Kun siskokset haluavat saman nimen lapselleen (nimi tulee suvusta), miten välttää riita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimiasiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja vielä yksi juttu... meitä on pyydetty lapsen kummeiksi. Miten voin olla onnellinen ja iloinen kummitäti, kun nimiasia ahdistaa... :(

Et mitenkään voikaan. On parempi, että kerrot siskollesi kuinka pikkumainen ja inhottava olet. Näkeepä hänkin oikean luonteesi.

Mitenkö välttää riita? Siten, että sä et ala rähinöimään? Sä olet antanut jo omalle lapsellesi nimen ja sillä siisti. Mistä tiedät vaikka tyttäresi nimi olisi sellainen, minkä siskosi kenties haluaisi antaa myöhemmin omalle lapselleen? Nimiä ei voi varata ja jos haluat välttämättä antaa mahdolliselle omalle pojallesi saman nimen, niin siitä sitten vain.

Ymmärrätkö miten lapsellinen olet?

Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Mä en koskaan, KOSKAAN keskustele lasten mahdollisista nimistä kavereiden tai sukulaisten kanssa etukäteen. Ristiäisissä saavat kuulla mihin nimiin olemme päätyneet. Enkä halua muidenkaan kertovan minulle suunnitelmistaan.

Kaveripiirissämme puhkesi hirveä kriisi pari vuotta sitten, kun kaksi hyvää, jo lapsuudesta tuttua ystävystä olivat samaan aikaan raskaana. Toisella oli LA paria kuukautta aiempaa kuin toisella. Olivat jo vuosia sitten puhuneet suosikkinimistään ja toinen oli kertonut, kuinka olivat miehensä kanssa päättäneet antaa nimen X, jos vain joskus pojan saisivat.

No, kun tämä toinen kaveri sitten piti ristiäisiään ja pojan nimi julkistettiin, oli tunnelma jäätävä, kun paljastui että hän oli antanut juuri tuon toisen kaverin suosikkinimen. Nimen "varaaja" oli tässä vaiheessa vielä lopuillaan raskaana ja loukkaantui asiasta verisesti, itki jo siellä tilaisuudessakin. No, sitten kun tämä toinenkin vihdoin syntyi ja se oli poika, niin samaa nimeä ei enää haluttu antaa, vaikka se oli ollut jo aikoja se "the one" nimi... :( Oli aika ikävä tilanne. Eipä saanut se ensiksi nimen antanut kutsua ristiäisiin, eikä ilmeisesti mihinkään muuhunkaan tilaisuuteen sen jälkeen.

Asia repi koko kaveriporukan aika lailla kahtia; osa piti asiaa mitättömänä ja juuri puolusti tätä "ensimmäisenä lapsen saaneen oikeutta" käyttää nimi ensin, toinen puoli taas piti tuota ihan törkeänä temppuna. Ensiksi lapsen saanut kyllä sanoi muistavansa heidän keskustelleen nimistä aika ajoin, mutta ei ollut "kuulemma" ymmärtänyt että toinen oli ollut tuon ko. nimen kanssa "niin tosissaan". Ja se nyt vaan kuulemma oli "sopinut tälle pojalle niin täydellisesti".

Tällöin päätin, etten itse ikinä, milloinkaan keskustele nimistä etukäteen, jotta vältytään tuollaiselta tilanteelta. Oikeasti olin pahoillani molempien puolesta, mutta kyllä hieman enemmän asetuin kieltämättä sen nimen "varanneen" puolelle, niin surulliseksi hän asiasta tuli.

Toinen poika sai kyllä ihan kelpo nimen, mutta tiedän, ettei hänestä sen niminen todellakaan olisi tullut ilman tämän toisen kaverin töppäystä. Mutta vaikka eivät enää tekemisissä ole olleetkaan tai olekaan, niin ei kaverini kuulemma kuitenkaan halunnut enää antaa tuota miettimäänsä nimeä, koska se toinen kaveri oli ns. "pilannut" sen. Että näin.

Mitä väliä, vaikka ystävysten lapsilla olisi ollut sama nimi?
Sisaruksille ei saa antaa samaa nimeä, mutta serkuksille ja kaverusten lapsille vooi ihan hyvin antaa vaikka identtiset nimet. Tässäkin tapauksessa oletettavasti sukunimi olisi erottanut lapset toisistaan?

