Kun olette menneet naimisiin!

• Viestiketjun aloittaja kioto
  • Ensimmäinen viesti
kioto
Mihin sukunimeen olette päätyneet?
Jos olette säilyttäneet oman sukunimen, nii miksi näin ja tietenkin toiste päin myös miksi :) ?
Itellä tämä "ongelma" edessä parin vkon päästä...

joo
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Otin miehen sukunimen, koska halusin ottaa sen, ja halusin myös tuleville lapsille saman nimen.
Tähän ihan sanasta sanaan peesi.

Lisäksi että mieheni nimi on huomattavasti kauniimpi kuin omani ja missään tapauksessa en olisi ottanut tuplanimeä enkä kahta sukunimeä perheeseen. Ainoa vaihtoehto oli siis miehen nimi.

Miehen sukunimi on ja syystä siitä päädyttiin että ollaan sitten samalla sukunimellä kaikki. Itsellä tosin ois ollu hieman harvinaisempi muttakun lapsetkin oli jo miehen sukunimellä. Tosin e mulle mitenkään tärkeää ollut omaani pitää. Perinteet kunniaan. =)

Mari
Ensin otin yhdysnimen. Ja siksi, että koin identiteettini häivävän, jos olisin mieheni nimen ottanut. Minua on aina ystäväpiirissä yms. kutsuttu sukunimeltä. Siitä ehkä tämä kriisi.

Sitten kyllästyin aina tavaamaan että "väliviivalla". Meidän nimistä kun tuli myös samalla sellainen "oikea" sukunimi. Vaihdoin sitten n. 5 vuoden jälkeen miehen sukunimeen. Ja nyt 10 vuoden jälkeen alan pikkuhiljaa kasvamaan tähän nimeen..

kinuski
Miehen sukunimen otin. Se on lyhyempi kuin omani, ja kiitos mun ihanan velipuoleni, on tässä käpykylässä maine pilattu oman sukunimeni osalta. Tosin esikoisellani on mun sukunimi, eikä halua sitä vaihtaa, mutta jospa se maine tuossa sukupolvessa olis jo unohtunut.

Mira
Mulla on oma sekä miehen,koska mies on ulkomaalainen ja tuntui kivalta että on oma sekä miehen.Jos ei olisi sopinut se yhdysnimi en olisi ottanut mutta sattui nyt sointumaan niin otin.

Pidin omani, koska se on harvinainen ja miehen tavallinen. Mies piti omansa, koska tunsi omituiseksi olonsa sen ajatuksen kanssa, että olisi toisenniminen. Lapsen nimi on sama kuin minulla. Koska kummallakaan ei ollut erityisiä intressejä saada lasta nimelleen, emmekä halunneet, että myöhemmin toinen pääsisi missään tilanteessa käyttämään asiaa ns. aseenaan, lapsen nimi arvottiin siinä vaiheessa, kun hätäkastenimi piti sairaalaan ilmoittaa ennakkotietolomakkeella.

Samanimi
Pidin oman nimeni. Mies piti omansa. Ei ollut tarvetta vaihtaa kummankaan. Meidän avioliitosta ei vieläkään tiedä kuin ihan pari ihmistä. Naimisissa ollaan oltu syksyllä 4 vuotta.

kioto
Okei! Eli päädyin nyt sit miehen nimeen, mitä oon hautonu pitkään.
Mutta entäs sit nää kaikkien korttien muutokset, saako esim. kelakortin ilmaiseksi, ku vaan ilmottaa sinne uuden nimen ja muista sitten pitää maksaa, vai mitenkä nää jutut menee? Tuskin mitään kortteja automaattisesti tupsahtaa postilaatikkoon :D. Ja paljonhan ne kustantaa?

kioto
Alkuperäinen kirjoittaja Samanimi:
Pidin oman nimeni. Mies piti omansa. Ei ollut tarvetta vaihtaa kummankaan. Meidän avioliitosta ei vieläkään tiedä kuin ihan pari ihmistä. Naimisissa ollaan oltu syksyllä 4 vuotta.
Jos asiaa ei hirveesti huutele, nii eipä immeiset osaa kysellä. Varsinkin jos on omat sukunimet...

no
Alkuperäinen kirjoittaja kioto:
Mutta entäs sit nää kaikkien korttien muutokset, saako esim. kelakortin ilmaiseksi, ku vaan ilmottaa sinne uuden nimen ja muista sitten pitää maksaa, vai mitenkä nää jutut menee? Tuskin mitään kortteja automaattisesti tupsahtaa postilaatikkoon :D. Ja paljonhan ne kustantaa?
Kela-kortti, pankkikortti, kirjastokortti jne. tulee ilmaiseksi. Ajokortista ja passista yms. joutuu maksamaan mutta samalla passi on taas alusta voimassa.

Kela-kortti tulee automaattisesti.

Hopping
Mä olisin halunnut miehen sukunimen, mutta pidin omani, koska miehen sukunimi on sellainen, että herättää hilpeyttä kuulijoissa...siis ihan kelan virkailijoista lähtien sille naureskellaan... Päätettiin yhdessä, ettei haluta lapsille sitä riesaa, jos vaikka alataan kiusaamaan nimen vuoksi. Mutta olisin tosiaan halunnut koko perheelle saman nimen. Ollaan oltu 10 vuotta naimisissa, mutta edelleen moni on ihan suu auki, että "ai oottekste naimisissa???"

ei voi muuta sanoa
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
En ole naimisissa kylläkään, mutta jos menisin, oman nimeni pitäisin. Mulle avioliitto ei ole mikään syy luopua noinkin tärkeästä identiteettiasiasta kuin sukunimestä.
Minulle kaikkein vähiten identiteettiä luonut asia on kyllä sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi muuta sanoa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
En ole naimisissa kylläkään, mutta jos menisin, oman nimeni pitäisin. Mulle avioliitto ei ole mikään syy luopua noinkin tärkeästä identiteettiasiasta kuin sukunimestä.
Minulle kaikkein vähiten identiteettiä luonut asia on kyllä sukunimi.
No, mulla on sellainen sukunimi, joka ns. leimaa ja joka muistetaan.

kioto
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja kioto:
Kela-kortti, pankkikortti, kirjastokortti jne. tulee ilmaiseksi. Ajokortista ja passista yms. joutuu maksamaan mutta samalla passi on taas alusta voimassa.

Kela-kortti tulee automaattisesti.
Kiitti vastauksesta... Vähän oon ulalla asioista. Ja kiva täällä palstalla kysellä mielipiteitä.

Yhteistyössä