Kun raha huolet painaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Meillä on luottokortteja pari, ihan tapissa. Auto josta nyt yritän saada miehen luopumaan, koska se vie hirveesti rahaa. Ja toinen lapsi tulossa. Käymme molemmat töissä ja tulot kuussa noin 2900e. Olemme tosi paskoja käyttämään rahaa. Itse olenkin elänyt sillä ajatuksella että ei niitä rahoja hautaan mukaan saa. Silti harmittaa aina tässä kohtaa kuuta kun tilit huutaa nollaa ja vielä ois kaks viikkoo mentävä. Oma asuntoki oisi kiva.. Mutta ei sitä tällä velka määrällä kannata ees yrittää. Onko muilla ongelmia? Miten selviätte?

Kannattais olla yhteydessä oman kaupungin/ kunnan velkaneuvojaan. Heiltä varmasti apua ja löydätte sopivan ratkaisun. Luottokorteista ekana eroon. Leikkaatte kahtia ja maksatte velan pois.

Kannattaa oikeasti alkaa pitää kirjaa menoista. Katso ainakin parin kuukauden ajan kuinka paljon teillä menee rahaa ruokaan, vaatteisiin (myös kirppisostokset), harrastuksiin, mahd. tupakkaan/karkkiin/alkoholiin/aikakausilehtiin/iltapäivälehtiin/kaikkeen turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
yhelle on jo tehty niin.. mutta kun sitä rahaa pystyy tuolt nettipankinkin kautta siirtämään...

Pankin kautta pystyy varmasti jäädyttämään sen luoton niin, että ei pysty. Tiedän kokemuksesta, että kova paikka on. Itse olen aikoinani tyhmyydestäni joutunut ison rahan maksamaan. Niistä luotoista vaan äkkiä eroon, muuten teillä on edessä loputon velkakierre.

Kirjatkaa jonkin aikaa ylös tulot ja menot ja elätte sen mukaan mitä rahaa tulee.
Kitkuttamista ja eurojen laskua tämä elämä väliin on ,mutta menot on suhteutettava tuloihin!!

Just lakkautin kaikki turhat lehet, niitä pari oli tossa..

Hyvä! Tuosta se alkaa. Olet nyt herännyt ja huomannut, että teillä on ongelma. Nyt sun pitää vain jaksaa alkaa selvitellä asioita yksi kerrallaan. Eroa kaikista mahdollisista maksullisista jutuista kuten esim. kirjakerhoista. Heitä kaikki postimyyntikuvastot pois heti kun ne tipahtavat postiluukusta. Mieti, että alat TIETOISESTI elää uutta, erilaista elämää, jossa saat nautintoa siitä, että kulutat vähemmän rahaa. Sun kannattaisi katsoa luottokorttien ja muiden luottojen korot. Olisiko mahdollista hakea pankkilainaa, jolla maksaisit useat pikkuluotot pois? Jos ei ole, niin aloita luottojen maksaminen siitä luotosta, jossa on suurin korko. Maksa muita vain se minimierä (jolla luotto ei juuri lyhene, mutta luotonantaja saa kivasti korkotuloja) ja lyhennä korkeakorkoisinta eli kalleinta luottoa eniten ja aina enemmän kuin se minimimaksu.

Kuinka paljon teillä on yhteensä luottokorttivelkaa? Tee taulukko, johon merkitset teidän kaikki tulot (palkat, lapsilisät, mahd. km-korvaukset ym.) ja kaikki menot. Erottele pakolliset menot (vuokra, päivähoito, sähkö, luottokorttien lyhennykset ym). Katso kuinka paljon rahaa jää näiden pakollisten menojen jälkeen käytettäväksi ruokaan, vaatteisiin (kirpputorilta!!), lääkkeisiin ja muuhun välttämättömään. Mieti mikä on oikeasti välttämätöntä, mikä on turhaa.

Tsemppiä ap! Ota homma haltuun nyt heti ennen kuin tilanne pahenee entisestään. Kannattaa varata aika kunnalliselle velkaneuvojalle. Jonot saattavat olla pitkät, joten ala toimimaan jo nyt myös itse. Laske nyt ensin paljonko teillä on velkaa ja millaisilla koroilla velat ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja eee:
Just lakkautin kaikki turhat lehet, niitä pari oli tossa..

