihtyy.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:

Esikoinen jäi pois pk:sta ja syksyllä aloitti kerhossa 3krt/vko. Onko teillä kerho tms. vaihtoehtoa?

Me asutaan täällä syrjäseudulla ja ei ole kerho tms. vaihtoehtoja lähellä. Iso homma olis ollut lähteä vauvan kanssa 50km raijaamaan isompaa kerhoon ja odotella ne ajat sitten kylillä.
Meillä 3v 10kk poika piti 4 tai 5 viikkoo keäslomaa pikkuveljen syntymän aikaan ja sitten meni oman kylän ryhmikseen takas 3 pv viikko. Vein aamulla kun oli herännyt ja syönyt kotosalla aamiaisen ja hain sitten jo ajoissa pois.
Tämä oli hyvä ratkaisu koliikkivauvan kanssa en olis jaksanut päivittäin isoveljen kanssa vaan käytin itsekkäästi nukkumiseen (vauvan päiväuniajat) kun toinen oli hoidossa. -Näin selvittiin hyvin ja mielestäni kaikinpuolin hyvä vaihtoehto oli tämä!

Me asutaan täällä syrjäseudulla ja ei ole kerho tms. vaihtoehtoja lähellä. Iso homma olis ollut lähteä vauvan kanssa 50km raijaamaan isompaa kerhoon ja odotella ne ajat sitten kylillä.
Meillä 3v 10kk poika piti 4 tai 5 viikkoo keäslomaa pikkuveljen syntymän aikaan ja sitten meni oman kylän ryhmikseen takas 3 pv viikko. Vein aamulla kun oli herännyt ja syönyt kotosalla aamiaisen ja hain sitten jo ajoissa pois.
Tämä oli hyvä ratkaisu koliikkivauvan kanssa en olis jaksanut päivittäin isoveljen kanssa vaan käytin itsekkäästi nukkumiseen (vauvan päiväuniajat) kun toinen oli hoidossa. -Näin selvittiin hyvin ja mielestäni kaikinpuolin hyvä vaihtoehto oli tämä!

Alkuperäinen kirjoittaja x:
kyllä on typerää lähettää isompi pois kotoa vaikka äiti ja pikkusisarus saavat olla kotona =(

Ei se aina ole noin mustavalkoista. Riippuu kuitenkiin tilanteesta, lapsen iästä, siitä onko ympäristössä muuten kavereita, muista mahdollisista hoidontarpeista (onko lähellä sukulaisia jotka voivat tarvittaessa auttaa, tarviiko lapsi itse päivähoitoa jostain syystä ), hoitopäivien pituudesta ja määrästä jne.

Meillä 5v siirtyi kerhoon, ei tartte päivähoitoa. Paljon on kotonakin ja kesät kokonaan kotona. En pitäisi kesiä päivähoidossa vaikka paikka siellä olisikin ja jatkaisin hoitoa korkeintaan kolmesti viikossa lyhyempinä päivinä.

Hyvin on viihtynyt kun on panostanut häneenkin vähäsen. Kavereita kylään ja muuta tekemistä. Seuraavaksi esikouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä nyt 5v ja kuukauden päästä 4v täyttävät lapset, kolmannen pitäisi syntyä marraskuussa. Koska vanhemmilla lapsilla on päivähoidolle kuntouttavia tarpeita jatkavat luonnollisesti hoidossa kumpikin.

Jos noita kuntouttavia tarpeita ei olisi, jatkaisin silti päivähoitoa osa-aikaisena. Ihan siitä syystä että ovat kuitenkin jo noin isoja jolloin tekee ihan hyvää saada olla muutama päivä viikossa kavereiden kanssa tekemässä isojen lasten juttuja. Meilläpäin kun ei edes juuri kotihoidettuja, isompia lapsia olekaan joten muuten olisi aika yksinäistä.

muoks. ja siis tuosssa vauvan syntymän aikoihin, eli mies on varmaan kotona myös pari viikkoa tms ja sinä aikana lapset taitavat olla aika vähän hoidossa että saavat rauhassa tutustua vauvaan. Sitten taas kun mies palaa töihn niin alkuun voi olla että "joutuvat" olemaan vähän pidempääkin päivää eli niin että mies töidensä mukaan hakee/vie koska itse en sektion jälkeen saa ihan heti isompia nostella.

Oi, sinäkö odotat vauvaa :) Jarrusukkia vauvalle ja äidille hyvää vointia :)

Meillä syksyllä 3v ja 4v jatkava ihan normaalisit päiväkodissa kun kolmonen syntyy.
Lapset jäisivät kaipaamaan kavereitaan,ja pk voi tarjota kaikke sellaista mitä en kotona pysty tarjoamaan,esim askartelua,jumppaa jne..Meillä lapset tykkäävät hirveästi olla pk:ssa.Miksi repisin tutut rutiinit kappaleiksi kun vauva syntyy?

Mä olen ajatellut vaihtaa esikoisen päivähoidon osa-aikaiseksi, pari päivää viikossa. Mutta tuota mietin minäkin, että miten se hoitoon meneminen silloin, kun vauva syntyy.. mikähän siinä olisi järkevintä.

Mä olen ajatellut vaihtaa esikoisen päivähoidon osa-aikaiseksi, pari päivää viikossa. Mutta tuota mietin minäkin, että miten se hoitoon meneminen silloin, kun vauva syntyy.. mikähän siinä olisi järkevintä.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Oi, sinäkö odotat vauvaa :) Jarrusukkia vauvalle ja äidille hyvää vointia :)

Kiitos! :D Vointi alkaa jo olla parantunut kun pahoinvointi alkaa jäämään ja ainakin np-ultrassa kaikki näytti hyvältä.

Yhteistyössä