Kun mikään ei auta!! Nyt neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7vee saa minut hulluksi!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

7vee saa minut hulluksi!

Vieras
Elikkäs "tapaus",on ekaluokkalainen miehen alku,jonka kurissa pitämiseen tarvitsisin nyt toimivia neuvoja!
Meillä on arestipaikkana ollut tuulikaappi,mutta ongelma on siellä se,että siellä voi "hajoittaa" paikkoja-eli sinne joutuessaan lentelee kengät ja vaatteet jne...
Sama ongelma on omassa huoneessa,-siellä paukuttaa seiniä/pistää muutenkin huonettaan uuteen uskoon.
Nyt vaihdoin arestipenkkiin,aulaan--> siinä ikä minuutteina.Ongelma: huutaminen,lällättäminen,lisäajan kerjääminen jne...

...eli mitähän tässä nyt viellä kokeilis..

hmm, mitä kapinoi? kuuntele lasta, hänellä jotain asiaa..sitten juttele siitä rauhoittumispaikasta, pelkääkö. jos on tosi voimakas tunnereaktio ja lentelee tavarat, niin joku paikka missä ei lentele? ja pystytkö viilentämään itse tunteesi niin että toimitte yhteisymmäryksessä? rauhoittumisen paikan ei pidä olla turvaton, pelottava tilanne?

Kirjoituksessasi oli melko vähän informaatiota, mutta äkkiseltään kuulostaa että siellä voisi olla jotain muuta vialla, lapsen käyttäytyminen on niin rajua. Joko olet antanut pienestä asti riehua, ja lapsi on tottunut että noin saa käyttäytyä, tai sitten käynti lääkärillä voisi valaista lisää.

7 minuuttia lähtee aina alusta jos temppuilee. Luulisi parin tunnin jälkeen muistavan...

äsken istui putkeen 3x7min ja siihen pari kertaa parin minsan lisäaika päälle jatkuvasta huutamisesta ja sisaruksien nimittelystä..

Itse en näissä tilanteissa huuda,vaan rauhallisesti sanon/vien arestiin.
Valitettavasti ei ole meidän talossa pehmustettua tyhjää huonetta(olisi pitänyt suunnitella sellainen nähtävästi rakentamisvaiheessa :D )minne pojan voisi laittaa,ettei rikkoisi mitään..
Ja ei ole pelottava paikka arestipaikka vaan ihan tuossa "kaiken kansan nähtävillä"

äsken istui putkeen 3x7min ja siihen pari kertaa parin minsan lisäaika päälle jatkuvasta huutamisesta ja sisaruksien nimittelystä..

Itse en näissä tilanteissa huuda,vaan rauhallisesti sanon/vien arestiin.
Valitettavasti ei ole meidän talossa pehmustettua tyhjää huonetta(olisi pitänyt suunnitella sellainen nähtävästi rakentamisvaiheessa :D )minne pojan voisi laittaa,ettei rikkoisi mitään..
Ja ei ole pelottava paikka arestipaikka vaan ihan tuossa "kaiken kansan nähtävillä"

Vielä toistan: vie lääkäriin. Kyllä 7- vuotias pitää saada kuriin. Tuo käytös ei jatkuvana ole normaalia.

[QUOTE="Kenguru";22643760]Kirjoituksessasi oli melko vähän informaatiota, mutta äkkiseltään kuulostaa että siellä voisi olla jotain muuta vialla, lapsen käyttäytyminen on niin rajua. Joko olet antanut pienestä asti riehua, ja lapsi on tottunut että noin saa käyttäytyä, tai sitten käynti lääkärillä voisi valaista lisää.[/QUOTE]

Heh,lääkärilleppä hyvinkin.
Ei,ei ole saanut käyttäytyä nuo pienestä pitäen,-eikä ole käyttäytynytkään noin aina.
Kapinointia,ikään "kuuluvaa" ehkä joo,-pikkusisarusten kanssa nahistelusta,siis satuttamisesta rangaistaan.Paljon tappelevat,kuten muutkin sisarukset,mutta välillä menee liiallisuuksiin,yli,eikä lopeta ajoissa...

[QUOTE="Kenguru";22643797]Vielä toistan: vie lääkäriin. Kyllä 7- vuotias pitää saada kuriin. Tuo käytös ei jatkuvana ole normaalia.[/QUOTE]

Vielä toistan; HEH! :D

No toi tekee vasta reilut 20 minuuttia. Istuiko lopulta sen seitsemän minuuttia putkeen huutamatta, nimittelemättä ja paiskomatta?

Jeps!Eli tällä penkillä jatketaan. Täähän on todistettu toimivan myös niissä-mitä lie-ohjelmia teeveessäkin tuli.
Helpompi oli ennen passittaa omaan huoneeseen tai eteiseen,mutta penkillä istuminen tuottaa varmaan vaikeuksia enemmän,kun ei voi leikkiä arestissa samalla jne...
Ja enpäs tehnyt selväksi että istutaan "nätisti" se arestiaika--seuraavaan kertaan siis.

Kannattaisikohan joskus kysästä lapselta itseltään, että mikä asia vaivaa noin pahasti mieltä?
Koska kiukkuunhan on aina jokin syy ja lapsi kyllä osaa kertoa.

[QUOTE="minä";22643904]Entäs sauna jäähypaikaksi, jos teillä on sellanen?[/QUOTE]

Mun mielestä lasta ei pidä kuitenkaan jäähyn ajaksi "eristää" mihinkään. Jäähypenkin tulee olla niin, että vanhempi pystyy valvomaan.

