Kun väsymys ei ole enää normaalia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Eli mua on alkanut jo vähän mietityttää oma väsymys. Kyse ei ole uupumisesta, vaan mua väsyttää, niin että silmiä on vaikea pitää auki ja kroppa tuntuu ihan raskaalta, kun niin kovasti väsyttää.. Olen tähän asti laittanut sen piikkiin, että meillä on pikkulapsia pienellä ikäerolla ja minua vaan painaa univelka. No nyt lapset alkaa olla jo sen varran isoja, että saa öisin nukkua ja ei ole ihan niin kiinni, kuin pikku vauvassa. Silti tämä armoton väsymys ei ole alkanut helpottaa. Vai voiko tuon univajeen korjaamiseen mennä esim. useita kuukausia??

Millaiset elämäntavat sinulla on?

Nukutko riittävän pitkät yöunet? saatko unenpäästä kiinni? Nukutko koko yön kuin tukki vai heräiletkö?
Syötkö oikein ja monipuolisesti, terveellisesti? Liikutko riittävästi?

Mulla on ollut tiukka talvi; perhe, työt ja opiskelu on verottaneet voimia ja vapaa-aikaa on vähän (sen vähäisen vapaa-ajan olen halunnut antaa perheelle sillä lapset ovat vielä pieniä ). Oma aika siis on ollu aika vähillä ja jaksaminenkin lähteä mihinkään on ollut nollassa. Olen syönyt miten sattuu, paino on noussut ja liikuntaa olen harrastanut vähän. Nyt sen sitten huomaa. Väsyttää ihan hiivatisti koko ajan. Tänäänkin norkoilin 2½ tuntia päikkäreitä ja ihan normi yöunet.
Huomenna alkaa elämäntapojen korjaus kun sain kouluni päätökseen ja lomakin alkoi sopivasti. Syön terveellisesti ja lisään liikuntaa. Tiedän että pirteys tulee viikossa-kahdessa takaisin ja väsymys kääntyy laskuun. Mulla unet katkeaa joka yö moneen kertaan kun lapset herättelee öisin.

verikokeissa kannattaa joo käydä, mut jos ne kunnossa, kantsisko käydä vaikkapa neuvolassa juttelemassa. Itse sairastuin työuupumukseen, painoin kolme vuotta hirveellä tahdilla, ja lyhyillä lomapätkillä. Lopulta en jaksanut kuin itkeä ja nukkua. Meni monta viikkoa sairaslomalla että nukuin todella paljon. Unen tarve voi tulla muustakin väsymyksestä kuin univajeesta.

Yhteistyössä