Kun lapsivesi menee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
niin onko eri sairaaloissa eri käytäntöjä? Kun TYKSin sivuilla oli synnyttäjille tällainen ohje: Sairaalaan tulee lähteä, jos lapsivesi menee - vaikka synnytys ei vielä olisikaan käynnissä (ei supistele). Lapsivettä voi tulla tihkumalla aivan pieniä määriä tai valumalla hyvinkin runsaasti. Jos epäilet lapsiveden tihkumista, seuraa sitä kotona laittamalla side housuihin. Kun olet varma, että se on lapsivettä, tule sairaalaan. Matkan ajaksi on syytä suojautua terveyssiteellä/vaipalla tai pyyhkeellä, sillä lapsivettä voi valua runsaasti lapsen syntymään asti.

Kun joskus olen lukenut, että vasta kun alkaa supistella(vesien menon jälkeen), tulisi lähteä sairaalaan...

No kun vedet menee, niin sitä voi soittaa sairaalaan ja kysyä miten menetellä.
Joillain kohdunsuu voi olla auki jo monta viikkoa ennen vesien menoa. Ja kun vedet menee ja kohdunsuu auki, on tulehdusriski suurempi. Sairaalassa kun tietävät odottajan tilanteen tarkemmin, varmasti osaavat kertoa milloin kannattaa käydä näytillä vai mennäänkö heti.

Tays. Niin käskivät tulla näytille kun mä epäilin lapsivesien menoa. Mutta koska ei supistuksia passitettiin kotiin (sairaalaan 8km) mutta annettiin seuraavaan aamuun klo 9.00 käynnistyspäivä.

Mulle Oulussa sanottiin (ja taitaa siellä sairaalan sivuillakin lukea?), että vesien menon jälkeen pitää suunnata sairaalaan, mutta ei millään tulipalokiireellä...

Itse vesien mentyä alkuyöstä soitin sinne synnärille ja sanoivat, että voi odotella kotona aamuun, koska mulla ei supistuksia ollut siinä vaiheessa vielä... (vaan ei khyl sitten odoteltu, vaan tilailtiin taksia jo parin tunnin kuluttua, kun ne supistukset alkoi heti synnäripuhelun jäkeen ja lapsikin oli maailmassa ennen aamua:D)

Annettiin meille ainakin ohjeeksi soittaa sinne ja he arvioivat tilanteen. Jos lapsi muussa kuin raivotarjonnassa, mentävä heti. Jos lapsi raivotarjonnassa ja lapsivesi normaalia niin kotona voi olla pitkäänkin.

jos perätila ja menee lapsivedet ... on vaarana että napanuora jää puristuksiin, jolloin vauva ei saa happea. Perätilassa pitäisi mennä makuulteen vesien menon jälkeen ja mennä ambulanssilla sairaalaan.

Itellä oli 2 perätilaa ja toisesta meni lapsivedet. Kävin rauhassa suihkussa, pakkasin laukun ym. Sain sairaalassa huudot koska kukaan ei ollu kertonut asiasta. Lapsi oli onneksi ok ja syntyi peppu edellä tähän maailmaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jos perätila;25923008:
jos perätila ja menee lapsivedet ... on vaarana että napanuora jää puristuksiin, jolloin vauva ei saa happea. Perätilassa pitäisi mennä makuulteen vesien menon jälkeen ja mennä ambulanssilla sairaalaan.

Itellä oli 2 perätilaa ja toisesta meni lapsivedet. Kävin rauhassa suihkussa, pakkasin laukun ym. Sain sairaalassa huudot koska kukaan ei ollu kertonut asiasta. Lapsi oli onneksi ok ja syntyi peppu edellä tähän maailmaan :)

Ei sillä lapsen tarjonnalla ole merkitystä vaan sillä onko laskeutunut

[QUOTE="kokenut";25922989]Jos vedet menee ja supistukset ei ala, niin Tyksissä joutuu osastolle kahdeksi päiväksi ja sit vasta käynnistävät,,,kotiin ei enää pääse[/QUOTE]
oho, jostain luin että yleensä vesien menon jälkeen käynnistetään 24h jälkeen, jos ei supistukset ala. Mut tässäkin on varmaan jotain eroavaisuuksia.

Mulla on ollut viime tarkistuksessa rv32 paikat auki 2,5cm ja kanavaa jäljellä 2cm... nyt on rv 38+0...

