kun väsyttää mutta ei tahtoisi siitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Loma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Loma"

Vieras
tehdä suurta numeroa :/
meidän pian 9kk täyttävä vauva ei edelleenkään nuku öitään kunnolla. herää 4-12 kertaa yössä, nukkuu ja mönkii vieressäni kun ei omassa sängyssä uni maistu hetkeäkään. Nukahtaa rinnalle ja vaatii tisua monta kertaa yössä.
Nyt alkaa äitiä jo siinä määrin väsyttää että tahtoisin jonkun unikoulun ( tassuttelu esim. ) käydä lapsen kanssa mutta kun perheessä on 2 isompaakin lasta ja mies joka käy töissä niin miten sen toteuttaisin? Neuvolalääkäri sanoi että 3 yötä varmaan menee huutaessa mutta en voi väkisin muuta perhettä valvottaa kuitenkaan.

Nyt se tissi pois, ja omaan huoneeseen nukkuu.
Mula on 11kk poika, joka heräs monen kuukauden ajan (6kk) joka yö yli 10 kertaa. Ja se ei todellakaan ole normaalia. Heti ekana kysyttiin syökä yöllä. Ei syö, jos olis syönny niin se jätettäis ehdottomasti pois.
Meillä poika oli sairaalan unikoulussa, koska itse olin ihan liian väsyny siihen touhuun. 3 yötä, ja poika on nukkunut kojta kuukauden ihan kunnolla.

Voisko sen toteuttaa hiihtolomalla jos miehellä sellainen on? Silloin ei sisarustenkaan mahdollinen valvominen olisi niin pahasta kun voisivat aamulla nukkua pitkään. Tai mies isompien lasten kanssa pieneen reissuun, vaikkapa viikonloppuristeilylle. Tosin lapset on monesti niin hyväunisia että kun ovat nukahtaneet niin eivät herää vaikka pommi jysähtäisi vieressä.

Se tissi tosiaan pitäisi saada pois mutta miten? :( Huutohan siitä tulee ja kun huutaa niin koko talo herää eikä kukaan saa nukutuksi. Vaikea sitten on vauvaa koettaa nukuttaa jos 2 muutakin lasta kirkuu kun eivät saa nukutuksi.
Yöt olleet niin levottomia kun vauva nukahtaa niin en itse oikein uskalla liikahtaa ettei herää. Nukun sitten huonoa unta huonossa asennossa ja herään n. 30 min päästä kun niskat ja hartiat on jumissa. Sitten varovasti vähän käännän asentoa ja viimeistään 30 min päästä vauva herää taas vaatimaan rintaa...
Eli puolen tunnin välein saa heräillä.
Kun vaan tietäisi miten opettaa vauva tuosta tavasta ja vieressä nukkumisesta pois ilman että jonkun trauman saapi :( Vauva on kovasti minussa kiinni muutenkin.

Voisko sen toteuttaa hiihtolomalla jos miehellä sellainen on? Silloin ei sisarustenkaan mahdollinen valvominen olisi niin pahasta kun voisivat aamulla nukkua pitkään. Tai mies isompien lasten kanssa pieneen reissuun, vaikkapa viikonloppuristeilylle. Tosin lapset on monesti niin hyväunisia että kun ovat nukahtaneet niin eivät herää vaikka pommi jysähtäisi vieressä.

Mies ei halua kyllä varmasti lasten kanssa mihinkään reissuun ilman minua lähteä. Hiihtolomaakaan ei miehellä ole - lapsilla kyllä.
Onko vauvalle pahasta se että minä olen se joka unikoulun pitää? Kun tuoksuu maidolle? Kuitenkin tahtoisin sen tehdä ihan itse - en pysty kuuntelemaan huutoa jos en itse saa 'tehdä mitään'.
Mites sitten ihan käytäntö tuon imettämisen kanssa? Kun olin mieheni kanssa risteilyllä ennen joulua yhden yön niin rinnat oli ihan hirveän kipeät kun maito pakkautui niihin.
Eli miten saan imetyksen lopetettua?

http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm Meillä mentiin tuossa iässä omaan huoneeseen ja sänkyyn näillä ohjeilla, viikossa lapsen sai viedä illalla sänkyyn ja hakea aamulla pois.

