Kun ostat vauvalahjaa, ostatko myös isommille sisaruksille lahjan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sipsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sipsis

Vieras
Mä ostan aina. Oon joskus jostain lukenutkin, että olis suotavaa huomioida myös sitä isompaa sisarusta, ettei kaikki huomio mee vaan siihen vauvaan.

Mutta entäs sitten, jos niitä isosisaruksia on perheessä jo entuudestaan kaksi tai jopa enemmän ( eli kolmas tai neljäs lapsi olis tulossa)? Pitääkö silloinkin huomioida kaikki sisarukset jollain tavalla?

Ehkä ei niitä isompia 15-vuotiaita, mutta esim alle 7-vuotiaita tarkoitin...

En näe, että pitäisi, mutta ei se varmaan konkurssiin vie, jos ostaa niille vaikka yhteiseksi karkkinpussin tai jotain pientä, tarroja yms. Vähän riippuu lasten iästä, tuollaiset 2-5v voivat olla mustasukkaisia vauvasta ja pelkät tuomiset vauvalle voi vain lisätä sitä. Muutenkin kaikki vieraat hössää vauvan vieressä, vanhemmista puhumattakaan.

Jos menen oikein kylään katsomaan vauvaa, vien jotain vauvalle, äidille/molemmille vanhemmille ja sisaruksille jotain pientä. En mitään kovin suureellista sisaruksille, esim. karkkipussit riittää tai jokin pieni lelu/kirja/palapeli, riippuu sisarusten määrästä.

Jos taas näen äitiä ja vauvaa vaikkapa kaupungilla kahvittelun merkeissä tai äiti tulee vauvan kanssa meille kylään ilman sisaruksia, niin silloin en välttämättä osta sisaruksille mitään.

Ostan myös sisarukselle. Ei mitään isoa mutta esim. palapelin tai kirjan. Huomioin myös vierailun ajan ensin sisaruksia enkä heti hyökkää vauvaa ihailemaan jotta sisarus/sisarukset eivät tunne itseään syrjäytetyiksi. Tätä sain kovasti tolkuttaa myös meillä kun esim. isovanhemmat eivät meinanneet esikoistamme huomata lainkaan kun kävivät kuopusta ekaa kertaa katsomassa.

[QUOTE="vieraana";29389608]En näe, että pitäisi, mutta ei se varmaan konkurssiin vie, jos ostaa niille vaikka yhteiseksi karkkinpussin tai jotain pientä, tarroja yms. Vähän riippuu lasten iästä, tuollaiset 2-5v voivat olla mustasukkaisia vauvasta ja pelkät tuomiset vauvalle voi vain lisätä sitä. Muutenkin kaikki vieraat hössää vauvan vieressä, vanhemmista puhumattakaan.[/QUOTE]

Kannattaa avata silmät jos ei näe.

Itse olen usein tehnyt niin, että huomioinkin ennemmin sen isosisaruksen, jos on vaikka toinen vauva syntynyt ja eka on vielä sen 2-3-vuotias.. Aattelen asian niin, että se vauva ei tajua mitään niistä lahjoista, mutta se "isompi pieni" ymmärtää kyllä jo saavansa jotain. Jos on useampi lapsi jo ennestään, niin sitten muistan vauvaa ja ainakin äitiä.(esim.suklaalevyllä tai "hömppälehdellä")..Isommille, esim.kouluikäisille sisaruksille olen saattanut ostaa yhteisen "huomionosoituksen", vaikka lautapelin, dvd;n tai makeisia..Ja riippuu toki, kuinka läheisestä ihmisestä on kyse.

Pitäähän lapsen kuitenkin oppia, että ei hän voi saada lahjaa aina kun muutkin saavat. Ei ainakaan meillä muille lapsille jonkun lapsen syntymäpäivänä lahjoja anneta, vaikka synttärisankari lahjoja saakin.

En yleensä. Ja harvemmin se lahjakaan vauvaa varten on (siis että vauva ilahtuisi potkuhousuista tms.) eikä siitä tarvitsee tehdä isoa numeroa, vanhempia vartenhan se lahja on ja osaavat varmaan päättää millaisen shown siitä tekee lapsen nähden.

Mutta huomioin kyllä muuten isosisarusta, yritän muistaa ensin kysyä hänen kuulumisiaan ja nimenomaan hänen omia kuulumisiaan eikä että "miltäs nyt tuntuu olla isosisko/isoveli". Kommentoi sitten vauva-asiaa jos haluaa. Kaverin 5-vuotias tykkäsi tosi paljon kertoa mitä kaikkea hän oli tehnyt mummon kanssa äidin ollessa sairaalassa, se äidin sairaalassaolo tai vauvan tulo ei ollut päällimmäinen puheenaihe :)

Ja sellaiselle lapselle, jolle olen ollut jotenkin erityisasemassa (esim. kummitäti), olen vienyt joskus jotain pientä ettei lapselle synny ajatus että vauva vie kaikki hänelle tärkeät aikuiset.

Mut joo, toisaalta minä nyt olenkin huono viemään vauvalahjoja varsinkaan perheen ei-esikoisille, kun ihmisillä on sitä tavaraa tuutin täydeltä, tosi harvoin esittävät kysyttäessä toiveita ja turhaa rojua en halua viedä. Sit vien vaikka jotain riisipiirakoita tms.

Vien vauvalle jotain pientä. Esim. jonkun vaatteen tms. Vanhemmille leivon jotain. En vie mitään sisaruksille. Mielestäni ihan kiva idea että vanhemmat ostavat sisruksille jonkin lahjan, jonka vauva antaa siskoille/veljille. Mielestäni muiden ei tarvitse sisarusta muistaa lahjalla

Yhteistyössä