kun olette menneet kihloihin,niin ootteko valinneet jonkin tietyn päivämäärän,jonka sit muistaa paremmin?

eiks kihloihin meno tarkoita sitä, kun vastaa kosintaan myöntävästi? Siis lupautuu avioliittoon? meillä mies kosi 2.1. ja kosi niin että oli ensin käynyt kaupasta ruusuja ja sormukset. kun vastasin myöntyvästi kosintaan, laitettiin kihlasormukset sormiin. Ei pidetty juhlia. puol vuotta kihloista eteenpäin juhlittiin häitä ja silloin oli sit ne juhlat.

Ei valittu mitään tiettyä päivämäärää. Mies kosi ihan yllättäen ja sormukset ostettiin parin päivän päästä kihlauksesta. Meil oli juhlat eteläpohjalaiseen tapaan, muualla Suomessa se on kai aika harvinaista jos olen ymmärtänyt oikein.

Monet lähipiirissä on valinnut kihlauspäiväksi jonkun merkittävän päivän esim. seurustelun aloitus pv, syntymäpäivä tai muuten vain helposti muistettava esim. 1.1.

no meillä ei nyt ihan noin virallista kosintaa ollut,mutta kyllä mies mainitsi asiasta et sehän tarkoittaa et lupautuu avioliittoon...me vaan nyt päätettiin mennä mutta mietin juurikin tuota ajankohtaa milloin ostaa sormukset,et tulis muistettava päivämäärä..nyt ei ole mitn.semmosia tulossa

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;22471261:
no meillä ei nyt ihan noin virallista kosintaa ollut,mutta kyllä mies mainitsi asiasta et sehän tarkoittaa et lupautuu avioliittoon...me vaan nyt päätettiin mennä mutta mietin juurikin tuota ajankohtaa milloin ostaa sormukset,et tulis muistettava päivämäärä..nyt ei ole mitn.semmosia tulossa

Siis periaatteessa se päivämäärä on se päivä kun sä olet vastannut myöntävästi eikä se päivä kun sormukset ostetaan. Koska olettehan te kihloissa jo, eikö? Siitä asti kun sanoit että mennään vaan? Mutta toki jokainen tekee niin kuin haluaa.

P.S Ei sillä kihlapäivällä ole enää merkitystä sitten kun naimisissa

mutta meillä voi mennä naimisiin oloon kaaaauan aikaa,enkä tiedä vielä mennääänkö naimisiin asti mulle riittää sekin et ollaan yhdessä ja ollaan kihloissa...
mun mielestä koko avioliitto on niin hmmmm...no en osaa sitä nyt tähän kirjottaa

mutta siis toki sitä myöh.vaiheessa voi miettiä

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;22471266:
mutta meillä voi mennä naimisiin oloon kaaaauan aikaa,enkä tiedä vielä mennääänkö naimisiin asti mulle riittää sekin et ollaan yhdessä ja ollaan kihloissa...
mun mielestä koko avioliitto on niin hmmmm...no en osaa sitä nyt tähän kirjottaa

mutta siis toki sitä myöh.vaiheessa voi miettiä

Kihlaus on lupaus avioliitosta. Se tarkoittaa sitä että sä olet lupautunut menemään naimisiin kyseisen henkilön kanssa. Vai onko kihlauksen merkitys jotenkin muuttunut ja nyt se tarkoittaakin seurustelua?! Miksi sä sitten haluat kihloihin jos et kuitenkaan naimisiin? Mitä se kihloissa oleminen sulle merkitsee? Sen että saat vaan kivan korun sormeen?

Onhan kihlauksen merkitys muuttunut. Nykyään sitä voidaan pitää ihmisten välisenä sopimuksena sekä merkkinä syvemmästä seurustelusuhteesta. Sanakirjassakin on jo uudet määritelmät.

