Kun raskaustesti ei näytä oikeaa tulosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä...

Vieras
Onko kellään käynyt niin, että apteekista ostettu raskaustesti näyttää negatiivista, vaikka olistkin raskaana? Mul kävi ekan lapsen kohdalla niin. Menkkoja ei tullut, mut testi vaan näytti negaa. Lääkäris kävin ja tylysti sanoi, etten mä raskaana ole, että kyl ne menkat sieltä alkaa. No 2 viikkoa meni ja ei alkanu. Soitin lääkärille ja sanoi heti että kyseessä hormoonihäiriö. Verikokeisiin passitti ja kas kummaa, kun olinkin raskaana. Nyt vaan mietin voiko toisen raskauden kohdalla käydä samoin. Vauvaa koitettu saada alulle jokunen aika ja jotenkin olo on sellainen, eetä olisin raskaana. Menkat epäsäännölliset... testi näytti negaa. En enää tiedä voinko luottaa niihin. Ehkä vaan odotan pari viikkoa ja teen uuden testin, mikäli menkat ei ala....

Juu, minulla näytti eka testi negaa, tein toisen parin päivän päästä ja plussa pärähti. Itse asiassa ei tuo ole kovinkaan harvinaista, että raskaustesti ei aina näytä oikeaa tulosta alussa. Tiedän monta tapausta. Yksikin ehti raskaudessa lähemmäs puolta väliä kun testi näytti negaa. Ihmetteli kyllä oireitansa.

Useissa raskaustestien ohjeissakin sanotaan, että raskaushormoonin näkyminen virtsassa on yksilöllistä. Joillakin näkyy aikaisemmin kuin toisilla. Ihme, että se sun lääkäri luki sitä testiä kuin piru raamattua. Mutta summa summarum, aina tosiaan kannattaa tehdä toinen muutaman päivän päästä jos eka näyttää negaa mutta oireet viittaa kuitenkin päinvastaiseen.

mulla kierto oli ennen raskaaksi tuloa aina 26-28pv, kp 33 sain acon 10 testiin (todella herkkä) elämääkin haaleemman haamun jonka näki vain kun katsoi valoa vasten. varmaan pari viikkoa olisi mulla mennyt ennen kuin normaalilla apteekin 25ml testillä olisin haamun saanut. Mulla 3keskenmenoa ja yksi synnytykseen päätynyt ja kaikissa on ollut yhtä hidasta tuo raskaushormonin kertyminen.

Esikoiselta plussasin heti ensimmäisenä päivänä kun vuoto olisi pitänyt alkaa. Seuraavan tytön kohdalla ei plussaa tullut yli kuukauteen, vaikka olin täysin varma raskaudesta ja eri merkkisiä testejäkin kokeilin. Sitten vihdoin plussasin.

Tämän kolmannen tytön kohdalla en edes tehnyt koko testiä. Kun kuukautiset olivat myöhässä, odottelin vain noin viikolle seitsemän ja varasin neuvolan. Ultran sain ekan neuvolakäynnin jälkeen heti ja siellähän se viimeistään tuli varmistettua sitten. Mutta kai verikokeenkin olisi saanut jos olisi halunnut, kannattanee kysäistä sitä neuvolasta mikäli testeihin ei luota ja oma kierto on epäsäännöllinen.

Yhdellä tutulla on niin että ei ole koskaan kotitestit plussaa näyttäneet. Ja kolme lasta hänellä. Tosin ei hän sitten ole enää kotona testaillutkaan kun on käynyt viim. rv 8 verikokeella testin tekemässä.