Kun lapsiperhe saa häätöilmoituksen vuokra-asunnostaan, mitä tehtävissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Syynä häätöön on maksamattomat vuokrat ja summa on n. 2kk vuokran kokoinen. Ymmärsin että pienempikin summa 2 viikon sisällä riittäisi tällä erää ja perhe saisi jäädä, mutta siihenkään ei rahaa löydy. Mitä on tehtävissä, kun ei ole paikkaa muutakaan missä asua?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maksaa rästit (ottakaa lainaa). Tai tehdä maksusuunnitelma. Joka teidän olisi pitänyt tehdä jo pitkän aikaa sitten...

Perhe ei saa pankkilainaa ja pikavippejä on jo ennestäänkin. Missä voi tehdä maksusuunnitelman?

Asunnosta mun mielestä voidaan häätää vasta kun on 3 kk maksamatta. Tai siis varmaan sitten jo onkin, kun se häätö tulee voimaan?
Tottakai kannattaa yrittää jostain saada rahaa siihen, ei nyt kodittomaksikaan kannata jäädä. Tai siis jos jäätte, niin lapsethan varmaan joutuu lastenkotiin? Siis ellei ole MITÄÄN paikkaa missä asua, esim. isovanhemmilla tms.

Kannattaa käydä sossussa puhumassa ja velkaneuvonnassa jne...Kelasta tarkistaa että saa kaikki tuet mitä kuuluu jne...

Koskaan IKINÄ ei sais antaa vuokran jäädä maksamatta, tai ainakaan myöhästyä kovinkaan pitkään! Ja aina soittaa jos on myöhästymässä, niin voi säästyä muistutusmaksulta...

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Koskaan IKINÄ ei sais antaa vuokran jäädä maksamatta, tai ainakaan myöhästyä kovinkaan pitkään! Ja aina soittaa jos on myöhästymässä, niin voi säästyä muistutusmaksulta...

tässä olen samaa mieltä. ensimmäiseksi vuokra, että säilyy katto pään päällä ja sitten muut.

sossuun pian, mars.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Tai siis jos jäätte, niin lapsethan varmaan joutuu lastenkotiin? Siis ellei ole MITÄÄN paikkaa missä asua, esim. isovanhemmilla tms.

...

Apua voiko noinkin käydä :o Toi mullekin tuli mieleeni, mutta kait sossu/muu taho yrittäisi ensisijaisesti asuttaa perheen kokonaisuudessaan jonnekin.

Niin ja missä se velkaneuvoja on. Perhe on ollut sossun asiakas kyllä pitkään ja he ovat yrittäneet auttaa jo pidempää, mutta kun toiset eivät ota opikseen, niin nyt ovat tossa pisteessä :(

häätö voidaan nykyisin antaa vaikka eivät olisi vuokrat maksamattakaan!
mulla oli toistuvasti myöhässä (maksoin n. viikon myöhässä joka kuukausi) soitin ja sovin sitä monta kertaa ja aina kävi, sitten kerran ykskaks oli ukkeli oventakana tuomassa papereita!!!
olin silloin yh ja kaksi lasta. en edes viitsinyt mennä parkumaan sossuun, täälläpäin sieltä saa apua lähinna alkoholistit... kävin töissä ja en koskaan käytä alkoholia mutta rahaa ei kummemmin silti jäänyt säästöön, oli melko huono palkka...

mutta mä en vaan enää jaksanut sitä tappelua...
oli hyvä syy muuttaa! luottotiedot ei menneet ja vuokra tuli (8 päivää eräpäivästä) perintätoimiston kautta ja sovin niiden kanssa maksamisen erissä.(sen olisi saanut tosi pieniin eriin)
joten eiköhän keinoja löydy, kunhan vaan itse yrittää!

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmasko:
ööh oiskohan kannattanu ottaa opikseen :/
meillä maksetaan vuokra aina ensin ja sitten vasta mietitään muuta :xmas:

niinpä, mä maksoinkin sen aina ekana tilistä, tili vaan tuli viikko jälkeen eräpäivän, joten siksi soitin sinne ja sovin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja kuu-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmasko:
ööh oiskohan kannattanu ottaa opikseen :/
meillä maksetaan vuokra aina ensin ja sitten vasta mietitään muuta :xmas:

niinpä, mä maksoinkin sen aina ekana tilistä, tili vaan tuli viikko jälkeen eräpäivän, joten siksi soitin sinne ja sovin... :)

niin en sinua tarkoittanut vaan ap kertomaa :D

kumma kun noin äkkiä eräpäivästä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kuu-akka:
mutta mä en vaan enää jaksanut sitä tappelua...
oli hyvä syy muuttaa! luottotiedot ei menneet ja vuokra tuli (8 päivää eräpäivästä) perintätoimiston kautta ja sovin niiden kanssa maksamisen erissä.(sen olisi saanut tosi pieniin eriin)
joten eiköhän keinoja löydy, kunhan vaan itse yrittää!

Oliko sulla pitkä aika muuttaa ja mistä löysit asunnon siihen hätään?

Juu, kyl se niin on että mitä tahansa muuta onkin, niin se vuokra on aina maksettava. Ja tosiaan voi käydä niin että lapset menee lastenkotiin. Minne sitten? Jonnekin kodittomien asuntolaan juoppojen ja narkkien sekaan?
Tottakai sosiaalin kautta voi saada asunnon ja toivottavasti saavatkin.
MUTTA jos sosiaalikin on jo pitkään heitä auttanut, eikä vaan mene perille että vuokra pitää maksaa ajallaan, niin mitä sosiaalikaan voi tehdä? Ei ne rupea loppuelämäksi hyysäämään koko perhettä, jos perhe itse ei halua/tajua tehdä asioilleen mitään. Lapset vain kunnolliseen hoitoon (lastenkodissa ainakin on katto pään päällä varmasti ja ruokaa tarjolla tai sijoituksessa paremminkin asiat, jos hyvä tuuri käy...)

Se tässä on hyvä homma, että kaupunki ei koskaan ikinä jätä ketään asunnottomaksi.
Eli kaupungilta saa kyllä jonkunmoisen asunnon.

Periaatteessa se myös toimii niin, että muutat yhteen kaupungin asuntoon asut siellä maksamatta vuokraa kunnes tulee häätö. Kaupunki heivaa siitä asunnosta pihalle, mut on velvollinen hankkimaan uuden tilalle :|

Meillä kanssa maksettiin pitkään vuokra jonkin verran eräpäivän jälkeen, kun tuli kaksi kertaa kuussa palkka, mutta heti kun pystyin niin käänsin sen niin että maksoin oikeaan aikaan.
Ja joskus tuli maksettua kahdessa erässä, eli ensin niin paljon kuin pystyi oikeaan aikaan ja sitten kun tuli lisää rahaa, niin loput. Ei se aina ole helppoa, jos tulee yllättäviä menoja jne, mutta esim. mitkään alkot tai juhlimiset tai reissut ei sellaisia ole.

Tärkeysjärjestyksessä se vuokra on aina tärkein! Ikävää että ihmiset eivät vain sitä tajua...
Lasten kanssa etenkin on tärkeää että on se koti!

Meilläpäin maksoi aikoinaan ainakain pelastusarmeija vuokrarästit, jos siis oli häätöuhka päällä... Kannattaa tarkistaa jos se onnistuisi, tosin tuskin sekään auttaa kuin kerran että jos perhe ei kauheesti maksele muutenkaan vuokriaan niin ei toikaan auta ku hetkeks ja taas ollaan pulassa..

Yhteistyössä