[QUOTE="Loma";22929116]tehdä suurta numeroa :/
meidän pian 9kk täyttävä vauva ei edelleenkään nuku öitään kunnolla. herää 4-12 kertaa yössä, nukkuu ja mönkii vieressäni kun ei omassa sängyssä uni maistu hetkeäkään. Nukahtaa rinnalle ja vaatii tisua monta kertaa yössä.
Nyt alkaa äitiä jo siinä määrin väsyttää että tahtoisin jonkun unikoulun ( tassuttelu esim. ) käydä lapsen kanssa mutta kun perheessä on 2 isompaakin lasta ja mies joka käy töissä niin miten sen toteuttaisin? Neuvolalääkäri sanoi että 3 yötä varmaan menee huutaessa mutta en voi väkisin muuta perhettä valvottaa kuitenkaan.[/QUOTE]

Aloittakaa perjantaina. Pakkohan se unikoulu on pitää ja muidenkin uhrautua muutama yö, jos sinäkin olet jo 9kk valvonut! Tsemppiä!

Helpoitenhan se vauva rauhottuu, jos isä tekee unikoulun ku ei haise maidolle... huutaa varmaan kahata kauheemmin, jos sinä teet unikoulun kun vielä imetät...ja rintoja pumpataan sit sen verran tyhjemmäks nii kyl se aika nopeesti alkaa vähenee se maito ku ei enää imetä niin usein. Kannatan todella tuota unikoulua enkä usko että saa traumoja, jos hänen luonaan kuitenkin ollaan tai käydään useesti... eka yö on se kaikken pahin! Protestointiahan se itku on enmimmäkseen.

Niin ja varmaan kannattaa aloittaa tuo homma yöimetyksen lopettamisella. Lapsihan ei tarvitse enää öisin syötävää. Kun lapsi ei enää yöllä herää tissille, niin yöt alkaa siitä helpottaa. Unikoulu + tissi pois, niin avot.

esikoinen söi muutaman viikon ikäisestä lähtien maitoa myös pullosta ja kun kiinteät alkoi kunnolla maistua 5kk iässä niin ei rintaa enää huolinut kuin harvoin. Maidon tulo hiipui siis pikkuhiljaa kunnes n. 6kk synnytyksestä loppui kokonaan.
Keskimmäinen söi myös pulloa n. 2kk ikäisestä lähtien ja vähensi itse rinnalla oloa n. 7kk iässä ja lopetti sitten pian kokonaan tissittelyn.
Tää pienin ei ole pulloa huolinut kuin nyt vasta ihan muutaman viikon ja edelleen vaihtelevasti. Siksi maitoa tulee tosi paljon edelleen.
Mies ei varmastikaan unikoulua suostu pitämään. Ei ole kovin hyvä kestämään huutoa.

[QUOTE="Tiina";22929222]Niin ja varmaan kannattaa aloittaa tuo homma yöimetyksen lopettamisella. Lapsihan ei tarvitse enää öisin syötävää. Kun lapsi ei enää yöllä herää tissille, niin yöt alkaa siitä helpottaa. Unikoulu + tissi pois, niin avot.[/QUOTE]

Tai sitten ei. Meil 6kk lopetti yöruoan mut heräily alko loppua yli 1v. Välissä oli kyl unitäti apuna jne. Ei sekään lopettanu heräilyjä.

Meillä hiukan yli 1 v lapsi saa edelleen öisin 1-2 kertaa maitoa pullosta. Nukkuu omassa huoneessa enkä imetä, eli se ei ole se ongelma. Mulla samoin ongelma on se, että huutava vauva on pakko rauhoittaa, ettei muut lapset herää myös itkemään... No omaa laiskuutta se on tietysti myös, väsyneenä ei viitsis oikeasti yhtään yötä alkaa huudattamaan koska haluaa päästä itse nukkumaan. Noh, toisaalta muistan, et esikoinen myös söi vielä tässä iässä öisin pulloa, ja kyllä sekin loppui jossain vaiheessa (ei vaan enää heräillyt joten jäi itsestään pois), joten eiköhän tältäkin.

