Kun lapsi lyö toisia ilman syytä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Normia tarhaelämää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Normia tarhaelämää?

Vieras
Päiväkodissa on noin 5-vuotias poika, joka lyö jotakuta _joka päivä_, ja yleensä useaa lasta päivän mittaan, joko kepillä tai hakkaa nyrkeillä. Onko tämä normaalia? Muuten hän vaikuttaa jotenkin huomionhakuiselta, välillä myös passiiviselta eikä osallistu yhteistoimintaan vaan makaa maassa tms. ja niskoittelee kaikessa vastaan, ei halua herätä päikkäreiltä, ei totella jne.

Ja näissä lyömistilanteissa ei siis ole kyse lastenvälisistä kiistoista, joissa joku olisi provosoinut, ottanut lelun kädestä tms. vaan hän tekee kaiken aina ilman syytä, ohimennessään tai muuten. Olen nähnyt hänen lyövän jotain tyttöäkin lujaa mahaan (tyttö tietysti parahti itkuun), läpsivän lippiksiä huvikseen päästä yms. Hoitajat tietysti puuttuvat tilanteisiin heti ja tiukasti, mutta näköjään mikään ei auta - kuulemani mukaan poika on käyttäytynyt näin jo yli vuoden.

Mistä tässä voisi olla kyse? Olen huolissani, käykö hän omankin lapseni kimppuun joka nyt aloitti samassa tarhassa. :/ (Ja tietysti jos näin käy, otan asian puheeksi päiväkodissa!)

päiväkodeissa on myös erityislapsia ja valittettavasti on tiukassa saada heille omaa avustajaa. voi olla että kyseisellä lapsella on jo dignoosi ja saa terapiaa, muttei omaa avustajaa. erityislasten vanhempienkin on käytävä töissä, joten lapset tarvitsevat hoitopaikan. se ei onneksi ole vain terveiden lasten oikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja Normia tarhaelämää?;28865259:
Ei oo punatukkainen ja todennäköisesti ei käy terapiassa eikä omaa diagnoosia. Ehkä liialliset tietsikkapelitkin voi aiheuttaa tätä?

no ei aiheuta. ei munkaan lapsella ollut dg 5v iässä mutta 7vuotiaana oli,siihen asti koetettiin löytää vikaa vanhemmsita,mut ku päästiin erikoissairaanhoitoon löytyi oikea syy

Mutta eikö tutkimusten mukaan tietokonepelit lisää väkivaltaa ja aggressiivisuutta?

Ihmettelen jos asiaa ei tutkita, kun noinkin kauan on ongelmakäyttäytyminen jatkunut, mutta ehkä eskarissa sitten puututaan asiaan...

Joillakin lapsilla saattaa olla tapana läpsiä toisia esim. Epähuomiossa/ ajatuksissaan. En tarkoita tällä nyt lyömistä kovaa, vaan esim pientä käteen läppäisyä. Usein muuten nämä lapset jotka oikeasti lyövät toisia, tekevät sen juuri siksi kun heitä on ensin provosoitu, esim. viemällä lelu tai lällättelemällä. Tämä onnistuu oikein helposti ilman että aikuiset huomaa, näitä tapauksia on paljon jossa aina toinen pääsee kuin koira veräjästä. Eli tarkkaavaisuutta aikuisilta, jotta nähdään mistä tällainen käytös johtuu.

Miten tiedät pojat käyttäytyneen noin jo yli vuoden ja tekevän tuota toistuvasti jos kyse on vain lapsesta jonka tiedät tarhasta? Mistä tiedät että käyttäytyy aina ilman provokaatiota ellet itse ole vieressä kyttäämässä koko hoitopäivää?

Liiallinen koneella pelaaminen voi aiheuttaa aggressiivista käytöstä. Todettu tutkimuksissa ja tässä meidän perheessä ihan todettu todeksi. Lapsesta riippuu, joillakin ongelma syntyy helpommin, toisilla ei ollenkaan.

Lue tämä: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/268fdb96-abe2-4a3d-889a-9b2e3374fa87

Oma kokemus on, että liiallinen pelaaminen vaikuttaa pikkulapsiin juuri noin: lapsi toistaa peleissään näkemiä liikkeitä (jo pienille suunnatut pelit sisältävät paljon lyömistä, ampumista jne. vaikka pelihahmot eivät kovin realistisilta näytä) ja yhteisleikkiminen ei enää ole yhtä helppoa kuin ennen, lapsesta tulee sellainen päämäärättömästi kiertelevä, ei osaa oikein tehdä mitään muuta kuin pelata ja tarvitsee enemmän toiminnanohjausta kuin ennen. Pelaaminen voi passivoittaa. Mitä pienempi lapsi sen haitallisempaa. Aggressiot lisääntyvät, joillakin enemmän, toisilla vähemmän. Jotkut ovat alttiimpia kuin toiset.

Tosin tuollainen käytös mitä ap. kuvaili voi johtua myös siitä, että lapsi on saanut liian monta lyömistä anteeksi. Joka ainoaan iskuun, niihin pienimpiinkin, pitää puuttua kovalla kädellä heti, eikä päiväkodissa aina ole riittävästi silmäpareja huomaamaan kaikkea.

Nimim. "Hmm", tämä poika ei tee mitään "epähuomiossa" vaan tahallaan, toiminta on tarkoituksellista eikä sitä edellä mikään että muut olisivat lällättäneet tai vieneet lelun.

Nimim. "Taas näitä", totta kai tiedän, koska kuten sanoin, olen lastani laittamassa samaan tarhaan eli siis meillä on pehmeä lasku jossa minä olen päivittäin mukana! :) Ja tulee juteltua muiden äitien kanssa, joiden lapset ovat olleet siellä pitempään, ja tuota käytöstä ovat muutamat muutkin ihmetelleet.

Ja tuo päiväkoti on sen verran pieni, että hoitajien on helppo huomata lyönnit, ja olen huomannut että lyödyt lapset kyllä heti menevät kertomaan hoitajille asiasta, joten siihen puututaan tiukasti. Ei tehoa! :(

Toki välillä poika leikkii muiden kanssa normaalisti mutta välillä kiertelee yksinään jonkun kepin tai muun kanssa. Ehkä kotona ei enää jakseta kaikkea ja laitetaan lapsi vain pihalle kun meno yltyy liian rajuksi, ja siellä ei kukaan ole vahtimassa?