Minä en ainakaan ole mikään paska. Olen hyvä hoitaja ja työssäni sen myös näytän. Kaikkea en suvaitse potilailta, omaisilta, työkavereilta, työnantajalta -ja sanon sen. Liian kiltti hoitaja ei ole hyvä hoitaja.
Itse en haukkuisi ketään, joka tekee työtä elantonsa eteen. En edes hauku niitä , jotka eivät tee mitään elantonsa eteen. En saa haukkumisesta mitään iloa -ehkä te saatte. Mutta eikö teillä todellakaan ole mitään muuta tekemistä elämässänne? Eikö teille tule huono mieli haukkumisesta ja pahan puhumisesta? Minulle tulisi.
Eikö asioita voi parantaa muilla keinoin kuin ilkeilemällä ja syyttämällä? Itseasiassa kaikki menee vain huonommin. Parinkymmen vuoden kuluttua käytettyämme energiamme haukkumiseen, nolaamiseen, syyllisten etsimiseen -potilaan, lapsen, vammaisen ja vanhuksen asema on yhtä huono kuin nytkin -ellei huonompi.
Palkalla joka hoitajalle maksetaan ei nosteta hoidon tasoa, mutta houkutellaan alalle uusia hoitajia -Suomesta tai ulkomailta. Uudet kasvot yhdessä vanhojen tuovat uusia ajatuksia, uusia näkemyksiä ja jatkuvasti parantavat hoidon tasoa. Sehän on meille kaikille eduksi.
En kärjistäisi asioita keskustelun toivossa. Keskustelu on tärkeää, mutta asioiden oikeilla nimillä, ilman henkilökohtaisuuksiin menemisiä. Toivottavasti keskustelu asioituu, sillä vain niin saadaan pysyviä muutoksia aikaan.
Antaisitteko lapsenne ryhtyä sairaanhoitajaksi tai antaisitteko osan palkastanne sairaanhoidon kehittämiseen? Siinä esimerkiksi hyviä kysymyksiä.