Kun nämä yo-kirjoitukset on nyt pinnalla tällä hetkellä, niin tuli vain mieleen kuinka ittellä kävi

Ihan oikein menettelivät :)

Ja mitä tuohon ruotsin kieleen tulee, niin juttu on nyt vaan niin, että jotkut aineet ovat vaikeita ja ehkä vastenmielisiäkin joillekin. Mä oon aina ollut kielissä hyvä, mutta matematiikassa oon daijujen daiju. Luojan kiitos ei ollut pakko kirjoittaa matematiikkaa!

Kuinka vanha olit kun sairastuit? Kamalalta tuntuu, että nuorella ihmisellä on noin paha tauti ollut? Onko sairaudesta jo pitkä aika?

Vastaile jos haluat, anteeksi kun utelen..

Niin ja minusta ei ole huijausta jos saa pari pistettä hyvitystä siitä, että on rankkojen elämäntilanteiden keskellä. Normaalissa tilanteessa olisit voinut mennä kirkkaasti läpi! Kyllä tuollainen välttämättä vaikuttaa keskittymiskykyyn ja opiskeluun..

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Kuinka vanha olit kun sairastuit? Kamalalta tuntuu, että nuorella ihmisellä on noin paha tauti ollut? Onko sairaudesta jo pitkä aika?

Niin ja minusta ei ole huijausta jos saa pari pistettä hyvitystä siitä, että on rankkojen elämäntilanteiden keskellä. Normaalissa tilanteessa olisit voinut mennä kirkkaasti läpi! Kyllä tuollainen välttämättä vaikuttaa keskittymiskykyyn ja opiskeluun..

Ekalla kerralla olin 20. Mä olen käynyt kymppiluokan ja lukiossa meni neljä vuotta tuon ruottien takia, sen takia tuon ikääsenä kirjootin. Eli siis sairastuin syksyllä -99 20-vuotiaana ja kirjoitin ylioppilaaksi keväällä -00, sinä vuonna täytin 21. Toisen kerran sairastuin -04 25-vuotiaana ja alle vuoden ikäisen lapsen äitinä.

Alkuperäinen kirjoittaja lukion ope:
Alkuperäinen kirjoittaja myrkynlykkäys:
Mua jäi lähinnä ihmetyttämään että miten ei voi päästä ruåttin koetta läpi... ei se nyt NIIN vaikea kieli ole.

N. 5-6% kirjoittajista ei pääse läpi. Vaikka kaikki osaisivat sitä hyvin, niin silti tuo sama määrä saa improbaturin. Se on näitä Gaussin käyrän ihanuuksia. Jollekin se siis aina napsahtaa.

Toki samaan hengenvetoon on todettava, että esim. tänä keväänä ruotsin pääsi läpi hieman yli 90 pisteellä... Maksimihan on 299p. Ei siinä siis todellakaan paljon ruotsia tarvitse edes osata, että sen kokeen läpäisee...

Toihan 90 pistettä on ollu tosi vaikea koe eli ei todellakaan varmaveto päästä läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:

Ekalla kerralla olin 20. Mä olen käynyt kymppiluokan ja lukiossa meni neljä vuotta tuon ruottien takia, sen takia tuon ikääsenä kirjootin. Eli siis sairastuin syksyllä -99 20-vuotiaana ja kirjoitin ylioppilaaksi keväällä -00, sinä vuonna täytin 21. Toisen kerran sairastuin -04 25-vuotiaana ja alle vuoden ikäisen lapsen äitinä.

Kyllä saat ihan oikeasti olla ylpeä tuosta lakistasi. Helppoahan se niille on, joille asiat on helppoja, mutta voi kuinka helppoa sinun olisi ollut luovuttaa vedoten syöpääsi, mutta silti vain kirjoitit.

Nytkö ne on jo taakse jäänyttä elämää?

Alkuperäinen kirjoittaja hmpph:
Toihan 90 pistettä on ollu tosi vaikea koe eli ei todellakaan varmaveto päästä läpi.

Ei koe ollut yhtään sen vaikeampi kuin aikaisemmatkaan kokeet. Ainut ero oli se, että siinä ei ollut mitään valinnaisuutta, vaan kaikki tehtävät piti tehdä. Aiemmin on saanut sentään valita aineen aiheista sen itselle sopivimman.

Lukion kurssit pääsee (yleensä) läpi, kun saa kokeesta 50% pisteistä. Yo-kokeen tapauksessa se olisi siis n. 150p. 90/299 kurssikokeesta antaisi arvosanaksi 4 ja piiiiiiiitkä miinus. Yo-koe onkin siinä mielessä helpompi läpäistä kuin kurssikoe.

Alkuperäinen kirjoittaja hmpph:

Ei koe ollut yhtään sen vaikeampi kuin aikaisemmatkaan kokeet. Ainut ero oli se, että siinä ei ollut mitään valinnaisuutta, vaan kaikki tehtävät piti tehdä. Aiemmin on saanut sentään valita aineen aiheista sen itselle sopivimman.

