Kun liikun lastenvaunujen kanssa, kukaan ei väistä?

  • Viestiketjun aloittaja alkuper
  • Ensimmäinen viesti
"Lemon"
Eipähän ihmiset osaa ostoskärryineenkään väistää. Mut vaikka oon pikkuvauvan äiti ja liikun välillä vaunujen kanssa, niin mua vituttaa suuresti ne tupla-triplarattailla liikkuvat, jotka kuvittelevat että kaikki väistää kun heidän tuleva maailmanomistajansa tulee. Ehdoton suosikkini oli joku mamma tuplarattailla, joka yritti rynniä mun päälle kirppiksen tuulikaapissa, ja sano vielä että oho, sieltä tuli ihmisiä. Yllättäen ovista tulee ihmisiä, että silmä käteen. Joo, olisin väistäny, jos en olis ollu jo puoliksi siellä kaupassa sisällä. Ehkä olis pitäny peruuttaa.
Ite noudatan lastenvaunujenki kanssa ihan normaaleja liikenne-, väistämis-, ja kohteliaisuussääntöjä, enkä rynni kuin poro menemään. Oppiipa muksuki sit jotain, näkeehän nuista kaupoissa/liikenteessä tönijöistä ja rynnijöistäi että on opittu jo pienestä pitäen että muut väistää kun MINÄ tulen. Niin nuorista kuin vanhoistakin.
 
"Lemon"
Ja vielä lisäys, tuolla oli joku kommentoinu että ''yleensä vastaantulija käveli väärällä puolella tietä''. Kävellä saa kumpaa laitaa haluaa, pyörällä yms. kulkuvälineellä aina oikeaa laitaa. Kätevin tietenki olis ko kaikki käveliski sitä oikeaa laitaa, mutta laki ei sitä vasemman puolen kuluttamistakaan kiellä.
 
ouou
Menee vähän aiheen vierestä, mutta itse olen ainakin huomannut että kaikkein itsekeskeisimpiä - teiniporukat poislukien - julkisilla paikoilla asioijia väistämisen ja tilan antamisen suhteen ovat pikkulasten vanhemmat. Tyynesti esim. kaupassa lätistään kuulumisia, tukitaan hyllynedukset ja saatetaan suoraan katsoa hyllylle pyrkivää toista asiakasta mutta väistetäänkö senttiäkään - no ei. Kyllä pentukin ostoskärryissä arvostaa äiskän juttutuokiota... näissä tilanteissa kyllä kuuluvasti vaadin väistämään, suosittelen muillekin. Eihän se äänensävy näille jakeluun tietysti mene mutta huomaavatoa muutkin asiakkaat mikä kansanosa on taas liikenteessä...
 
Suzyanne
[QUOTE="Guest";25049646]Mä olen huomannut saman ilmiön. Että voi risoo, kun kävelee normaalisti vaunujen kanssa eteenpäin ja yhtäkkiä joudun tekemään "äkkijarrutuksen" kun viereltä joku päättääkin kääntyä ja vaihtaa puolta suoraan vaunujen edestä. Ei sitten voinut odottaa ja mennä meidän takaa. Paljon on myös auttajia ja oven auki pitäjiä (kiitos heille), mutta noi päättömät kävelijät ottaa päähän![/QUOTE]

Nuo kiilailijat olen huomannut myös. Kerran yhdelle kiilaajanaiselle oikein tiuskahdin että ollaanko me näkymättömiä, kun tuli viereltäni ja kiilasi sivulle suoraan rattaiden eteen, oli ihan lähelle etten päälle ajanut.
 
"mä"
Vastakysymys: Miksi vaunuilla liikkuvat eivät väistä, jos itse tukkivat koko tien? Pakko olla mammojen rinnatusten vaikka muut joutuisivatkin ojan kautta kiertämään.

Ja joku tuolla kommentoi, ettei Tampereella pääse yli ilman tiettyjä ominaisuuksia. Höpöhöpö :D Liikun paljon kävellen ja harvoin tulee eteen tilanne, että joutuisin odottamaan tien yli pääsyä.
 
"tuula"
Mua itseänikin ärsyttää nuo vaunujen kanssa kaupan käytäviä tukkivat äidit, mutta samaa tekee kyllä moni lapsetonkin ostovaunujensa kanssa :)

Itseäni ottaa pattiin, kun käymme lenkillä koko perheen voimin. Mies lykkii esikoista rattaissa ja minä kuopusta vaunuissa ja molemmilla on koirat. Kun joku tulee kevyenliikenteen väylällä vastaan (tai takaa) niin siirrymme kulkemaan peräkkäin jonossa. Mutta kun sekään ei aina riitä! Vaan meidän koko porukan pitäisi vaihtaa puolta, kun vastaan tulee joku yksin kävelevä ihminen :D
Joskus tehdään vaan niin, että jos näyttää, että se vastaantulija ei aio siirtyä keskemmälle niin reilusti vaan pysähdytään siihen paikoillemme odottamaan, että käveleekö se yli ;)
 
