Kun lestadiolaisuus näyttää niin kovin kiinnostavan täällä, kysy esikoislestadiolaiselta asiallisia kysymyksiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Täällä on päivittäin aloituksia lestadiolaisuudesta. Yleensä viestien sisällöt on rajuja huhupuheita, vailla totuuden häivääkään. Annan teille nyt mahdollisuuden kysyä (asiallisia!) kysymyksiä liittyen esikoislestadiolaisuuteen. Olen 24-vuotias, odotan toista lasta ja olen luonnollisesti siis myös naimisissa. Kaikkea en varmasti tiedä tai osaa selittää niin, että kaikki ymmärtävät, mutta yritän! En pysty joka hetki tässä istumaan, kun täytyy tuo yksi lapsi hoitaa tässä samalla, mutta yritän vastailla mahdollisimman pian ja mahdollisimman moneen kysymykseen. Kysykää uudestaan, jos joku kysymys jää huomaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja onko totta:
Että ette mielellään ota valokuvia? ja ehkä siksi ette käy ultrassakaan? Ja miehiltä kravatit kieletty?

Valokuvaus ja ultrassa käymättömyys on ihan puppua! Ihan normaalisti ihmiset kuvaavat esim. häissä, lasten "vuosikuvat" ym. Ja ultrassa kyllä yleisesti käydään.
Kravatit eivät ole kiellettyjä, mutta ei niitä kyllä yleisesti käytetä. Niitä pidetään ylimääräisenä ulkoisena koristautumisena, vrt. naisten kaulakorut.

Eniten ihmettelen sitä kuinka ne lapset saadaan mukaan kotitöihin? Vai löytyykö joukosta myös niitä, jotka ei suostu sitten millään omaa osuuttaan tekemään?
Meillä esim. kaksi vanhinta karttaa kotitöitä kuin ruttoa (ovat ala-asteella) ja kaikesta kauhea meteli. Nuorin 2-v taas on oikea talousihme :)
Elikkä miten noita isompia lapsia oikein motivoidaan esim. kuoriin perunat, siivoamaan muutakin kuin omat huoneensa, vahtimaan nuorempia sisaruksia, jne...???

Kun teillä yleisesti on paljon lapsia... Haluaisin tietää miten jaksatte hoitaa kaikki? Pääsäntönä uskon, että isommat ei hoida toisiaan? Miksi lestadiolaisten lapset leikkii esim vain "omiensa" kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja pat:
Eniten ihmettelen sitä kuinka ne lapset saadaan mukaan kotitöihin? Vai löytyykö joukosta myös niitä, jotka ei suostu sitten millään omaa osuuttaan tekemään?
Meillä esim. kaksi vanhinta karttaa kotitöitä kuin ruttoa (ovat ala-asteella) ja kaikesta kauhea meteli. Nuorin 2-v taas on oikea talousihme :)
Elikkä miten noita isompia lapsia oikein motivoidaan esim. kuoriin perunat, siivoamaan muutakin kuin omat huoneensa, vahtimaan nuorempia sisaruksia, jne...???

Mä luulen, että tää on ihan luonnekysymys. Toiset, etenkin pojat, kyllä karttavat kotitöitä. Tytöiltä se ehkä tulee jotenkin luonnostaan, äidistä mallia katsoen? En nyt valitettavasti osaa sen paremmin tähän vastata...

kerro mulle mikä on lestaadiolaisuus?siis ihan asiapohjalta..olis kiva saada tietää ihan faktaa jolloin tieto ei perustu yläasteen uskonnon kirjan lyhyeen kappaleeseen...

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Kun teillä yleisesti on paljon lapsia... Haluaisin tietää miten jaksatte hoitaa kaikki? Pääsäntönä uskon, että isommat ei hoida toisiaan? Miksi lestadiolaisten lapset leikkii esim vain "omiensa" kanssa?

Esikoisilla ei ole niin isoja perheitä kuin vanhoillisilla. 4 on aika normaalimäärä nykypäivänä, mutta on toki niitä liki 10-lapsisiakin perheitä ja kaikkea siltä väliltä. Itse en tunne perheitä, joissa olisi yli 10 lasta, siis sellaisia, joissa lapset on nyt lapsia, edellisessä sukupolvessa niitä kyllä on paljonkin. En voi vielä omasta kokemuksesta sanoa miten jaksaa hoitaa, mutta hyvin nuo toiset näyttävät jaksavan :) Mitä tarkoitat, ettei isommat hoida toisiaan? Siis pienempiäänkö? Jos on liki se 10 lasta, sillon varmasti tarvitsee ainakin välillä isompien lapsien apua, mutta n.5-lapsisessa perheessä ei ehkä niin paljon. Mä en ole törmännyt tähän vain "omiensa" kanssa leikkimiseen, mutta toiset vanhemmat ovat tiukempia lastensa seurasta, etenkin sitten murrosiässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Onko totta, että televisio on kielletty? Miksi? Entä pitääkö paikkaansa, ettei teillä saa olla edestätäytettävää pesukonetta?