Meidän poika sai nimen Juuso. Sitten serkkuni sai pojan, jonka nimeksi tuli myös Juuso. Ollaan serkun kanssa ihan läheisiä ja tekemisissä, mutta ei samat nimet haittaa. Jos pojat ovat yhtäaikaa paikalla, on "meidän juuso" tai "isojuuso" ja "pikkujuuso"
Serkkuni sai toisen pojan, ja antoivat nimeksi Joona. Me oltiin ajateltu samaa nimeä meidän toiselle pojalle, joka syntyi paria kuukautta myöhemmin, vain yhden kirjaimen erolla. Mutta koska serkku ehti ensin, ei kehdattu samaa nimeä laittaa, kun yhdet saman nimiset jo oli. Meidän toisesta pojasta
ei siis tullut Joonas, mutta kiva nimi on tämäkin, mitä keksittiin tilalle.

Mä olen varmaan jokaisen ystäväni kanssa joskus jutellut lapsena / nuorena, että jos saa lapsia, niin mitkä niiden nimiksi tulee. Pitäisikö mun nyt muistaa kaikkien ystävieni joskus mainitsemat nimet ja vältellä niitä?

Mä olen itse esim. sanonut että mun pojastani tulee Totti Rasmus. No kas vaan, eipä tullutkaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Mä en koskaan, KOSKAAN keskustele lasten mahdollisista nimistä kavereiden tai sukulaisten kanssa etukäteen. Ristiäisissä saavat kuulla mihin nimiin olemme päätyneet. Enkä halua muidenkaan kertovan minulle suunnitelmistaan.

Tätä linjaa minäkin olen aina noudattanut, mutta nyt kun siskoni sitten palajsti nimiehdotuksen oli jotenkin vaan pakko sanoa, että sama nimi on meidänkin suosikkimme... Ehkä salaa toivoin, että jättävät nimen pois omalta lapseltaan... Vaikka taisin kyllä sanoa siinä tilanteessa, että eihän niitä nimiä voi varata...

Ja vaikken itse olekaan puhunut tästä nimestä kenellekään, on se minun (ja mieheni) mielestä ollut niin itsestäänselvyys mahdolliselle tulevalle pojallemme, että tuntuu kyllä nimen varastamiselta,. jos siskjoni sen pojalleen antaa...

Mutta ei voi mitään...

Niin ja vielä yksi juttu... meitä on pyydetty lapsen kummeiksi. Miten voin olla onnellinen ja iloinen kummitäti, kun nimiasia ahdistaa... :(

Anteeksi nyt ap, mutta kuulostat todella inhottavalta ja pikkumaiselta :(. Onneksi et ole minun siskoni. Minä, minä, minä. Se tuntuu olevan ainoa, mitä ajattelet. Siskosi pitäisi vaihtaa nimi, koska sinä olet ajatellut, että JOS saat joskus pojan, niin siitä tulee juuri sen niminen. HALOO.

Kerro ajatuksesi siskollesi. Eiköhän hän vaihda kummin. Sinä et ole siihen hommaan kelvollinen :(

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Tätä linjaa minäkin olen aina noudattanut, mutta nyt kun siskoni sitten palajsti nimiehdotuksen oli jotenkin vaan pakko sanoa, että sama nimi on meidänkin suosikkimme... Ehkä salaa toivoin, että jättävät nimen pois omalta lapseltaan... Vaikka taisin kyllä sanoa siinä tilanteessa, että eihän niitä nimiä voi varata...

Ja vaikken itse olekaan puhunut tästä nimestä kenellekään, on se minun (ja mieheni) mielestä ollut niin itsestäänselvyys mahdolliselle tulevalle pojallemme, että tuntuu kyllä nimen varastamiselta,. jos siskjoni sen pojalleen antaa...

Mutta ei voi mitään...

Aikuistu.

Sulla ei ole poikavauvaa, et ole raskaana, ja jos raskaaksi tuletkin niin lapsesi voi olla tyttö. Et ehkä koskaan saa poikaa.

Ja itket sitä, että siskosi haluaa antaa lapselle nimen teidän suvustanne - suvusta, joka on hänen yhtä lailla kuin sinunkin.

peesi. Todella itsekästä käytöstä.

Meillä kävi miehen siskon kanssa muuten niin, että joskus juteltiin siitä, millaiset nimet annettaisiin tyttövauvoillemme. Hänellä oli tuolloin yksi poika, mulla ei vielä lapsia. Sanoin, että mun suosikkinimet on Melike, Aleyna ja Ilayda.

