Kun saatte lomarahat, niin onko palkka silloin huomattavasti isompi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhh

Vieras
Minulla on ensimmäinen täysi kesäloma tulossa, olen laskenut että kun tulee loma-ajanpalkka ja kesälomarahat, niin palkanhan pitäisi olla monta sataa isompi kuin normaalisti. Mutta sitten taas kaverit sanovat että ei sitä juurikaan huomaa ja että ei se nyt mitenkään paljon isompi ole. Palkkani vaihtelee paljon, mutta laskin keskiarvon ja palkkani on noin 1700 euroa, lomarahat olisi siis 850. Yhteensä 2550 euroa, mutta onko se siis noin paljon oikeasti? Puhun bruttopalkasta. Ja juu, kyllä minulla on varmasti monen mielestä pieni palkka :D

riippuu paljon miten oot laittanut verotuksen, eli onko sulla vuosituloraja vai kkraja.
Jos vuosiraja niin siitä menee sama prossa kun normikuussa, mutta jos kkraja eikä se riitä niin ylimenevältä menee lisäprossa.

Tuo verotus tosiaan vaikuttaa. Mutta mulla samansuuruinen palkka kuin sulla, ja kylläs sen huomaa. Paitsi että lomarahat maksetaan erikseen, ei palkassa (palkka 15. päivä, lomarahat kesäkuun lopussa), joten varsinainen palkka ei muutu. :D

Minulla on ensimmäinen täysi kesäloma tulossa, olen laskenut että kun tulee loma-ajanpalkka ja kesälomarahat, niin palkanhan pitäisi olla monta sataa isompi kuin normaalisti. Mutta sitten taas kaverit sanovat että ei sitä juurikaan huomaa ja että ei se nyt mitenkään paljon isompi ole. Palkkani vaihtelee paljon, mutta laskin keskiarvon ja palkkani on noin 1700 euroa, lomarahat olisi siis 850. Yhteensä 2550 euroa, mutta onko se siis noin paljon oikeasti? Puhun bruttopalkasta. Ja juu, kyllä minulla on varmasti monen mielestä pieni palkka :D

Loma-ajan palkanlaskenta riippuu hyvin pitkälle tessistä ja alasta jolla työskennellään. Sekä tietysti netto sitten omasta verotuksesta.

Jos olet kuukausipalkkalainen niin lomarahasi = lomaltapaluuraha lasketaan yleensä säännöllä kk-palkka/25 * lomapäivien lukumäärä*0,5

Jos taas olet tuntipalkkalainen niin sääntöjä onkin monia. Voit ansaita lomapäiviä ja loma-ajan palkan laskenta voi olla prosenttiperusteinen ( esim. 9 % ) lomanmääräytysmisvuoden palkasta. (01.04.2013-30.04.2014) Ja edelleen lomaraha on tästä puolet.

Taikka sitten lasketaan ns. keskimääräisen päiväpalkan mukaan. Jolloin lasketaan lomanmääräytymisvuoden ansio ja se jaetaan työpäivien lukumäärällä ja kerrotaan vuosilomalaista löytyvällä kertoimella ( riippuu kertyneistä lomapäivistä)

Ja sitten on toki muitakin tapoja ja tessejä. Alalla jolla ei ole yleissitovaa tessiä niin ei yleensä makseta lomarahaakaan, se kun ei sisälly lomalakiin jota noudatetaan jos tessiä ei ole.

Mulla siis palkka vaihtelee hyvinkin paljon, mutta laskin että keskiarvo on noin 1760 euroa. Joskus voi olla 2200 ja joskus vaan 1400. Viime kesänä lomaa oli 8 päivää, silloin oli palkkalaskelmaan merkattu että yhden päivän lomaraha olisi ollut 36 euroa. Hassua miten noin vähän? Aloitin silloin työt tammikuussa.

Se, milloin ja miten loma-ajan palkka ja lomarahat maksetaan, on paljon kiinni yrityksen käytännöstä. Meillä esim. norm kuukausipalkka tulee aina kuun vika päivä, olit sitten lomalla taikka ei. Talvilomarahat maksetaan koko henkilöstölle helmikuussa ja kesälomarahat toukokuussa.

Kyllä se vuositulorajalla on kiva extra. Meillä maksetaan ne loman ajankohdasta riippumatta heinäkuun tiliin, joka tulee kuun puolessa välissä. Joissain työpaikoissa on tuo että maksetaan osa ennen ja loman jälkeen "lomaltapaluuraha".

Meillä on siis sellainen käytäntö että kaikki saavat samaan aikaan lomarahat, ihan sama milloin loma on. Minulla on loma kesäkuussa ja lomarahat tulevat aina heinäkuussa, eli samaan aikaan. Minusta tuo käytäntö on hieman hankala kun mekin mennään tänä vuonna reissuun sitten lomani jälkeen ja otin palkatonta vapaata. Kun en saanut lomaani myöhemmäksi.

Yhteistyössä