Mun mies ei juuri näytä tunteitaan sen kummemmin. Tasan kaksi kertaa oon nähnyt sen itkevän tän vajaan kahden vuoden aikana, ja toinen niistä oli kun tyttö syntyi. Toki, miehen elämäkin ehkä ollut aiemmin sellaista, että se olisi kovettanut yhden jos toisenkin miehen tai naisen.
Kuitenkin, koko synnytyksen ajan mies jaksoi pitää musta huolta. Synnytykseni käynnistettiin kaksi päivää ennen laskettua-aikaa. Kolme päivää makasin sairaalassa, kaksi niistä järkyttävissä supistuskivuissa. Mies vietti päivittäin aikaa luonani niin paljon kun mahdollista, vaikka samalla hoiti muuttoa isompaan asuntoon. Mies jaksoi luonani ollessaan hieroa selkääni ja jalkojani, jos vain oma vointini sen kesti. Synnytyksen vihdoin käynnistyttyä, mies salissa kysyi, voiko tehdä jotain helpottaakseen mun oloa. No eipä se voinut

Hieroi varpaita ja selkää, toi mulle juotavaa sekä syötävää ja auttoi vessaan. Aikamoista odotteluahan tuo oli molemmin puolin, kunnes päästiin ponnistusvaiheeseen.
Mies tsemppasi mua ihan hurjan paljon. Musta tuntui että joka ponnistuksella multa loppui voimat kesken, enkä saanut ponnistettua "loppuun" kunnolla. Mies piti kädestä, kertoi kuinka hyvin mä pärjään, ja kuinka varmasti pystyn siihen. Viimeisellä ponnistuksella se piteli mun toista jalkaanikin, kun kätilö oli kiinni toisessa. Tytön tultua maailmaan, mies jaksoi edelleen kertoa kuinka hienosti se oli mennyt, ja kuinka kaunis tyttö meillä on. Molemmat pideltiin neitiä hetken verran, ja saatiin aamupala synnytyssaliin. Molempia harmitti kauheesti, kun mies joutui lähtemään kotiin, kun mut siirrettiin osastolle, ja kello oli vielä niin vähän, ettei vierailuajat olleet alkaneet..
Jälkeenpäin, mitä ollaan synnytyksestä puhuttu, mies koki sen ainoastaan positiivisena kokemuksena. Ei sitä kuulemma mikään ällöttänyt, ja herra halusi nähdä istukankin, vaikka minä en, kun kätilö kysyi

Mies myös huusi ponnistusvaiheen ollessa käynnissä että "tukka näkyy, ponnista ponnista!"

joten tuskinpa sitä kauheesti pelotti että römpsä venyy ja menee pilalle. Tää pelotti enemmänkin mua itteeni, nyt varsinkin synnytyksen jälkeen tunnun mielestäni paljon "löysemmältä", vaikka mies on vakuutellut ettei näin ole, ja aktiivisesti on reenattu lantionpohjanlihaksia
EDIT; Synnytyksen jälkeen mies puhui myös siitä, kuinka voimattomaksi tunsi itsensä, kun ei juuri pystynyt auttamaan, tai lievittämään mun kipua millään tavalla. Totesi, että kai siinä joku alkukantanen vietti nosti päätään, ja olis ollu tarve auttaa.