Kun mietitte lapsille nimeä niin kuinka paljon pohditte sitä et mitä se nimi tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Viitaten tähän ketjuun http://kaksplus.fi/keskustelu/t1582869

Et annatteko te nimen sillä perusteella et se on vaan hyvä ja passeli. Mietittekö te kuin syvällisesti sitä et mitä ne nimi tarkoittaa tai merkitsee?

Me olemme antaneet nimen mikä on meitä miellyttänyt.Jos silloin ei ole heti nimestä tullu mieleen mitään erityistä tai mitään mieleyhtymää niin ei olla kaivettu mitään tietoja nimen taustoista tai tarkoituksesta.

Mietin sen verran että ei nyt mitään ihan älytöntä tarkoita tai ole valtakielissä tai lähialueella vastakkaisen sukupuolen nimi (esim. Kari, Janne, Toni, Kim)

Mä en miettinyt ollenkaan nimen tarkoitusta, mutta toisaalta en olisi halunnut mitään esim. Kukka, Vilja tai Kaino -nimeä ainakaan. Mä ennemminkin mietin sellaista "vapaata" nimeä, eli joka ei ole lähipiirissä käytössä...samalla tietenkin nimen piti olla miellyttävä:)

Kyllä olemme miettineet nimet tarkaan ja myös ottaneet selvää myös nimen merkityksestä. Minusta se on mukavinta puuhaa nimen antamisessa. Ja toisaalta: välttyypähän sitten siltä, että antaa lapselle nimeksi vahingossa esim. Veriripuli =(Melena).

Kyllä mulle on tärkeää, että nimi tarkoittaa jotain. Molemmilla lapsillani on nimi, jolla on joku "tarkoitus" tai käännös. Ja toisina ja kolmansina nimiä on myös käytetty suvussa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No vähän vaikee käydä kaikki maailman kielet läpi löytyykö nimelle joku toinen merkitys.

Tuskimpa kaikista kielistä voikaan ottaa selvää eikä tarvitsekaan. Mutta minusta on mukava tietää nimen kehityksestä ja sen etymologiasta.

valitsin nätin nimen joka miellytti minua ja miestä, kolmas nimi tuli mummiltani... sain vasta jälkeenpäin tietää että tytön nimi tarkoittaa "vieraanvaraista", mutta mitäs tuo haittaa :) mies kutsuu tyttö ydinvoimalaksi kolmannen nimen takia... :D heitän aina takaisin että virtaa neidissä on ainakin kuin ydinvoimalassa! :D

Kyllähän sitä pohdittiin. Paljonkin itse asiassa.

Esikoinen on kuningatar arabiankielisille ja turkinkielisille enkeli.

Kuopus on lasten suojelupyhimys ja "uusi kuu" eli tammikuu (syntyi tammikuun alussa).

Yhteistyössä