Meillä on ollut esim. paljon hammastentekoa viime aikoina, toisaalta omasta mielestäni jos muutamalla maidonannolla saa hammaskipuisen nukkumaan yönsä niin parempi se kuin jatkuva kipulääkkeen antaminen.

[QUOTE="Loma";22929291]Tuo on rankkaa kun heräillään :( Meidän keskimmäinen lopetti heräilyn joskus 2½ vuotiaana suurinpiirtein. Nyt täyttää kohta 3.[/QUOTE]

Nii on. En mä usko että vauvasi saa traumaa jos unikoulu on lempeä ja yöruoka loppuu. Protestoi varmasti mut pakkohan se on jos tissittely häiritsee öitä. Samalla vois oppia sinne sänkyynsä kun maito haisee liikaa vieressä. Meillä se siirty sillon 6kk sänkyynsä ja samalla loppu yöruoka kun ei haissu siinä naaman edessä. Sänky oli samassa huoneessa. Ja heräili kyl kattomatta nukkumapaikkaa.

Meillä loppui yöheräilyt vasta 3,5-vuotiaana. Imetin 1v4kk ja vieroitus meni helposti ja "luonnostaan". Ei liittyneet siis nuo pari vuotta sen jälkeen kestäneet heräilyt enää imetykseen mitenkään. Toiset vain on huonounisempia. Ollaan miehen kanssa molemmat tosi herkkäunisia, joten meiltä kai tuo tyttö sitten on unenlahjansa perinyt. Tällä hetkellä tyttä on 4,5v ja nukutaan kaikki eri huoneissa, vanhemmat tulpat korvissa. Jos tytöllä on hätä yöllä, kuullaan kyllä tulppienkin läpi, muttei joka pihaukseen herätä. Meni tää nyt ihan eri raiteille, mutta halusin meidänkin tarinan kertoa.

Toisaalta tuo yö'huudatus'kin olisi helpompi varmaan kestää jos päivisin edes saisi itse nukuttua. Mutta isompien lasten vuoksi sekään ei ole mahdollista. Siksi se on kai tuntunutkin tosi rankalta ruveta edes siihen hommaan. Menee ne vähätkin unet siinä sitten hetkeksi.
Mies on väsynyt ( kai tuo vauvan vieressä möhkääminen vaikuttaa myös hänen uniinsa vaikka ei siihen varsinaisesti koskaan herääkään ) joten häneltä on tosi vaikea pyytää/saada apua :( Jos kerron että olen väsynyt niin mies kertoo myöskin olevansa väsynyt. Ja meidän perheessä se olen kuitenkin aina minä joka väsymyksestä huolimatta jaksaa. Mies ei nuku sen enempää kuin minäkään mutta minä olen se joka pitää hermonsa kasassa vaikka väsyttää. Mies kiukuttelee kun on oikein väsynyt.

Meillä odotetaan kans että yöheräämiset loppuisi, poika on nyt 1v 11kk eikä loppua näy.. Ja meillä valvotaan putkeen öisin parikin tuntia, kaikki variaatiot on kokeiltu esim. myöhemmin/aikaisemmin nukkumaan, yksin/kaikki yhdessä/ äidin/ isän kanssa nukkuminen, huonetta vaihdettu, lämpötiloja säädetty, korvat putkitettu yms. eikä mistään ole apuja. Unikoululla saatiin tilanne kuukaudeksi rauhoittumaan kesällä mutta korvakierteen alkaminen pilasi kaiken. No kai hän viimestään armeijaikäisenä sitten nukkuu yönsä..tai sit ei =). Mä vaan kohta ihan oikeasti saan väsymyksestä sydärin tai aivoveritulpan, saati sitten mies joka on muutenkin huonouninen.

Enkä minä edes vaatisi että lopunikääni saisin nukkua hyvin. Enkä edes välttämättä viikkoa vaikka se olisi ihanaa mutta jos edes YHDEN yön saisin nukkua kunnolla niin jaksaisin taas huomattavasti paremmin!

Yhteistyössä