Hyvä! Tuosta se alkaa. Olet nyt herännyt ja huomannut, että teillä on ongelma. Nyt sun pitää vain jaksaa alkaa selvitellä asioita yksi kerrallaan. Eroa kaikista mahdollisista maksullisista jutuista kuten esim. kirjakerhoista. Heitä kaikki postimyyntikuvastot pois heti kun ne tipahtavat postiluukusta. Mieti, että alat TIETOISESTI elää uutta, erilaista elämää, jossa saat nautintoa siitä, että kulutat vähemmän rahaa. Sun kannattaisi katsoa luottokorttien ja muiden luottojen korot. Olisiko mahdollista hakea pankkilainaa, jolla maksaisit useat pikkuluotot pois? Jos ei ole, niin aloita luottojen maksaminen siitä luotosta, jossa on suurin korko. Maksa muita vain se minimierä (jolla luotto ei juuri lyhene, mutta luotonantaja saa kivasti korkotuloja) ja lyhennä korkeakorkoisinta eli kalleinta luottoa eniten ja aina enemmän kuin se minimimaksu.

Kuinka paljon teillä on yhteensä luottokorttivelkaa? Tee taulukko, johon merkitset teidän kaikki tulot (palkat, lapsilisät, mahd. km-korvaukset ym.) ja kaikki menot. Erottele pakolliset menot (vuokra, päivähoito, sähkö, luottokorttien lyhennykset ym). Katso kuinka paljon rahaa jää näiden pakollisten menojen jälkeen käytettäväksi ruokaan, vaatteisiin (kirpputorilta!!), lääkkeisiin ja muuhun välttämättömään. Mieti mikä on oikeasti välttämätöntä, mikä on turhaa.

Tsemppiä ap! Ota homma haltuun nyt heti ennen kuin tilanne pahenee entisestään. Kannattaa varata aika kunnalliselle velkaneuvojalle. Jonot saattavat olla pitkät, joten ala toimimaan jo nyt myös itse. Laske nyt ensin paljonko teillä on velkaa ja millaisilla koroilla velat ovat.

UHOHDIN TÄRKEIMMÄN: ÄLÄ OTA ENÄÄ LISÄÄ VELKAA! PYSÄYTÄ KIERRE NYT HETI. VELALLA EI VOI MAKSAA VELKAA.

TSEMPPIÄ AP!

Yritin just saada toiselt pankilta enemmän luottoa jolla olisin maksanut toisen, koska korko ero on tosi iso.. Vastausta en ole vielä saanut.. Pitää tuo mies herätellä vielä, koska isoin meno erä meillä on auto.. Joka siis oli hänellä ennen minua.. en ole varma suostuuko sen halvempaan vaihtamaan..

Yritin just saada toiselt pankilta enemmän luottoa jolla olisin maksanut toisen, koska korko ero on tosi iso.. Vastausta en ole vielä saanut.. Pitää tuo mies herätellä vielä, koska isoin meno erä meillä on auto.. Joka siis oli hänellä ennen minua.. en ole varma suostuuko sen halvempaan vaihtamaan..

Käyppäs katsomassa www.takuusaatio.fi

Meillä kans ollut ennen samanlaista menoa. Nyt ollaan luovuttu autosta ja siinä itsessään säästää rahaa hirveesti. Sit sillä autosta saadulla rahalla pystyttiin maksamaan entiset velat pois melkein kokonaan. Ja puhelimeen laitoin eston ettei voi soittaa palvelunumeroihin. Kirpparilta tai alesta vaatteet, lihat ymm. alesta ja pakkaseen.
Meilläkin oli miehelle kova paikka tuo auton myynti, mutta sain perusteltua sen niin että jos luottotiedot menee niin ei saa autoon vakuutusta, kännykkäliittymää ymm, ilman vakuusmaksuja. Elämä menee paljon hankalammaksi. Yksi mahollisuus olisi, että käyt pankissa ja yrität saada pienempikorkoisen lainan jolla maksat entiset luotot pois ja lopetat kaikki luotot.

