Kun Se maito loppuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Kehitysmaissa. Ja tuo ruoka-aine-asia on ihan totta.

Minä taas olen lukenut sellaisista tutkimuksista, että täyimetys YLI 6 kk saattaa altistaa allergioille.

näin mäkin olen ymmärtänyt.. siis vielä kyseessä TÄYSimetys yli 6kk

Jep. Pelkkää tissiä jopa 9-11 kk ikään saakka...SE saattaa altistaa allergioille.

Mä luulen, että moni luulee maidon olevan loppumassa siinä vaiheessa kun se on alkanu sujua, eli kysynnän ja tarjonnan laki on kohdannu ja maitoa ei enää tursua jatkuvasti yli tarpeiden.

Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Mutta on väärin, että korvike asiaoista puhuminen on tavallaan "luvallisempaa" kuin imettämisestä.

Peesi. Itse olen huomannut tuttavissakin että suurimalla osalla on jo alusta alkaen ollut olettamus, että maito ei välttämättä riitä. Vaikka tosiasia on, että harvalla prosentilla se maidontuotanto loppuu, kun vaan alusta alkaen imettää. Suomessahan on tosi pienet imetysluvut enkä yhtään ihmettele. Neuvoloista tuli ihan hyviä imetysopuksia mutta asenteet on huonot. Etukäteen odottajille maalaillaan sitä maidon riittämistä ja sitten ihmiset on paniikissa imettäessään että vauva kuolee nälkään, kun se jotain kitisee. Ei uskalleta luottaa siihen, vaikka painokäyrätkin olisi kohdallaan että maito riittää. Ja toisaalta taas painokäyrät voi mennä miinuksellakin koska ne on korvikeruokittujen käyriä..

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä luulen, että moni luulee maidon olevan loppumassa siinä vaiheessa kun se on alkanu sujua, eli kysynnän ja tarjonnan laki on kohdannu ja maitoa ei enää tursua jatkuvasti yli tarpeiden.

tuota minäkin olen miettinyt. samoin rintaraivareiden, kasvun myötä tapahtuneiden imemismuutosten jne takia(siis muutosten) ihmiset ajattelevat että maito varmasti loppuu.

tai juuri tuo että rinta ei ole enää pinkeä pallo vaan lötkö, pehmeä ja varmasti tyhjää vaan täynnä..

Mistähän olet kotoisin, kun vain tuommoisia kavereita omaat. Mun paristakymmenestä äitiystävästä vain kaksi on imettänyt alle 3kk, muutama n. 6kk ja loput 9-18kk. Ja kyllä kaikkien kanssa on voinut keskustella kaikista äitiyteen liittyvistä asioista.

Tai sitten en vain ole tajunnut imettämiseni ja puheideni loukkaavan muita...

Alkuperäinen kirjoittaja Höpöhöpö:
Mistähän olet kotoisin, kun vain tuommoisia kavereita omaat. Mun paristakymmenestä äitiystävästä vain kaksi on imettänyt alle 3kk, muutama n. 6kk ja loput 9-18kk. Ja kyllä kaikkien kanssa on voinut keskustella kaikista äitiyteen liittyvistä asioista.

Tai sitten en vain ole tajunnut imettämiseni ja puheideni loukkaavan muita...

Minä kanssa vähän ihmettelen, nämä ovat siis puolituttuja ja semmoisia joita tiedän, joilla nyt vaan sattuu olemaan vauva samaan aikaan ja siksi ollaan tekemisissä. Hyvien ystävien ja sukulaisten kanssa en ole moiseen törmännyt, tai siis kommunikaatio on tietysti mutkattomampaa. Ja muutama näistä puolitutuista ovat siis kovin yksinäisiä, joilla ei ole monia ystäviä/sukulaisia samasdsa tilanteessa.

Minulta kanssa useinkin kysellään et vieläkö poika saa tissiä jne jne. ja ikää on 5kk..mutta onneksi on myös muutama tissittelijä kaveri jonka kanssa voi puhua rintaraivareista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Mutta on väärin, että korvike asiaoista puhuminen on tavallaan "luvallisempaa" kuin imettämisestä.

Sama tunne minullekin on tullut.

Ja on tuntunut vaikealta tilanteelta, kun kaveri puhuu että pakko antaa korviketta, kun se 1-2 viikkoinen vauva haluaisi rintamaitoa jopa kahden tunnin välein. Tai velliä pitää antaa 2-kuiselle, kun nukkuu öisin korkeintaan neljän tunnin pätkiä. Ja jos näihin juttuihin vastaa, että esikoisella pisin väli puoleen vuoteen oli siinä parin kolmen tunnin mittainen, tai tämä nykyinen siinä muutaman ensimmäisen kuukauden ajan tankkasi aina n. 6 tuntia rintaa illalla, siitä iltakuudesta puolille öin tai ylikin, niin sitä paheksutaan :o

Joo, ja olisi kiva purnata että hiukset lähtee päästä ja iho kukkii ja on kamala nälkä koko ajan, mutta ei saa niin ei saa.

Kääk, minäkin olen törmännyt tuollaiseen. :o Juhlistin muuten toissapäivänä ensimmäistä ja ainoata onnistunutta imetystäni, joka on kestänyt sen 6kk ja jatkuu vain. :heart: :D

Meillä täysimetystä 6kk ja nyt typy 9kk saa vielä 6krt vuorokaudessa rintaa kiinteiden ohella. Tyttö oli syntyessään noin 3kg ja nyt on isompi kuin yksikään tuntemani vauva :)

Monet kyllä luovuttaa tosi helpolla imettämisen, esim ensimmäinen rintaraivari lopettaa kokonaan imettämisen. Tai annetaan jatkuvasti lisämaitoa, eikä pyritä siitä aktiivisesti eroon. Itse olen taistellut useat rintaraivarijaksot, rintatulehduksen, tukokset ja rikkinäiset rinnanpäät. (minulle tulee todella helposti tukoksia rintoihin, ja kun tukos purkautuu tulee nänniin haavaumia jne. kipuja) Tiedän, että vasta sitten "helpottaa" kun lopetan imetyksen, mutta aion imettää tyttöä vähintään vuoden ikään. Ja meillä kanssa oli alussa todellinen tissitakiainen, imetystä 2h, tunnin tauko ja taas 2h rinnalla.

Mutta tämä kaikki on minulle voitto, ylpeyden aihe ja onni! Olen selvinnyt näin pitkälle ja tyttöni on saanut kasvaa maailman parhaalla ravinnolla. Kunpa äitejä tuettaisiin imetyksen ongelmissa, opastettaisiin tarkemmin lisämaidon tarjomisessa ja ylläpidettäisiin positiivista asennetta imetykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kunpa äitejä tuettaisiin imetyksen ongelmissa, opastettaisiin tarkemmin lisämaidon tarjomisessa ja ylläpidettäisiin positiivista asennetta imetykseen.

Juuri näin. Ja jos näitä positiivisia tarinoita vaikeuksista huolimatta olisi lisää, voisi muillakin olla helpompaa. Nyt vaan syyllistetään imettäviä äitejä siitä, että he tekevät korviketta antavien äitien olon kurjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kääk, minäkin olen törmännyt tuollaiseen. :o Juhlistin muuten toissapäivänä ensimmäistä ja ainoata onnistunutta imetystäni, joka on kestänyt sen 6kk ja jatkuu vain. :heart: :D

Onnea hienosta saavutuksesta! Osaatko kertoa mikä sai sen onnistumaan nyt, ja miksi ei onnistunut aiemmin?

Yhteistyössä