Kun mukula ei kuuntele mitään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoraunio

Vieras
Siis ihan oikeesti mulla rupee päässä poksuun ton 11-vuotiaan pojan kanssa.
Se katsoo mua silmiin ja näyttää siltä kun kuuntelis ja jopa pyydettäessä toistaa mitä olen sanonut, mutta silti on aivan pihalla koko ajan.
Eilen kysyi pariin kertaan moneltako pääsen tänään töistä. Eilen myös pyysin viemään toiset ulkohousunsa pyykkiin ja etsiin toiset valmiiks esille, niin tuli aivan yllätyksenä kun illalla sanoin että veiksä ne housut pyykkiin? Aivan pihalla et jaa täh jaa mitkä housut.... Viikonloppuna oli kaveri yökylässä ja poika meni äsken siivoaan huonettaan ja pyysin laittaan vieraspatjan sinne missä se on aina ollutkin eli pojan sängyn taakse. Poika totes että ok ja tuli hetken päästä kysyyn et mihin mä tän patjan laitan? Siis argh.
Saattaa selittää suu vaahdossa omia asioitaan niin että kaikki muu menee ihan ohi. Vaikka katson lasta silmiin ja pyydän että KUUNTELE mua nyt, KUUNTELE. Sit kerron asian ja pyydän vielä toistamaan ja joo perille meni. Ja ei menny kuitenkaan.
Koulussakin on sellanen haaveilija, mutta kuuntelee kyllä ja repii hyviä numeoita kokeista ja on vähän enemmän järjissään kun kotona tuntuu että on yks seula koko kaveri.
Välillä oon ihan hermona ja tekis mieli vaan karjua et on se ny kumma kun kaikki asiat pitää kaksataa kertaa käsitellä ja herätysherätysherätys. Mutta sit sitä nielee sen turhautumisensa kuitenkin. Viikonloppuna odotti kovasti sitä kaveria meille ja kysyi varmaan neljästi perjantaina et monelta se "mikko" tulee huomena? Neljännellä kerralla sanoin, että oon nyt kolmasti vastannu tähän kysymykseen ja jos ei oo menny kolmella sanomisella perille, niin saat sitten elää ilman sitä tietoa. Mua ahdistaa kun huomaan et ei lapsi sitä tietenkään ilkeyttään tee ja on itekin välillä ihan häpeissään kun ei musita asioita. Pitäskö tässä nyt lähtee jonnekin tutkimuksiin kun kuitenkin koulu sujuu ja muisti kyllä toimii monessa asiassa, mut ei jotenkin tässä käytännön arjessa.
Neuvoja?Kohtalotovereita?

Ihan mienkiinnosta. Oletko havainnut näissä tilanteissa jotain yhtäläisyyttä, eli kun kerrot jonkun asian minkä poika myöhemmin unohtaa, niin onko tilanne yleensä samanlainen? Unohtuuko tieto esimerkiksi useammin jos kerrot sen pojalle kesken pelin tai kesken telkkarin katsomisen? Vai unohteleeko poika asioita mitä olet kertonut ihan vaikka ruokapöydän tai automatkan ääressä?

Ihan mienkiinnosta. Oletko havainnut näissä tilanteissa jotain yhtäläisyyttä, eli kun kerrot jonkun asian minkä poika myöhemmin unohtaa, niin onko tilanne yleensä samanlainen? Unohtuuko tieto esimerkiksi useammin jos kerrot sen pojalle kesken pelin tai kesken telkkarin katsomisen? Vai unohteleeko poika asioita mitä olet kertonut ihan vaikka ruokapöydän tai automatkan ääressä?

En edes viitsi puhua mitään jos pelaa tai katsoo teeveetä. Ja jos katsookin, niin keskeytän sen siksiaikaa kun kerron asiani. Mutta en ole huomannut ylipäätään mitään yhtäläisyyttä, musta tuntuu et kaikki minkä minä sanon poika unohtaa samantien. Muistaa kuitenkin sitten jotain ihan älytöntä nippelitietoa jostain dinosauruksista tms. Ja muistaa kyllä kouluun liittyviä juttuja, eli esimerkiksi tällä viikolla on yksi erityispäivä jolloin pääsee kaksi tuntia aiemmin kun normaalisti ja hammaslääkäri ens viikolla mitkä kyllä muistaa ja varmasti vielä "h-hetkelläkin". Eletään kaksin tässä kymmenettä vuotta, että ehkä mun ääni ei enää tavota sen tajuntaa :D

Ei nuorta miestä, tai miestä ylipäätänsä, kiinnosta kuunnella kimittävää känättäjää. Ehdotan jättämään turhan känättämisen ja tee pojalle samoin kuin sinulle. Lupaa hänelle jotain ja sit kysyt, et lupasinko mä niin, en nyt juuri muista...

Jaa no...mieheni on samanlainen ja koulussa on ollut kympin oppilas. Oikeasti ei vaan varmaan jaksa kuunnella, jos ei ole kiinnostavaa eikä muista koko asiaa. Joskus kuuntelee sen ekan ja unohtaa sen jälkimmäisen ja väittää, etten ole edes sanonut. Kai se on joku ominaisuus, anna siis olla äläkä nalkuta.

Minä olen samanlainen, epäolennaisia asioita en kykene muistamaan vaikka ne toistettaisiin minulle kymmenen kertaa. Samoin en kykene muistamaan rutiineja. Looginen päättelykyky onkin sitten erinomainen, ja sen avulla usein pystyn päättelemään ne asiat, jotka muut opettelevat ulkoa.

Sanoisin, että sinulla on nyt hyvä aika alkaa opettaa pojallesi tapoja kompensoida muistamattomuuttaan, eli käske häntä kirjoittamaan sanomasi ylös, ja sitten kun asia tulee uudestaan esille, käske häntä katsomaan, mitä hän aiemmin kirjoitti ylös. Kun poikasi on isompi, hänen pitää osata apukeinot muistamattomuudelleen, tai hänelle tulee ongelmia opiskeluissaan ja töissään, puhumattakaan parisuhteesta.

Alussa varmasti on vastahakoisuutta kirjoittaa asioita ylös, mutta pitää vain tehdä hänelle selväksi, että muut ihmiset kykenevät muistamaan tällaiset asiat. Jotta hän pystyisi samaan kuin kaikki muut, hänen tarvitsee tehdä muistiinpanoja, koska kaikki odottavat hänen pystyvän samaan kuin muutkin.

Yhteistyössä