Ei ollut mitään erikoispäivää minkä muistais ja sormukset oli mies käyny ostamassa valmiiks yllätyksenä.. :) Mä kuulun myös siihen vanhanaikaiseen porukkaan joka on sitä mieltä että kihlaus on lupaus avioliitosta..Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaks näkee, eipä tuo miulle kuulu.. :)

Me odotettiin esikoista ja sovittiin et mennään naimisiin sitten, kun se on syntynyt eli varsinaista kosintaa ei ollut ja sormuksia ostaessa valittiin se päivä, kun saatiin sitten ne sormukset :D
Siitä n. 4kk päästä me mentiin sitten naimisiin.
Mä sanoin miehelle et mä en mene kihloihin ellei siitä vuoden sisällä mennä naimisiin :)

no juu tuo 6.12 olis kiva päivämäärä sormuksessa..ja siis niin munkin käsityksen mukaan sitä ollaan jo kihloissa,vaikka sormukset on vielä hakematta.

onko teillä muilla jtn.koristetta sormuksessa tai timantteja tai jtn.kiveä??
mä en niinkään tykkäis ihan perinteisestä sileästä kullasta: /

Ei, yhtäkkinen päätös oli.

Hääpäivän päätettyämme huomasimme jonkin ajan kuluttua että kappas, mentiin kihloihin 25. päivä ja näköjään naimisiinkin 25. päivä..... :D
Eli ei mitään tarkoitusta että oli samat päivämäärät.

Kihlasormuksissa on jotain kaiverrusta pinnassa, samaten mun vihkisormuksessa. Ei kiviä, en tykkää. (Myyjä tosin meinas tykätä kyttyrää kun en edes tyrkyttämällä tykännyt timattisormuksista.)

Viimeksi muokattu:
Ei valittu mitään päivää, kun "kysymys tuli niin yllättäen" :D
No, olihan siitä puhuttu ja sitten vaan päätettiin ja olikohan että seuraavana päivänä, tai parin päivän päästä käytiin sormukset. Otettiin ihan perinteiset ohuet kultaiset sileät, tykkäsin kun sen viereen käy sitten millanen sormus vaan.

Ja mie oon kans niitä vanhanaikasia, että lupautuessani kihloihin ajattelin että tämän kanssa mennään sit naimisiinkin. Ja niin mentiin.

Ihan täysin yllättäen tuli kosinta, vaikka hieman oli asiasta aiemminkin ollut puhetta. Olis varmaan kannattanut valita joku helposti muistettava päivämäärä, minä kun olen unohtanut kumpanakin vuosipäivänä. Naimisiin ei mennä ihan pian eikä päivämäärää ole sovittu (ei välttämättä kyllä mennä ollenkaan). Meille se on sopimus yhteisestä loppuelämästä ja minä sain kaipaamani sormuksen sormeeni, ettei tarvitsisi enää vastata täysin tuntemattomien todella loukkaaviin kysymyksiin lapseni mahdollisesta isättömyydestä.

Meillä kihlapäivä ei ole mikään erityispäivä tai erityisluku. Kun vielä seurustelimme sanoinkin miehelle että haluaisin mennä kihloihin sitten joskus ihan "tavallisena" päivänä ja siten etten osaa odottaa kosintaa etukäteen. Niin siinä sitten kävikin. :) Yhtenä keväisenä lauantaina kun olimme matkoilla mies vetäisi sormuksen esiin, joka oli jo kaiverrettukin. :heart: Tiesin koko ajan sitä ennen että kosinta on tulossa, koska olimme niin varmoja suhteestamme alusta lähtien, mutta oli ihanaa kun mahdollista päivää ei voinut mitenkään ennakoida, ja oli sellainen suloinen odotus. :heart:

Ei valittu mitään tiettyä kihlapäivää, naimisiinmenosta oli puhuttu jo aiemmin ja kosinta tapahtui lauseella "pitäiskö ne häät pitää sitten jo tänä kesänä?", en itsekään muista päivämäärää. Me ei hankittu kihlasormuksia vaan pelkät vihkisormukset, avoliitossa kun asuttu vuosia.

No me valittiin vuoden viimeinen päivä, sormukset haettiin kyllä jo joulun alla... Enkä mä sitten lopulta pystynyt pidättäytymään sinne viimeseen päivään asti joten sormukset killotti sormissa jo ennen "virallista" kihlajaispäivää :whistle:

Yhteistyössä