Kun menen töihin niin miten lapsen paan hoitoon kun en edes tiiä saanko töitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti töihin

Vieras
Olen ollut kotiäiti vuosia. Ensi syksynä haen töihin ja jotain on mielessä mutta en tiedä saanko edes töitä. Ja jos, onko sijaisuutta vai joka päiväistä. Enkä tiedä alkaisiko elokuussa jolloin haluan töihin vai syys vai milloin :O. Toivon että elokuusta.

Lapseni on silloin 3v2kk ja en kyllä haluaisikaan panna hoitoon :( mutta muutakaan ei voi. Eli turhaan en halua laittaa hoitoon jos ei olisi töitäkään(esim joka päivä).

Miten haen hoitopaikan? Mitä maksan ja ilmoitanko osa-aikaiseksi hoidossa vai mitä? Olen aivan pihalla... :/ Ja hoitopaikat kuulemma tosi vaikea saada joten pakko hakea ja varata joku paikka.
Jos ilmoitan osa-aikaiseksi tytön, niin voinhan muuttaa sen kokopäiväläiseksi kesken kaiken?

Niin, että jos mulla olis työpaikka odottamassa niin laittaisin tytön hoitoon kun työt alkaa. Yksinkertaista. MUTTA kun mulla EI ole työpaikkaa eikä hajuakaan saanko edes töitä. Jotain työnhakumahkuja on mielessä mutta se ei takaa töitä.

Miten se tytön hoidon varaaminen ja saaminen, maksut jne menee kun en oikeesti tiedä mistä lähtien sitä edes tarvitsen, tarvinko joka päivä vai en jne.....

Ei sun kannata hakea lapselle ollenkaan hoitopaikkaa, jos ei ole töitä. Ilmottaudut sitten syksyllä työttömäksi työnhakijaksi ja saat työttömyystukea. Sitten JOS saat töitä, niin sen jälkeen haet hoitopaikan. Kunnalla on velvollisuus osoittaa lapselles hoitopaikka kahdessa viikossa, jos syynä on vanhemman työpaikan saaminen.

Joten no panik, ei sun tarvitse hakea hoitopaikkaa ennen kuin työn saanti on varmaa. Nuo osa-aikaisuudet ym. kerkeää sitten sopimaan hoitopaikan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei sun kannata hakea lapselle ollenkaan hoitopaikkaa, jos ei ole töitä. Ilmottaudut sitten syksyllä työttömäksi työnhakijaksi ja saat työttömyystukea. Sitten JOS saat töitä, niin sen jälkeen haet hoitopaikan. Kunnalla on velvollisuus osoittaa lapselles hoitopaikka kahdessa viikossa, jos syynä on vanhemman työpaikan saaminen.

Joten no panik, ei sun tarvitse hakea hoitopaikkaa ennen kuin työn saanti on varmaa. Nuo osa-aikaisuudet ym. kerkeää sitten sopimaan hoitopaikan kanssa.

Tyttö täyttää 3v jo toukokuun viimeinen ja silloin menen kortistoon. Siksi sinnittelen vielä kesän kotona koska muuten 7v poika joutuis oleen koko kesäloman yksin! :O!!!

SIKSI vasta elokuusta haluan töihin. Työvoimatoimisto(kokemuksen mukaan) ei nykyään anna vain olla. On pakko mennä töihin ja hyvähän se vaan on. Ja joo, voisinhan hakea sit vasta paikan kun töihin meen, mutta tietäähän sen(muilta kuullut) ettei paikkaa aina ole vaikka lupaavat. Ja meillä EI ole autoa :( joten PAKKO olla tässä lähellä. Jos en paa hoitoon tai varaa sitä ajoissa, ei täältä tosiaan välttis löydy paikkaa. Eri asia autollisilla toimia noin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
haet kokopäiväpaikkaa koska et tiiä onko töitä jokapäivä,eihän sitä oo sinne jokapäivä pakko viiä.

Mut sepä siinä on ongelma et kiva maksaa meidän pikkutuloilla kokopäiväisestä vaikka sitä ei ehkä' tarvis. Niin hankalaa :(

no ei se ihan näinkään mee... sijaisuuksiin soitetaan tyylillä tuutko kaheks seuraavaks päiväksi yms.

Tee kuin minä, mulla oli vasta sama tilanne. Soitin päivähoitotoimistoon ja sieltä neuvoin näin: Teet hakemuksen lapselle ja kirjoitat siihen lisähuomautuksen että sulla ei vielä ole töitä. Kun saat työpaikan niin soitat ja aktivoit sen hakemuksen =)

Alkuperäinen kirjoittaja sijaisuuksien tekiä joka ei selviäisi ilmn isovanhempia...:

no ei se ihan näinkään mee... sijaisuuksiin soitetaan tyylillä tuutko kaheks seuraavaks päiväksi yms.

Sairaanhoitaja olen ja ilmoitin rekryyn että mulla on sellainen tilanne että lapsella ei ole vielä hoitopaikkaa ja että en voi ottaa lyhyen aikataulun lyhytaikaisia sijaisuuksia. Mulle soitti jo kuukausi sitte että ensi kuun 18pv eteenpäin 6vkk =) ei oo pakko tehdä noita lyhyitä.

