Kun taapero ei tahdo itse syödä lusikalla

• Viestiketjun aloittaja sleeping
  • Ensimmäinen viesti
sleeping
Meidän nuorimmainen täytti jo yksi vuotta. Poika syö itse leipää, herneitä, maissia, pieniä keitettyjä porkkanan paloja ja maissinaksuja sormillaan. Olen ollut aika laiska antamaan pojalle lusikkaa käteen, jotta saisi syödä itse. En jaksa siivota :ashamed: ja tämä on nyt kostautunut sillä, ettei poika suostu ottamaan sitä lusikkaa lainkaan käteensä!! Jos yritän tarjota lusikkaa hänen omaan käteensä, poika loukkaantuu verisesti ja alkaa itkemään. Siis vaikka itse yrittäisin antaa tavalliseen tapaan sitä ruokaa siinä samalla tai muutenkin. Vanhempi söi itse jo tuossa iässä hienosti lusikalla ja osasi juoda itse maitoa nokkamukista. Mitä minä siis teen...? Onko peli jo menetetty?? Onko muita lapsia jotka ovat näinkin myöhään vasta ruvenneet harjoittelemaan syömistä?
Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata!

meillä tyttö 1v3kk kyllä pitää lusikkaa kädessä, mutta lähinnä keskittyy pöydän hakkaamiseen tai yrittää mukamas mua syöttää... Ei siis juurikaan ole kiinnostunut itse syömisestä. Koko aikana ehkä kymmenen kertaa saanut lusikan väärällä päällä jotain laitettua suuhun

Tuskinpa peli kuitenkaan on menetetty ;) Kyllä se sinunkin poikasi oppii itse syömään sitten kun siltä tuntuu. Jätä vaikka lusikka siihen pöydälle viereen jos siitä sen haluaisi ottaa käteen tai leikin varjolla harjoittelette. Esim. nukkeja tai nalleja syöttäen. :hug:

meillä Minea oli jotain reilu 1v kun vasta ekan kerran sille lusikan käteen annoin :ashamed: pari kertaa se sitä ihmetteli, sotki ja hakkasi pöytää mutta aika äkkiä alkoi itse laittaa lusikkaa suuhun.

kyllä se siitä, annat vaan rauhassa tutkia lusikkaa ja ruokaa.

Minusta 1 vuotiaan ei tarvitse itse vielä osata syödä. Jokainen kehittyy omassa tahdissa, mutta ei meilläkään tyttö osannut 1 vuotiaana itse syödä! olisko ollu 1.5 vuotias kun alkoi kiinnostumaan syömisestä. nyt 2 vuotta ja syö jo ihan kokonaan itse ja hyvin menee! kakkonen nyt 11 kk enkä voisi kuvitella hänen osaavan itse syödä. ei pidä pulloa tai mukiakaan itse kun juo.
Ei siis kannata olla huolissaan!

Harva 1v osaa itse syödä. Meillä poika kyllä piti lusikkaa kädessä 8kk ikäisestä, mutta ei tietenkään sillä mitään tehnyt. 1v4kk hän alkoi itse syömään lusikalla ja melko pian siitä pikkuhaarukalla. Toki enimmäkseen häntä syötettiin. Vieläkin toisinaan saan auttaa poikaa 2v4kk. Jokainen lapsi oppii omaan tahtiin.

Meillä on annettu lusikka omaan käteen alle 1v,mutta nyt on vasta alkanut sillä harjoitteleen syömistä ja ikää 1v8kk pääsääntöisesti menee vielä kädellä ruoka suuhun.Ei kannat vielä hätäillä tuon asian kanssa jokainen oppii asiat omassa ajassa,pääasiahan on että syö sitä ruokaa.

Salama McQueen
:whistle: Tää äiti ei ole kummallekaan antanut vuosikkaana vielä lusikkaa käteen. Tai no, lusikan ehkä, mutta sotkea ei ole saanut. :D Ei tosin ole kiinnostusta lapsillakaan ollut syömiseen vielä tuolloin.

Kuopus oppi 1 v 3 kk vanhana syömään itse ja esikko yli 1,5-vuotiaana.

Yhteistyössä