Mä uskon, ettei mikään auta, jos ei muuta asennetta eli sun sekä miehen asennetta. Sekään ei auta, että sä alat katkomaan kortteja yms., jos mies ei vähennä omia menojaan.

Eli molemmat mietitte, että mitä siitä hyödytte, kun saatte säästettyä rahaa. Tai ensin mitä siitä hyödytte, kun jätätte turhat ostokset luotolle tai osamaksulle. Entä sitten kun tulee se heikko hetki, että tekisi mieli kauheasti jotain, mutta tiedätte, että jos sen ostatte, niin jostain toisesta on luovuttava... onko se sen arvoinen...

Me ei valitettavasti kokonaan pystytä autosta luopumaan. On noi työmatkat sen verran pitkät molemmilla. Mutta yritänkin nyt saada miehen vaihtamaan sen halvempaan. Jossa ei tartte olla täyskaskoja yms..

Meilläkin oli ennen vähän sam meininki. Sitten otin raha-asiat hoitooni. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki raha tulee minulle, myös miehen palkan siirrän omalle tililleni. Maksan laskut ja annan "viikkorahan" miehelleni, jolla hänen pitää pärjätä. Miehelläni ei toimi pää tuossa rahankäytössä. Nyt kaikki velat maksettu ja säästöönkin olen saanut hienon summan.

Olen jonkun mielestä kamala, mutta ilman toimenpiteitä olisimme suoraan sanoen hukkuneet pissiin.

Miksi sitä luottoa pitää käyttää, ei ole syy se, että se on niin helppoa, mulla on periaate, että luotolla en osta ellei ole todella pakko ja harvoin sitä ominaisuutta loppujen lopuksi käytän.
Itse tykkään käyttää oikeata rahaa, silleen pystyy parhaiten kontrolloimaan menoja, kun sitä pystyy käyttämään vain sen verran mitä pussissa on.

Alkuperäinen kirjoittaja velaton:
Meilläkin oli ennen vähän sam meininki. Sitten otin raha-asiat hoitooni. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki raha tulee minulle, myös miehen palkan siirrän omalle tililleni. Maksan laskut ja annan "viikkorahan" miehelleni, jolla hänen pitää pärjätä. Miehelläni ei toimi pää tuossa rahankäytössä. Nyt kaikki velat maksettu ja säästöönkin olen saanut hienon summan.

Olen jonkun mielestä kamala, mutta ilman toimenpiteitä olisimme suoraan sanoen hukkuneet pissiin.

Mielestäni et ole kamala. Olen ihan vakavissani suunnitellut tuota samaa. Oletteko tuon järjestelyn myötä pysyneet vielä kahtena aikuisena siinä mielessä, ettei miehesi kohtele sinua kuin nipottavaa rahahanaa, kun tulee raha-asioista kyse?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja velaton:

Mielestäni et ole kamala. Olen ihan vakavissani suunnitellut tuota samaa. Oletteko tuon järjestelyn myötä pysyneet vielä kahtena aikuisena siinä mielessä, ettei miehesi kohtele sinua kuin nipottavaa rahahanaa, kun tulee raha-asioista kyse?

Olemme onnellisempia kuin koskaan aikaisemmin. Mieheni tiedostaa ongelmansa itsekin. En ole ylinipo, mutta suunnittelen hankinnat terveellä järjellä. olemme myös lopettaneet alennusmyynneissä käymisen, koska halvemmalla pääsee kun ostaa tavaran vain jos sitä tarvitsee. Olkoonkin normaalihinnalla. Alennuksista tulee ostettua niin paljon turhuuksia.

Me ei valitettavasti kokonaan pystytä autosta luopumaan. On noi työmatkat sen verran pitkät molemmilla. Mutta yritänkin nyt saada miehen vaihtamaan sen halvempaan. Jossa ei tartte olla täyskaskoja yms..

Mä vaihdoin oman kalliin autoni muutaman tonnin autoon, kun jäin äitiyslomalle. Tuntuikin oudolta maksaa ½vuoden vakuutukset ja vuoden verot kerralla :D

Yhteistyössä