Kun lomasuunnitelmia pitää salailla vanhemmiltaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärtsykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärtsykkä

Vieras
Minua ärsyttää oma itseni ja se, etten pysty sanomaan asioita vanhemmilleni napakasti. Vanhempani asuvat Riihimäellä. Minä perheeni kanssa Mikkelissä. KEsällä meillä on miehen kanssa yksi yhteinen lomaviikko, jolloin ajattelimme mennä Helsinkiin muutamaksi päiväksi lasten kanssa. Suunnitelmissa oli 23h risteily Tallinnaan ja sitten 2 yötä hotellissa jonka aikana käytäisiin Linnanmäellä, Suomenlinnassa ja kotimatkalla Heurekassa.

En pysty kertomaan vanhemmilleni, että olemme ilm lomailemassa "siellä päin". He alkavat heti odottaa meitä kylään, emmekä aio nyt tästä perheen lomasta nipistää aikaa heidän luona vierailuun. Kävin siellä kuitenkin lasten kanssa toukokuun lopussa. Vanhempiani ei juurikaan näy meillä, vaikka ovat hyväkuntoisia "nuoria" eläkeläisiä (62v ja 65v) ja reissaavat muualla. Jos vierailisimme heilläkin, pitäisi siihen varata se puoli päivää ainakin.

Ja jos kuulisivat että olemme Helsingissä käymässä mutta emme käy heillä, loukkaantuisivat he siitä.

Voi, minusta taas olisi niin ihanaa että voisimme vierailla vanhempieni luona. Heillä vaan ei ole koskaan aikaa meidän perheelle, hyväkuntoisia ovat ja heillä tekemistä riittää ilman meitäkin. Suunnilleen saman ikäisiä kuin sinun vanhemmat, ap.

Minä jättäisin sinuna kertomatta etukäteen Helsingin reissusta. Esitä suoraan kutsu heille, että tulisivat kylään. Voithan vaikka sanoa, että tulkaa vaihteeksi meille kun tuntuu että ollaan aina siellä teillä tms.

Tunnet vanhempasi ja tiedät, ettei napakkuus välttämättä vie tilannetta eteenpäin. Päinvastoin olet jo todennut, ettei heidän kanssaan neuvotella oikein mistään ilman että he syyllistävät sinua. Joten voitko vain jättää kertomatta? Napakkuutta on myös se,ettet tilitä heille kaikkea elämäänne liittyvää ja opettelet ajattelemaan sitä kautta itsenäisesti.

[QUOTE="aapee";28608203]Joskus aiemmin kyllä, olen kysynyt.

Ja syy, miksi emme käy nyt vanhempiani luona on se, että meillä on nyt 7 yhteistä lomapäivää miehen kanssa. Joista 4 päivää pystymme olemaan reissussa. Vain meidän perhe, yhdessä. Sellaista aikaa meillä ei ole ollut piiiiitkään aikaan :)[/QUOTE]

Voithan silti kysyä. Silloin vanhempasi eivät voi loukkaantua ainakaan siitä ettette haluaisi tavata. Jos eivät halua tulla niin voit sanoa että valitettavasti teilläkään ei ole aikaa lähteä käymään heidän luonaan.

[QUOTE="aapee";28608174]No sehän minua just ärsyttääkin, kun annan asian vaivata itseäni... :) Päästän sen liikaa ihon alle ja koen olevani huono tytär.[/QUOTE]

Auttaisiko, jos ajattelet asiaa niin päin, että vanhempasi pääsisivät vallan mainiosti teille kylään mutta eivät kuitenkaan tule mutta tuskin vaivaavat asialla mieltään, joten ei sinunkaan tarvitse kiusata itseäsi sillä, ettette mene vanhempiesi luo? Jos tulevasta reissusta tulee puhetta, voit sanoa ystävällisesti, että nyt ette ehdi vierailemaan.

"Paheen tielle" lähtemisessä alku voi olla vaikeaa mutta hiljakseen sitä paatuu. :; :)

[QUOTE="aapee";28608203]Joskus aiemmin kyllä, olen kysynyt.

Ja syy, miksi emme käy nyt vanhempiani luona on se, että meillä on nyt 7 yhteistä lomapäivää miehen kanssa. Joista 4 päivää pystymme olemaan reissussa. Vain meidän perhe, yhdessä. Sellaista aikaa meillä ei ole ollut piiiiitkään aikaan :)[/QUOTE]

Niin, välillä on oikeus olla itsekäskin kun muulloin huomioi läheisetkin ;-)

Mä en koe, että mun pitäisi edes tehdä jokaisesta reissusta ja ajankäytöstä tiliä vanhemmilleni. En mä silti ole huono. Voithan sä tosiaan pyytää mukaan lintsille, jos haluat. Jos eivät halua mukaan, niin sitten se on taas heidän valintansa, josta sun ei pidä loukkaantua. Tai voit kutsua vanhempasi teille. Jälleen pallo on myös heillä, ei vain sinulla ja sinun perheelläsi. Loma-aikaan tietysti aina kasaantuu hirvittävästi odotuksia, mutta meillä ainakin isovanhempia helpottaa, jos seuraava tapaamisen on sovittuna. Vaikka se sitten olisi syksymmällä.

Yhteistyössä