Alkuperäinen kirjoittaja mimi:
Tee kuin minä, mulla oli vasta sama tilanne. Soitin päivähoitotoimistoon ja sieltä neuvoin näin: Teet hakemuksen lapselle ja kirjoitat siihen lisähuomautuksen että sulla ei vielä ole töitä. Kun saat työpaikan niin soitat ja aktivoit sen hakemuksen =)

Mutta eikös se niin ole, että silloin mitään paikkaa ei ole kuitenkaan ns varattu ja saatu eli paikkaa oman kodin läheltä ei välttämättä sitten siis saa. Meillä ei ole autoa joten pakko olla lähellä mutta olen kuullut että vaikka paikkoja luvataan niin ne voi saada sitten aika kaukaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sijaisuuksien tekiä joka ei selviäisi ilmn isovanhempia...:

Sairaanhoitaja olen ja ilmoitin rekryyn että mulla on sellainen tilanne että lapsella ei ole vielä hoitopaikkaa ja että en voi ottaa lyhyen aikataulun lyhytaikaisia sijaisuuksia. Mulle soitti jo kuukausi sitte että ensi kuun 18pv eteenpäin 6vkk =) ei oo pakko tehdä noita lyhyitä.

Minä taas olen kokematon lähihoitaja ja jos menen sijaiseksi, menen päiväkoteihin ja olen ottanut selvää, niin siellä saa vain lyhyitä(tyyliin tuutko huomenna päiväksi)-sijaisuuksia. Pitkiä saa vasta ne jotka ovat kauan tehneet hommaa. Joskus vuosia sitten koitin alkaa tuohon et otan vain pitkiä vastaan, se ei sopinut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta eikös se niin ole, että silloin mitään paikkaa ei ole kuitenkaan ns varattu ja saatu eli paikkaa oman kodin läheltä ei välttämättä sitten siis saa. Meillä ei ole autoa joten pakko olla lähellä mutta olen kuullut että vaikka paikkoja luvataan niin ne voi saada sitten aika kaukaa.

No toki se varmasti menee paikkatilanteen mukaan, mutta osaa ne sieltä sitten sanoa missä kohtaa olisi johonki vapautumassa paikka. Kyllä minä ainaki sain tähän lähipäiväkotiin sen paikan, laitoin hakemukseen vielä että ei autoa käytössä. Täällä tosin on monta päiväkotia ihan tässä kävelymatka etäisyydellä.
Mutta näin siis neuvoi minua päivähoitotoimistosta, että tietävät lapsen olevan tulossa jollaki aikataululla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No jos haluat johonki tiettyyn paikkaan tai alueelle,niin pitäähän se paikka tietty varata hyvissä ajoin (?).Mutta se pitää myös ottaa vastaan!Eli et voi pitää paikkaa lapsellesi esim. lähipk:ssa siltä varalta,jos vaikka pääsisit töihin (tähän voi siis mennä viikko tai kaks vuotta,kuka sen etukäteen tietää?).Jos sen paikan varaat ja sen saat niin siitä pitää myös maksaa,oli lapsi hoidossa tai ei,jos haluat sen paikan säilyttää. Se huono puolihan nuissa 2vkon varoitusajalla järjestetyissä paikoissa on,että paikka voi olla missä vaan,kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää sitä joltain tietyltä alueelta.Toki kannattaa soitta mikä ois tilanne,kun teillä ei oo autoa,varmaan päivähoitotoimistossa osaavat sinua neuvoa,miten kannattaa tehdä.

Meidän kunnassa piti tehdä hakemus sisään,ilman mitään tiettyjä päivämääriä tosin ja ilmoittaa sit kun töitä saa.

JOku sanoi tällä palstalla joskus vastaavaan asiaan, että hoitopaikka pitäs olla ennenkuin menee työkkäriin. Tiedä sitten...

Meillä oli lapset aluksi 8 päivää kuussa hoidossa ja sopimusta muokattiin tilanteen mukaan. Meidän päiväkoti on siitä ihana, että se jousti tosi hienosti, sillä mulle saatettiin soittaa aamulla klo 7.30 että pääsetkö töihin, työvuoro alkais kello 9. Ja joka kerta pääs lapset hoitoon vaikka ei ollu sitä päivää hoitopäiväksi varattu. Lapset oli siis pienpäiväkodissa. Nyt toki kun työsoppari on vielä vuoden niin ovat säännöllisesti kokopäivähoidossa.

Itse hain aikoinaan hoitopaikkaa 4kk etukäteen, eli arvioin sitä milloin pääsisin töihin. Sainkin töitä 3,5 kk hakemuksen jättämisen jälkeen ja hoitopaikka järjestyi. Kannattaa se mennä hoitojonoon, jos oikeasti olet töihin menossa. Eihän hoitopaikkaa ole pakko ottaa vastaan, jos et tuon 4 kk jälkeen ole saanut vielä työpaikkaa.

Yhteistyössä