Televisio ei ole kielletty, mutta sitä vastaan saarnataan kuitenkin, siitä siis varoitetaan, koska tv alkaa niin helposti hallita elämää. Monethan elävät tv-ohjelmien aikataulujen mukaan. Myös tv-ohjelmien sisältö on monesti arveluttavaa. Meillä on tv.
Pesukone saa olla ihan minkälainen vaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täällä on päivittäin aloituksia lestadiolaisuudesta. Yleensä viestien sisällöt on rajuja huhupuheita, vailla totuuden häivääkään. Annan teille nyt mahdollisuuden kysyä (asiallisia!) kysymyksiä liittyen esikoislestadiolaisuuteen. Olen 24-vuotias, odotan toista lasta ja olen luonnollisesti siis myös naimisissa. Kaikkea en varmasti tiedä tai osaa selittää niin, että kaikki ymmärtävät, mutta yritän! En pysty joka hetki tässä istumaan, kun täytyy tuo yksi lapsi hoitaa tässä samalla, mutta yritän vastailla mahdollisimman pian ja mahdollisimman moneen kysymykseen. Kysykää uudestaan, jos joku kysymys jää huomaamatta.

Tietääksenii esikoislestadiolaisilla ei ole ihan ehdoton tuo ehkäisyn kielto, kuten vanhoillislestadiolaisilla.

He selittää että ehkäiseminen rikkoo uskontunnustusta vastaan. Elikkä siis hedelmöittymistä ei missään olosuhteissa ole sallittua rajoittaa , ei sillonkaan vaikka naista uhkaisi kuolema.

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/lisaantymisvelvoite/

Miten tämä teillä selitetään että milloin ehkäiseminen on sallittua?

Onko totta, että suku tai yhteisö/ystävät hylkäävät sen joka kääntyy pois lestadiolaisuudesta? Olen kuullut, että välit on katkaistu joskus ihan kokonaan tällaiseen henkilöön.

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Mun mielestä on tekopyhää sanoa, että tv:n en saa katsella, mutta netissä saa roikkua ja sieltä katsoa ohjelmia. :ashamed:

No tämä on just vähän tällainen huhupuhe. Siis yhtälailla meille saarnataan tv:n ja netin vaaroista. Kumpikin on kuitenkin ihan jokaisen omalla tunnolla, mitä niillä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Mitä eroa on esikoislestadiolaisuudella ja vanhoillislestadiolaisuudella??

Monet tavat ja vanhoilliset uskovat, että he ovat ainoita, jotka pääsevät taivaaseen. Tämän laajemmin en nyt osaa tässä vastata.

Mutta eikös ne esikoiset usko ihan samalla tavalla. Ainakin kovin herkästi ovat tuomitsemassa muita ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Esikoisilla ei ole niin isoja perheitä kuin vanhoillisilla. 4 on aika normaalimäärä nykypäivänä, mutta on toki niitä liki 10-lapsisiakin perheitä ja kaikkea siltä väliltä. Itse en tunne perheitä, joissa olisi yli 10 lasta, siis sellaisia, joissa lapset on nyt lapsia, edellisessä sukupolvessa niitä kyllä on paljonkin. En voi vielä omasta kokemuksesta sanoa miten jaksaa hoitaa, mutta hyvin nuo toiset näyttävät jaksavan :) Mitä tarkoitat, ettei isommat hoida toisiaan? Siis pienempiäänkö? Jos on liki se 10 lasta, sillon varmasti tarvitsee ainakin välillä isompien lapsien apua, mutta n.5-lapsisessa perheessä ei ehkä niin paljon. Mä en ole törmännyt tähän vain "omiensa" kanssa leikkimiseen, mutta toiset vanhemmat ovat tiukempia lastensa seurasta, etenkin sitten murrosiässä.

Mua myös hiukan kiinnostais kuka olet. Ja sitä olen ihmetellyt, että miksi esikoislestadiolaisilla on vähemmän lapsia kun vanhoillisilla, vaikka ei mekään ehkäisyä käytetä..?

Mitä eroa on esikoislestadiolaisuudella ja vanhoillislestadiolaisuudella??

Monet tavat ja vanhoilliset uskovat, että he ovat ainoita, jotka pääsevät taivaaseen. Tämän laajemmin en nyt osaa tässä vastata.

esim. mitkä tavat?

Seuroihin pukeutuminen ainakin tulee mieleen. Mä en hirveesti tiedä vanhoillisuudesta, siksi en oikein osaa tähän vastata, anteeksi...

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Mun mielestä on tekopyhää sanoa, että tv:n en saa katsella, mutta netissä saa roikkua ja sieltä katsoa ohjelmia. :ashamed:

No tämä on just vähän tällainen huhupuhe. Siis yhtälailla meille saarnataan tv:n ja netin vaaroista. Kumpikin on kuitenkin ihan jokaisen omalla tunnolla, mitä niillä tekee.
Ok, kiitos!
Mites sitten sellanen, kun meidän naapurissa aikoinaan asui lestaperhe ja he eivät saaneet pitää mattoja lattialla. Mikä juttu tämä on?

Yhteistyössä