kun pelkään että vauvani tukehtuu :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikkiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikkiäiti

Vieras
mitä tehdä tälle jatkuvalle pelolle että vauva vetää henkeen jonkun esineen/roskan ja tukehtuu? en uskalla vauvaa jättää hetkeksikään yksin silmistäni ettei tukehdu. meillä isompikin lapsi joka kyllä muistaa et esim legoja tuoda olkkariin mutta joskus niitä siellä silti on.. sitten raivoan isommalle että vauva voi vaikka tukehtua etkö tajua ym...
tutkin vauvan suuta heti jos se vähänkin yskäsee et onko joku kurkussa. isompi on meinannu tukehtua legoon aikoinaan niin pelko on varmaan siitä jäänyt. miten muilla onko tämmöstä pelkoa? autossakin jos vauva alkaa yskiä pysähdyn tien reunaan ja juoksen katsomaan onko se tukehtumassa. tämä on tosi inhottavaa...

Keskustele neuvolassa pelostasi. Vähän lievemmässä muodossa tuo pelkohan auttaa suojelemaan lastasi, mutta noin paniikin- omainen pelko menee jo vähän yli, ahdistaahan se jo sinua itseäsikin.

mulla ihan sama, oon liian hysteerinen tuon tukehtumispelon kans :( hoidin joskus teininä mun 2v pikkusiskoa ja se meinas tukehtua muovinpalaseen. se oli niin kauheaa että nään siitä vieläki painajaisia, yksin sellasessa tlanteessa...
Esikoinen on nyt 2v enkä anna syödä esim hapankorppuja kun niistä voi juuttua palasia kurkkuun. oon myöskin ihan raivoissaan miehelle jos se yhtää naurattaa poikaa sillon ku se syö, pelottaa että vetää kurkkuun sitten liian ison palan nauraessaan...ja paljon muutakin kyllä, en vaan jaksa kirjottaa.

mulla sama pelko. ei hysteerinen pelko mutta koko ajan vahdin ettei vauva laita mitään pientä suuhun ja tukehdu. koko ajan sen on mielessä ja mun mielestä se on hyvä pitääkin mielessä.

meillä tämä esikoinen 6kk on muutaman kerran sosetta syödessään alkanut yskiä kun on mennyt sosetta väärään kurkkuu jostain syystä. pikkumies pysyy niin vaikeasti paikallaan kun koko ajan pitää olla hosumassa vaikka olisi kuinka kova nälkä ja sen jälkeen mä olen alkanut pelätä syöttämistä ettei lapsi vain tukehtuisi..

fiksu poika on tajunnut miten mä pelkään ja huolestun aina kun toinen vähänkin yskäisee ja on alkanut huomion toivossa tehdä oikein kuivaa tekoyskää :D heti kun hädissäni menen lapsen luokse tarkistamaan että onko kaikki hyvin ja mitä sillä nyt voi olla suussa saan leveän hymyn ja iloisen kikatuksen :D ihanasti äidin pelkoja ruokitaan..

Minusta Paras tapa suojella lasta on opettaa se syömään karkeaa ruokaa ja sormiruokaa. Siinähän se oppii tunnistamaan suussaan palasia eikä yritä niellä liian isoja kimpaleita, vaan pyörittelee niitä suussaan.nimenomaan pehmeillä paloilla voi aloittaa, ne ei jumiudu kurkkuun vaan muussaantuu suussa soseeksi.

Yhteistyössä