Mulla meni vedet puolenyön aikaan, mutta ei tullu supistuksia. Kättäriltä käskettiin varmistaa että lapsi liikkuu ja sit takasin nukkumaan, jos vaan mahdollista -mentävä oli seuraavan päivän puoleen päivään mennessä, koska 12h sisällä annetaan antibioottia sitten, jos lapsi ei ole vielä syntynyt. Läksin sit kuitenkin jo aamuyöstä, kun ei kahden tunnin laskennan jälkeen tuntunut tarpeeksi liikkeitä.

Kun mulla meni vedet (Klo: 3.30) niin soitin sairalaan heti ja hän kysyi että alkoiko jo supistelemaan, sanoin että ei vielä. Sit hän sanoi että tule sit viimestään huomenna päivällä klo 15 mennessä jos ei ole alkanut supistelemaan. Puhelun lakattua supistukset alkoivatkin ja rupesin niitä kellottamaan ja miettimään sitä lähtöä sairaalaan sitten niiden mukaan.. Mutta koska oli niin epäselviä ne supisteluvälit, 2-6min, niin päätettiin aamukahvit juotuamme lähteä (klo: 8) ja kymmeneltä olimme synnärillä: hyvä kun mentiin, olin 5cm auki ;)

Vaasas näin :D Mulla meni vedet n. 4maissä yöllä ei supistellut eikä mitää muutakaa .. soitin aamulla 7 mais sinne ja käskivät tulla puolen päivän aikoihin mut jos alkaa supisteleen niin heti sinne..
Menin puolen päivän aikoihin.. ultras ja käyrille ja lopuks laitto sen pillerin kohdunsuulle.-.. pääsin kotia ja sanottiin et viimmeistään kello 20 takas jos ei supistele aikasemmin.. mentiin illalla ja laitto antibiootti tipan ettei tuu tulehduksia.. sanoivat et käynnistetään aamulla ettei yötä vasten..
Aamulla klo 4 alko supistelut ittekseen ja poika synty 10.49 :)
Varmaan enemmänki infoo ku pelkät vedet :D

Kyllä se tarjonta vaikuttaa. Jos lapsi on perätilassa, pitää sairaalaan mennä makuulteen, eli käytännössä lanssilla. Mulle oli asiasta kerrottu ja sairaalassa tutkimusten jälkeen sain "vessaluvan" mutta muualle ei saanut kävellä. Oli muutenkin jo sovittu sektio aika, mutta leikattiin sitten aiemmin, vesienmenon vuoksi niin jouduin ootteleen osastolla. :) Aiemmatkin muksut käynnistyneet vesienmenolla ja toisesta sanottiin, että aamulla riittää kun tulee, jossiihen saakka kotona kestää. :)

Mulla on kolmesti alkanut synnytys vesien menolla ja joka kerta oon ollutt tyksissä sit osastolla odottamassa että supistukset alkais, kahdesti n. 2vrk ja viimeks käynnistivät seuraavana päivänä kun sydänäänissä oli jotain häikkää.
Kyllä mä sinne suht nopeesti (parin tunnin sisällä)oon aina mennyt vesien menon jälkeen kun en koe kovin miellyttäväksi hillua kotona tai muuallakaan vedet valuen.

KAKSissa eli Kainuun keskussairaalassa ohjeena on että heti sairaalaan kun vesi menee... Ja sinne sairaalaan mennään ambulanssikyydillä. Kotona vaan pitkäkseen ja amppari hakee ja kuskaa. :)

Mukavaa. Mulle sattu vielä tosi herkut mieshoitajat... :D

Jos ne lapsivedet menevät, niin silloin tulee tulehdusvaara. Itseltäni käynnisteltiin vuorokauden kuluttua vesien menosta, vauva syntyi kuukauden etuajassa. Seurailevat äidin tulehdusarvoja odotellessa sekä vauvaltakin synnyttyä.

Esikoisen synnytys alkoi vesien menolla n. 14.30 ja todellakin hulahti kerralla ja paljon. Soittelin sairaalaan ja sanoivat ettei ole kiirettä tulla. Menin kuitenkin n. 1,5 h päästä, eikä silloin pahemmin supistellut. Lopulta omat supparit tyssäs kokonaan ja aamulla ennen kymmentä laittoivat oksitosiinitipan vauhdittamaan synnytystä sekä ab-tipan mahdollisen tulehdusvaaran takia.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä näin;25923924:
KAKSissa eli Kainuun keskussairaalassa ohjeena on että heti sairaalaan kun vesi menee... Ja sinne sairaalaan mennään ambulanssikyydillä. Kotona vaan pitkäkseen ja amppari hakee ja kuskaa. :)

Mukavaa. Mulle sattu vielä tosi herkut mieshoitajat... :D
näin pääai käymään täälläkin, oli mielyttävä matka:D

Yhteistyössä