"Kun se synnytys käynnistyy, niin sen kyllä huomaa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee*2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis tuo vastaushan annetaa niille jotka täällä pohtii, että huomaako sitä ja millaisia ne supparit sitten on jne. Ja ap huomasi siis vesienmenosta, että nyt se käynnistyy eli huomasit, että kyllä se on tulossa. Ymmärrän mitä ap ajaa takaa, mutta se ei ole vastaus siihen kun joku täällä ennakkoon miettii, että tajuaakohan sitä sitten varmasti. Eli kyllä oli ap:kin tajunnut, että se on tulossa kun kerra sairaalaan asti oli itsensä jo siirtänyt.

Minulla ei tullut missään vaiheessa säännöllisiä, pitkiä ja kovin kipeitä supistuksia, paitsi puoli tuntia ennen lapsen syntymää. Supistellut oli jo pari päivää, ja tungin itseni synnärille tarkistuttamaan olinko auennut senttiäkään. Ja olinhan minä, itseasiassa enää pari senttiä oli aukeamatta. Vedet menivät parin tunnin päästä, sitten tuli niitä kunnon supistuksia puolisen tuntia ja pian olikin vauva sylissä. Tuossa puolessa tunnissa ei olisi ehkä ehditty synnärille jos olisin jäänyt odottamaan kotiin vesien menoa...

Itse olen yllättynyt 3 kertaa kun sairaalaan on menty ja aina ollut sen 10cm auki.
Ekasta meni lapsivedet kotona,kahdesta muusta sairaalassa.
Kipeitä supistuksia tuli jokaisesta 1h ennen syntymiä.

Oletkohan sä vähän tyhmä tai yksinkertainen?

Tottakai olisit kotona huomannut synnytyksen käynnistyneen, koska et olisi kotona saannut puudutetta tai muuta lääkettä. Petidin on tosiaan kipulääke, ilman sitä ne kivut olisi kotona alkaneet ja tuskin olisit saannut nukuttua.

Nyt pääsit toki helpolla, etkä itse huomannut synnytyksen käynnistyneen koska olit lääkittynä sairalassa. Kotona tilanne olisi ollut toinen. petidin myös nopettaa synnytystä, koska se rentouttaa lihaksia.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee*2:
Mun on pakko sanoa tähän sellainen poikkipuoleinen sana että ehei :)

Mun kakkosen synnytys meni niin että aamulla alkoi lorista vettä ja pitkin päivää lorisi niin että sai useasti olla vaihtamassa sidettä ja mä ihmettelen et eiks se muka tällä menolla jo lopu.

Alkoi siis aamulla siinä noin kahdeksan maissa.

Siitä sitten alkoi jomotella selkää. Ja pitkin päivää tuli kipeitä supistuksia välillä säännöllisesti ja sitten taas epäsäännöllisesti ja tää söi voimia kovin.

Sitten illalla noin kymmenen aikaan mä sain sen petidin-piikin jotta sain hieman nukuttua koska se saa olon TODELLA uneliaaks. Mä uskoin ettei vauva synny vielä pitkään aikaan. Nukuin ehkä 1-1,5h ja tunnen puoli tokkurassa muutamia napakoita supstuksia kunnes herään mielettömän kovaan ponnistamisen tarpeeseen.

Eli jos mä olisin ollut kotona niin mä olisin synnyttänyt omaan sänkyyn. :)

Eli tuo väite/sanonta ei aina pidä paikkaansa.

Esikoisen kohdalla mä taas todella tiesin koska se synnytys on todella alkanut.

Mulle toi petidin-piikki tekee saman. Esikoisesta annettiin liian aikaisin eli tuli todella pikainen avautuminen ja lapsi syntyi todella vauhdilla. Toiseen tiesin sitten sanoa ettei missään nimessä sitä piikkiä ennekuin kaikki on valmiina. Piikki annettiin kun synnytys oli jo ihan ok pisteessä ja siitä piikistä puolen tunnin päästä lapsi oli ulkona. Yksi kätilö sanoikin että se petidin-piikki joillakin auttaa todella hyvin.

Yhteistyössä