Lukion kurssit pääsee (yleensä) läpi, kun saa kokeesta 50% pisteistä. Yo-kokeen tapauksessa se olisi siis n. 150p. 90/299 kurssikokeesta antaisi arvosanaksi 4 ja piiiiiiiitkä miinus. Yo-koe onkin siinä mielessä helpompi läpäistä kuin kurssikoe.

Tätä minäkin pohdin. On joku mielikuva, että me kielissä tähdättiin siihen noin 130 pisteeseen aikoinaan, että menis läpi.

Keitähän nämä valittajat täällä ovat? Niitä, joilla itsellään ei ole yo-tutkintoa? Nykyäänhän viimeistään olisi toi ongelma jo ratkennut siihen, ettei sitä ruotsia ole enää pakko kirjoittaa. Hyvä niin.

Niin se vielä, että yksi kaveri sai aikaa yo-kokeeseen kaksi tuntia lisää ja tietokoneen käyttöönsä selkäkipujen vuoksi. Ne selkäkivut ei näkyny mitenkään normaalissa elämässä, oltiin tunnettu vuosia ja en tienny niistä vaivoista mitään. Sillon kyllä koin sen tosi epäoikeudenmukaiseksi. Koneella kirjottaessa äikän aineen tekeminen on niin paljon helpompaa, kun voi lisäillä väleihin..

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
Niin se vielä, että yksi kaveri sai aikaa yo-kokeeseen kaksi tuntia lisää ja tietokoneen käyttöönsä selkäkipujen vuoksi. Ne selkäkivut ei näkyny mitenkään normaalissa elämässä, oltiin tunnettu vuosia ja en tienny niistä vaivoista mitään. Sillon kyllä koin sen tosi epäoikeudenmukaiseksi. Koneella kirjottaessa äikän aineen tekeminen on niin paljon helpompaa, kun voi lisäillä väleihin..

Kyllä muuten kyrsi jos oli tehnyt sitä lopullista versiota kuulakärkikynällä hyvän matkaa ja sitten kirjoitti väärin. :whistle: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja myrkynlykkäys:
Toki samaan hengenvetoon on todettava, että esim. tänä keväänä ruotsin pääsi läpi hieman yli 90 pisteellä... Maksimihan on 299p. Ei siinä siis todellakaan paljon ruotsia tarvitse edes osata, että sen kokeen läpäisee...

Nimenomaan, luulisi että esim. sanastoa ja helppoja lauserakenteita pystyisi opettelemaan edes sen verran, että juuri ja juuri pääsisi läpi. Ex-poikaystäväni teki näin, kun ensin sai hylätyn. Opettelimme yhdessä jotain todella helppoja lauseita, vähän kielioppia ja sanastoa. Ja hän oli todellakin aivan uskomattoman huono ruotsin kielessä... Mutta seuraavalla yrityksellä hän pääsi läpi, mutta tiukoille se vei.

Mutta niin kuin sanoit, osalle tuo hylätty tulee aina. Mutta kolmella yrityskerralla luulisi jo onnistuvan! Tietysti eri asia, jos on sairastellut pidempään.

Minusta on ihan pöhköä tulla tänne väittämään, että kai nyt tolloistakin tolloin pääsee ruotsista läpi. Itse kirjoitin enkusta A:n ja ruotsista B:n. Vastapainoksi kerrottakoon, että matikka ja reaali olivat L. Siis uuden tutkinnon aikaan eli -99, kun E oli myös mahdollinen jo.

Ja mä jänskäsin koko lukion ajan noita kieliä. Että meneekö ne läpi. Just ennen kirjoituksia mun enkun ope sanoi mulle, että "Krisse hei, sä et tuolla tyylillä tule ikinä pääsemään englannin kirjoituksista (lähinnä ainekijoituksesta) läpi". Ja voi että mä pelkäsin. Mun sisko taas on hyvä kielissä ja surku matikassa. Ja mä en voi käsittää, miten se ei osaa helpoimpia prossalaskujakaan! Mutta ymmärrän toki paremmin ja hyvin näitä ihmisiä, jotka menee jostain läpi rimaa hipoen.

Miepippä vaikka itse, jos lukiossa pitäisi "kirjoittaa" tai pikemminkin soittaa vaikka klarinettiä ja se arvosteltaisiin I-L. Menisikö sulla läpi, vaikka miten treenaisit? Tai jos oot jo hyvä musiikissa, niin entä liikunta? Entä jos cooperissa olis pakko saada 4000 m? Onnistuisiko? Tai jos sun käskettais piirtää Mona Lisan kopio ;)

Pointsi oli se, että ei kaikilla ole lahjoja kaikkeen...

Itse olen sitä mieltä että jos olet lukenut syöpähoitojen lomassa niin se ilman muuta vaikuttaa tulokseen ja sinun kuuluu saada helpostusta.
monipa täällä tietää kuinka rankkaa on ihmisellä joka on pitkäaikaissairas.
onnea lakille :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Tytti:
Enpä ole edes tiennyt, et voi saada muutaman pisteen lahjaks sairauden takii... :)

En olisi tiennyt mäkään tuollaisesta mahdollisuudesta ellei koulun kanslisti olisi siitä puhunut. Ja pari pistettä mä vain sain "lahjaksi". Jos olisi enemmän puuttunut, niin tuskin olisi tullut hyväksyttyä.

Yhteistyössä