No, miehen sisko sai tytön vajaan vuoden kuluttua tästä keskustelusta. Nimeksi tuli Melike Ilayda, ja ensin häntä kutsuttiin Melike Aleynaksi, mutta vaihtoivat sitten tuon tokan nimen viime hetkellä ennen papereiden jättämistä maistraattiin :snotty:

Ekana olin että okei...sitten alkoi jo naurattaa :D. Ja meillä siis on Melike Aleyna, serkkuaan Melike Ilaydaa reilun vuoden nuorempi. Asuvat eri maissa, ja serkkua kutsutaan Ilaydaksi, eli nou hätä :)

Kysyitkö sinä siskoltasi lupaa antaa esikoiselle sen nimen, jonka annoit?

Jos et, miksi ihmeessä siskosi pitäisi kysyä sinulta lupaa antaa lapselleen suvun nimi. Suku on yhtä lailla hänenkin sukunsa.

Vaikutat äärimmäisen vastenmieliseltä ja itsekkäältä omaan napaan tuijottelijalta. Sääliksi käy siskosi, kun joutuu tulla kanssasi toimeen.
Riita vältetään niin, että kasvat aikuiseksi ja tajuat hävetä itseäsi.

onhan se mahdollista et annat tismalleen saman nimen. tiedän perheen, jossa isän nimi on Antti ja kaikki 4 lasta on laittaneet omalle pojalleen nimeksi Antti. siis kutsumanimeksi. onsiis 4 eri ikäistä serkkua, ja kaikkien nimi on Antti. fiksua, vai mitä?

Olet varmaan myös niitä, jotka näkevat myös isovanhemmat vain omien lasten isovanhempian. Olet kiikuttamassa lapsesi joka päivä hoitoon, tai joka viikko, niin isovanhemmat eivät jaksa katsoa toisen lapsen.

Toivottavasti siskollasi on hyvät appi ja anoppi. Ap:sta ei ole kummiksi tai siskoksi.

Juu, ei nimiä voi varata. Jos tää meen vaavi on poika, niin yksi todella vahva nimiehdotus on sama, kuin miehen siskon poijalla on. Olen sitä ajatellut jo paljon ennen kuin tapasin mieheni ja nimi tulee meidän suvusta. Se on "voi voi" jos niitä asia hämää.

Toivottavasti siskosi antaa vauvalle haluamansa nimen. Itse et sitä poikaa saa ja jos siskosi ei sinun takia anna vauvalleen sitä nimeä, niin silloin kumpikaan ei saanut sitä haluamaansa nimeä lapselle.

Nimiä ei juu voi varailla, tuli ne sitten suvusta tai ei...

Meidän tytöllä ja parhaan ystäväni tytöllä on ikäeroa vajaa kolme kuukautta ja oltiin aika paljonkin etukäteen puhuttu nimistä-he tiesivät varmuudella vauvan olevan tyttö, meillekin sanottiin ultrassa että tytöltä näyttää. Päädyttiin sitten raskausaikana miehen kanssa yhteen nimeen jos tulokas on tosiaan tyttö ja yhtään nimensä oloinen, mutta tästä nimestä ei ystäväni kanssa ollut yhtään mitään puhetta. No kuinka ollakaan, ystäväni kertoi sitten heidän tyttönsä syntymän jälkeen lapsen nimen ja se oli sama nimi jota oltiin itse ajateltu. Vähän haavi aukihan siinä aluksi jäi, mutta lähinnä siitä syystä että oltiin toistemme ajatuksista tietämättä päädytty samaan nimeen. :D En mitenkään kokenut että olisivat "varastaneet" meidän lapsellemme kuuluneen nimen-enemmän ystäväni oli alkuun että voi ei, etteivät olisi nimeä valinneet jos olisivat tienneet meidän ajatelleen samaa. Totesin vain, että nimi on sen joka antaa sen ensin ja naurettiin että on meillä ainakin yhtä hyvä maku! :D Meidän tyttö sai sitten toisen nimen, samantyylisen, mutta joka sopii kyllä tytölle paremmin kuin alunperin ajateltu.

Turha murehtia asiaa, joka ei ole lähimainkaan ajankohtainen, tulevaisuudestakaan ei varmaa tietoa Tuletko edes koskaan saamaankaan poikaa?? Joten heitä huolesi Herran haltuun ja jatka elämää.

Yhteistyössä