Kun lasta hoitaa mummi ja hän sairastuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riivinrauta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Hoitaisin ennalta kuntoon varahoitopaikan kuten on pph:kin. Kävisin läpi sukulaiset, kaverit ja muut ketkä voisivat tarvittaessa ottaa pikaisestikin edes lyhytaikaisesti hoitoon.

Meiltä ei löydy ketään joka olis takuu varmasti käytettävissä.

Mulla on kans jotenkin sellainen käsitys että jos kotiäiti on kipeenä niin kyllä mies saa lomaa hoitaan lastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi mies väittää, että ei voi jäädä.

Näistä päivistä ei saa palkkaa. Kuten en minäkään huomisesta kun hoidan lasta, joka sairastui jo viime keskiviikkona.
Veikkaan samaa. Mä olen kyllä saanut ihan jokaisesta työpaikastani palkatonta vapaata silloin, kun olen sitä tarvinnut. Ja vuosien varrella olen usein tarvinnutkin. Hyksin vuosina sain valita, käytänkö likan proteesipajalla kuskaamiseen vuosilomapäivän vai otanko palkatonta. Useimmiten otin palkatonta, koska koin tarvitsevani myös ne vuosilomat.

Meillä hoiti esikoista mummo ja hän sairasteli välillä viikonkin verran. Niin mä sitten pidin kertyneitä lomia ja palkatonta vapaata töistä miehen kanssa vuorotellen. Oli kyl aika hankalaa ja työpaikallani täysin outo tilanne.

No, huomenna käyn pomon juttusilla niin mietitään tätä asiaa sitten että miten tää olis parasta hoitaa... JOS näin joskus käy.
Haluun vaan selvittää että miten sit toimia jos tilanne tulee eteen.

Meillä kans äitini hoitaa poikaamme ja oon myös miettinyt että jos mummu sairastuukin niin mihin sit poika pistetään. Meillä onneksi toinen mummu joka voi hätätapauksessa hoitaa poikaa jonkin verran ja sit varmasti joudutaan miehen kanssa sumplia työvuoroja että hoitoaika jäisi lyhyeksi. Näin joudutaan tekemään keväällä kun mummu lähtee reissuun viikoksi. Onneksi miehellä silloin iltavuoro viikko ja mä yritän sit tehdä useamman aamuvuoron.

Teidän kannattaa kans koittaa löytää joku vara systeemi tai sit ilmoitat vaan töihin kylmästi että lapsi on sairas jos mummo sairastuu...

Niin no... kaippa ne neuvolassa uskoo jos soittaapi ja sanoo että pikkusella on oksutauti... tai jotain.

Vaikka kurja olo jää jos joutuu huijaamaan. :ashamed:

Mut mitä sitä ei lapsen takia tekis.

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Niin no... kaippa ne neuvolassa uskoo jos soittaapi ja sanoo että pikkusella on oksutauti... tai jotain.

Vaikka kurja olo jää jos joutuu huijaamaan. :ashamed:

Mut mitä sitä ei lapsen takia tekis.

varmaan uskookin, mutta kaikki tiedot kirjataan tietokoneelle ja kun seuraavan kerran menette lääkäriin tai neuvolaan, lasta hoidetaan edellisten sairauksien perusteella. Tai jos lapsi sairastuukin samaan aikaan, lääkäri katsoo koneelta että hyvänen aika, sairaus on kestänyt jo viisi päivää (oikeasti2) ja sitten tutkitaan ja hoidetaan sen mukaan.

Itse olen niin huono valehtelemaan, että pidän parhaaksi pitäytyä totuudessa. Niin pääsen kaikkein helpoimmalla.

Tämän mukaan palkatonta saa <i>myös</i> hoidon järjestämiseksi, eli tarkoittanee että esim. hoitajan sairastapauksia.

"Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi
Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701142601EH

Yhteistyössä