Kun tiskari tuli taloon :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalvopäällystetty tabletti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kalvopäällystetty tabletti

Vieras
Onko täällä sen ikäistä väkeä, joka muistaa ensimmäisten astianpesukoneiden tulon? Milloin ne alkoivat yleistyä ja pidettiinkö niitä turhakkeina tai varakkaampien ihmisten hömpötyksenä? Mikähän mahtoi olla niiden hintataso suhteessa nykyisiin koneisiin? Voisi olettaa että olivat suhteellisesti kalliimpia kuin nykyisin.

Muistan lapsuudesta, että eka tiskari oli asunnossa johon muutimme 1984. Sitä ennen ei sellaista ylellisyyttä meillä ollut. Enkä kyllä muista oliko se tiskari siinä asunnossa valmiina, vai hankittiinko se vasta muuton jälkeen (esim. 1985 tai -86).

Meille tuli tiskikone n. -85. En ollut vielä koulussa. Omat vanhempani ovat aina olleet pihejä eivätkä moista olisi hankkineet, mutta äidin isä sen meille osti. Hintaa en muista, mutta tosi äänekäs se oli. Onneksi ei vesimittaria ollut, sillä melkoinen vesisyöppö oli. Hoover merkkinen.

Yhden kaverini perheessä oli myös samaan aikaan. Eivät olleet varakkaita kuten ei mekään.

Kun exän kanssa nuorina -80 luvun alussa muutettiin yhteen sovittiin että hän joka tekee ruuan ei tiskaa. Sopimus piti :). Kun talon remppa oli valmistumassa -86, exä sanoi että hänen kätensä eivät enää kestä tiskaamista ja meille hommataan tiskikone samalla kun muutkin keittiönkoneet.
Sopi minulle mainiosti.

Eli olisikohan niin että tiskareita alkoi olla "kaikilla" siinä 1985-86 kieppeillä? Minä en muista minkä merkkinen se meidän ensimmäinen oli, mutta äänekäs oli ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kalvopäällystetty tabletti;22820955:
Eli olisikohan niin että tiskareita alkoi olla "kaikilla" siinä 1985-86 kieppeillä? Minä en muista minkä merkkinen se meidän ensimmäinen oli, mutta äänekäs oli ainakin.

Meidän oli suht' hiljainen Husqvarna, de luxe malli, ensimmäisiä joissa oli valo koneen sisällä. (syttyi kun aukas luukun )

Onko vielä tiskarimuistoja? :D

Lapsena sitä kuvitteli että kodinkoneiden ja-elektroniikan hankinta oli perheissä pääasiassa rahakysymys. Toki niinkin, mutta näin vanhempana tajuan että kyse oli paljolti myös siitä, millainen tyyppi perheen isä oli (isät kai yleisimmin tällaiset hankinnat teki/tekee). Hifistely-henkiset isät ostivat videot ym. uutuushienoudet perheelleen jopa vuosia aiemmin kuin "tavallisemmat" isät. Minun rakas isäni on ihan käsi kaikessa (kodin)tekniikassa ja on edelleen ihan hukassa tietokoneiden, dvd-soittimien ja digiboxien kanssa -vaikka käyttää tietokonetta päivittäin työssään ;) Hän osti meille hienot videot ja uuden telkkarin joskus 1989 :D

Yhteistyössä