[QUOTE="Kenguru";22643760]Kirjoituksessasi oli melko vähän informaatiota, mutta äkkiseltään kuulostaa että siellä voisi olla jotain muuta vialla, lapsen käyttäytyminen on niin rajua. Joko olet antanut pienestä asti riehua, ja lapsi on tottunut että noin saa käyttäytyä, tai sitten käynti lääkärillä voisi valaista lisää.[/QUOTE]

Olen huomioinut, että täällä usein kehoitetaan toimittamaan lapsi lääkärin tutkimuksiin, jos reagoi asioihin/tapahtumiin voimakkaasti tai uhma-/kiukkukohtaukset ovat voimakkaista. Oma nuorimmaiseni on persoonallinen lapsi: perusluonteeltaan hyvin tasainen, ujohko ja hitaastilämpiävä, mutta suuttuessaan sitten kaikkea muuta. Huutaa, karjuu ja riehuu ja herkästi tulee rikkoneeksi jotain. Tilanteen mentyä ohi on sitten kovin harmissaa ja pahoillaan.
Aikoinaan ujouden vuoksi oltiin erinäisissä tutkimuksissa, kun oli niin rajoittunut sosiaalisten kontaktien suhteen, mutta mitään erityistä ei todettu eikä jatkotutkimuksia katsottu aiheelliseksi.

Tahdotaan unohtaa, että lapsillakin on melkoista temperamenttista eroa ja toiset on vähän haastavampia kasvatettavia kuin toiset...

Tämä on ihan totta. Tuntuu, että oli lapsi millainen tahansa niin nykyään pitää joku diagnoosi saada.

No itse en ole sitä mieltä että pitää saada joku diagnoosi. Ap:n tapauksessa miettisin lääkärille menoa, koska käsitin ettei hän pärjää seitsemän vuotiaan lapsensa kanssa, ja raivarit kuulostavat rajuilta. Eikä se lääkärillä käynti aina tarkoita että saa diagnoosia, voi sieltä saada ihan käytännön apuakin.

[QUOTE="Kenguru";22644001]No itse en ole sitä mieltä että pitää saada joku diagnoosi. Ap:n tapauksessa miettisin lääkärille menoa, koska käsitin ettei hän pärjää seitsemän vuotiaan lapsensa kanssa, ja raivarit kuulostavat rajuilta. Eikä se lääkärillä käynti aina tarkoita että saa diagnoosia, voi sieltä saada ihan käytännön apuakin.[/QUOTE]

Ihana :D
Saattas ne pitää minua hulluna,kun veisin tuon meidän poitsun sinne lääkäriin :D
Eli ei tuo meidän kaveri päivittäin ole arestissa,ei edes pakosti joka viikko!
Mutta omaa tahtoa,tai itsepäisyyttä löytyy.Koettelee rajoja ja uhmaa?kin? ...mutta mikäli nuo edellämainitut ei ole normaalia 7-vuotiaalla,niin sitten se on lääkärin paikka ;)

Ihana :D
Saattas ne pitää minua hulluna,kun veisin tuon meidän poitsun sinne lääkäriin :D
Eli ei tuo meidän kaveri päivittäin ole arestissa,ei edes pakosti joka viikko!
Mutta omaa tahtoa,tai itsepäisyyttä löytyy.Koettelee rajoja ja uhmaa?kin? ...mutta mikäli nuo edellämainitut ei ole normaalia 7-vuotiaalla,niin sitten se on lääkärin paikka ;)
Mä ymmärsin aiemmista kirjoituksistasi, että tuo käytös olisi lähes jatkuvaa. 7-vuotiaan kanssa voi kyllä jo sopia rangaistuksista tai sanktioista, joiksi mä mieluummin asiaa kutsun. Meillä toimi aikoinaan varsin hyvin sovittelu. Eli jos toinen lapsista oli aiheuttanut toiselle jotain ikävää, se ikävää kokenut sai päättää, millä syyllinen korvasi aiheuttamansa vahingon ja/tai mielipahan.

Meillä myös 6v poika hyvin arka ja ujo uusien asioiden kanssa, osaa käyttäytyä tosi fiksusti jos haluaa, mutta kun suuttuu niin siittä on leikki kaukana, tavarat lentelee ja saattaa lyödä tms. Jos rajat ja kuri ei ois selvät niin varmaan pistäs koko kodin palasiks. Suuttumuspuuskan mentyä ohi on taas ihan ok ja tietää käyttäytyneensä tyhmästi. Väsymys on yksi syy miksi meillä menee käytös ihan yli, nyt koulun alkaessa sen on huomannut kuinka tärkeää on tarpeeksi pitkät yöunet. Myöskin se että ohjaa tekemää jotain kiinnostavaa juttua, monesti laukaisee tilanteen. Esim. yks päivä narisi ja kitisi ja vänisi ja kaikki oli huonosti jne. Annoin puikot ja lankaa ja pistin neulomaan niin johan tuli kerta laakista hyväntuuliseksi :D Näitä kiinnostavia tekemisiä kun vaan keksis, itekkin oon aika neuvoton tuon pojan kanssa välillä. TSEMPPIÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22644046:
Mä taas ajattelen niinpäin, että on hyvä sulkea mahdolliset diagnoosit pois.

Ihan totta tämäkin,mikäli kyseessä olisi lapsi jossa selvästi näkyvissä RAIVOkohtauksia,ahdistuneisuutta ja JATKUVAA kiukkua jneeeee...
Eikä se ole mikään häpeä hakea apua lääkäristä-päinvastoin parempihan se on jos vaikka esim: mahd. adhd todetaan ja saadaan siihen apua.
Mutta tässä meidän tapauksessa kyse ei ole lähellekkään mistään tuollaisesta :)

Yhteistyössä