kun lapsi/vauva putoaa tai katuu, mistä tietää että tulee aivovamma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunutäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunutäiti

Vieras

näkyykö se heti? lievätkin?
1,5v tyttö kaatui pesuhuoneen lattialla ja löi päänsä. ja taas kauhea palko ja itku silmässä itsellä ettei käynyt vaan kuinkaan.
seuraan nyt ettei ainakaan aivotärähdystä tullut.

aina pahimmat pelot mielessä

Jos itkee heti kun kaatuu on hyvä merkki, ei siis mennyt tajuttomaksi. Kyllä aivotärähdys tai verenvuoto oireilee, jos mitään merkkejä ei ole kummastakaan niin uskoisin että säikähdyksellä selvisitte!

Ainakin siitä tietää ettei oo vakavaa vammaa, kun rupeaa itkemään heti ettei vaan apaattisena jää makaamaan. Kaipa sen selvästi huomaa, jos on oudon uninen. Tiedän tunteen kun vauvani on pudonnut sängystä.

hereillä tulee pitää pari tuntia ja yöllä tulee katsoa onko heräteltävissä, ei tarvitsee herättää. jos oksentaa niin silloin tulee mennä lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja nämä ohjeet saimme kerran:
hereillä tulee pitää pari tuntia ja yöllä tulee katsoa onko heräteltävissä, ei tarvitsee herättää. jos oksentaa niin silloin tulee mennä lääkäriin.

Mistä tietää, onko heräteltävissä jollei herätä?

itki rajusti kaatumisen jälkeen. meni vaan niin vauhdilla lattiaan, kun lattia oli märkä. jaa kaatui suoraan takaraivolleen.

on muuten ihan oma itsensä mutta jos oikein kuvittelen on kaatunut sen jälkeen uudestaan kahdesti....
en saa selvää normaalista ja epänormaalista kun olen itse niin hysteerinen. kaatuileehan tuon ikäinen muutenkin kun kurkottelee ja kyykistyy tuon tuostakin

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
itki rajusti kaatumisen jälkeen. meni vaan niin vauhdilla lattiaan, kun lattia oli märkä. jaa kaatui suoraan takaraivolleen.

on muuten ihan oma itsensä mutta jos oikein kuvittelen on kaatunut sen jälkeen uudestaan kahdesti....
en saa selvää normaalista ja epänormaalista kun olen itse niin hysteerinen. kaatuileehan tuon ikäinen muutenkin kun kurkottelee ja kyykistyy tuon tuostakin

mutta jos vielä katuu tai hoipertelee, soitan lääkäriin.

jos epävarma, aina yhteys lääkäriin kun lapsesta kyse! soita vaikka päivystykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mutta jos vielä katuu tai hoipertelee, soitan lääkäriin.

Joo ilman muuta kannattaa soittaa, jos yhtään epäilyttää.

Yritä pysyä itse rauhallisena. Soita ihmeessä päivystykseen jos siltä tuntuu ja käy vaikka näyttämässä. Mulle kyllä sanoi lääkäri, että kyllä huomaa jos on epätavallisen uninen. Myös raju oksentelu on oire, mutta ei välttämättä ole sittenkään kuin lievä aivotärähdys. Itse kysyisin päivystyksestä.

punainen kohta on takaraivolla ainakin ja kuhmu nousee.

kauhea olo kun ollaan tytön kanssa kahden kotona eikä voi keltään varmistaa vaikuttaako tyttö hänen mielestään normaalilta

Mein lapsi löi päänsä tossa kolme tuntia ennen nukkumaan menoa tosi kovaa seinään (suuttui kun ei saanut mennä siivouskomeroon). Sama on pelko ja huoli nyt kun ap:lla. Nyt nukkunut 2h jo. Pitää varmaan käydä herättelemässä. Takaraivoon tuli iso kutti jossa punaisia pisteitä. Tässä illalla oli normaali ja söi hyvin ennen nukkumaan menoa.

Mistä tietää nukkuvalla lapsella, jos on on aivoverenvuotoa? Pelottaa et pienelle käy jotain. :(

Yhteistyössä