helsingissä käydessä törmäsin sellaiseen erittäin ärsyttävään ilmiöön, nimittäin siellä tuli äitejä kolmekin rintarinnan vaunujen kanssa, ja eivät taatusti väistäneet, vaan täyttivät koko jalkakäytävän. ihan sama mistä muut pääsi menemään, ja ihan sama vaikka ne muut olis jääneet auton alle väistäessään vaunuja, koska pakkohan niitä oli väistää, jos ei halunnut niiden alle jäädä
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
"alma"
Aloittaja on nyt vähän liian herkkä. Itse kuljen paljon koiran ja vaunujen kanssa, ja saan kokea paljon tuota väistämättömyyttä ja joskus mulkoilujakin.
Sitä paitsi moni noista päin kävelijöistä on oikeasti vaan vähän unessa tai ajatuksissaan, eivät he automaattisesti mitään lapsenvihaajia ole. Enpä ole paljoa jäänyt noita miettimään.
Sen sijaan jaksan iloita siitä, kun joku jää ihastelemaan lasta tai koiraa, auttaa ratikkaan, aukoo ovia jne. Tätäkin tapahtuu paljon.
Kannattaa keskittyä niihin hyviin asioihin, niin elämä on paljon helpompaa.
 
kerkele
Juu siis kyllä ihmiset myös auttaa ja antaa tilaa, mutta ne päällekävelijät ja mulkoilijat jää mieleen. Ja kyllä sanon kiitos, anteeksi ja osaan hymyillä mutta eräille yrmyille sillä ei ole mitään merkitystä.

Pahinta on yrittää päästä hissiin, missä vaan. On tosi kivaa, kun tullaan takaa ja rynnitään edestä hissiin niin, etten enää mahdu kun täytyy jäädä siihen oven eteen pällistelemään.
Minua taas ärsyttää tulla hissistä ulos kun sen että ove aukenee niin johan siinä mammakolonna on vankkureineen työntämässä itseään ja vankkureiraan hissiin sisälle, monta kertaa olen joutunut sanomaan vihaiselle mammakolonnalle hyökkäysvaunujen kera että
-Anteeksi minun pitäisi ensin päästä täältä ulos
kerran eräs fiksu mamma minulle tokaisikin että hänellä on kiire hissiin ettei se karkaa :O
Täytyy sanoa että silloin nousi sarvet päähän ja olisi tehnyt mieleni tukkia koko hissin suu ja antaa hissin mennä
 
"tollo"
[QUOTE="vieras";25049489]kyllä minua ainakin ollaan väistetty.. joskus ei ole joku huomannut kun olen hiljaa tullut takaapäin, mutta sitten olen vaain huikannut anteeksi pyynnön ja pyytänyt siirtymään hieman, niin on väistytty[/QUOTE]

Kyllä minä olen noudattanut samaa lakia kävellessä pyöräillessä kuin autoillessa, takaanta tuleva väistää jos ohi haluaa mennä
 
No miksi pitää niiden hyökkäysvankkureiden kanssa jyrätä päälle? Nytkin kantapää auki, kun eräskin mamma päätti ottaa laajat kaaret...

Kyllä ja minulla itsellänikin ollut vauvoja JA ne vankkurit, mutta kyllä huolen pidin, että se olin minä lähinnä joka niiden kanssa väisti. Ja en tod. lähtenyt niiden kanssa mihinkään kirppareille ym, kun kapeat käytävät.
Pikkasen saa sitä järjenvaloa käyttää, vaikka onkin se rakkaudenhedelmä mukana...
 
Minä olen myös huomannut tämän, että ei varmasti väistetä jos liikut kärryjen kanssa. Ja varsinkin täällä Jyväskylässä ihmiset eivät oikeasti osaa kävellä/ajaa pyörällä liikennesääntöjen mukaan, noin 80% kävelee väärällä puolen tietä ja siinä saa sitten itse vetää siksakkia ettei jää jalkoihin. Ja autoilevat keski-ikäiset miehet ja alle kakskymppiset ei väistä vaikka kävelisit suojatiellä, ei väliä käveleekö yksin vai naunujen kanssa, mutta välillä tuntuu, että jos ne vaunut on matkassa, niin silloin jopa autotkin kiihdyttää vauhtia.

Tiedän, että se v*tuttaa kaupassa kun vaunut ovat tiellä (aivan niinkuin monesti jotkut mummotkin) mutta en usko, että kukaan tahallaan niitä käytäviä tukkii. Enemmän veriä kuohuttaa ne typerät teinit ja idiootit ihmiset, jotka eivät uhallakaan väistä vaikka tietävät, että vaunujen kanssa on hankalampi liikkua, minä pyrin (ilman vaunuja ja niiden kanssa) olemaan olematta kenenkään tiellä, mutta aina joka paikasta löytyy joku ääliö joka tahallaan jää tien tukoksi, nämä ääliöt usemmiten nuorehkoja naisia joilla on joku ihme uhma joka asiassa.

Anteeksi raivo, mutta tämä asia vaan saa minut näkemään punaista :LOL:
 

Yhteistyössä