Kun lapsi karkaa rappukäytävään, soitetaan poliisit

  • Viestiketjun aloittaja "vattu"
  • Ensimmäinen viesti
vutti
Ihmettelin tuota lastensuojeluilmoituksen tekoa. Kyseessä oli selvästi inhimillinen VAHINKO. Kyllä suurin osa lapsista on joskus lähtenyt hetkeksi aikaa omille teilleen seikkailemaan ja löytyneet ihan kunnossa kuten tässäkin tapauksessa. Peloissaan poika tietysti oli mutta mitään lastensuojeluilmoitusta ei tässä tarvita!!
 
Meillekin on käynyt noin, tosin poliisit paikalle soitettiin ihan silkkaa veemäisyyttä, sillä lapsi oli meidän (avonaisen, poliisit kertoivat itse näin) oven edessä tossa pienessä rapussa, jossa on kokonaiset neljä asuntoa ja ainoastaan mulla pieni lapsi.

Poliisit tietysti tulivat paikalle ja asiasta tehtiin automaattinen ls-ilmoitus, mutta ei siitä mitään sen kummempaa seurannut.
Selvitettiin asia lastensuojeluviranomaisten kanssa, eli käytännössä käytiin lapsen kanssa siellä heidän toimistollaan ja juteltiin vähän aikaa. Siinäpä se.
 
viera.s
Onko sulle tuollainen vahinko ihan tavallinen vai? Ja 2-vuotias törttöillyt?

Voi olla ihan inhimillinen vahinko, jos vanhemmat ei ole aiemmin tienneet että lapsi saa oven itse auki. Jos se on tiedossa, joku systeemi pitäisi hankkia estämään lapsen karkailut, sillä 2-vuotiaalla ei vielä tosiaan ole sen vertaa harkintaa että kiellolla voisi asian kuitata.

Tulee myös mieleen, onko vanhemmat ihan selvinpäin jne., kun ovat noin sikeästi nukkuneet että lapsi on päässyt huomaamatta karkuteille. No hyvä että asia tutkitaan, minusta ehdottomasti paikallaan tuollaisessa tapauksessa lapsen tilanne selvittää.
 
  • Tykkää
Reactions: lettunen
Määb
"Poliisit löysivät lapsen kodin
samasta rappukäytävästä ja
luovuttivat lapsen miehelle, joka
sillä hetkellä oli pojasta
vastuussa."
ihmeellisesti kirjoitettu. Siis ei isä? Ei vanhempia paikalla? Ehkäpä siinä on herännyt se kuuluisa huoli.
 
"vieras."
Oma lapseni "karkasi" kotoa ollessaan jotain kolmen vanha. Asuimme rivitalossa, ja isommat lapset olivat jättäneet ulko-oven huolimattomasti raolleen kun olivat menneet ulos. Puuhasin keittiössä jotain ja huutelin välillä kolmevuotiaalle. Kunnes lapsi ei enää vastannutkaan mitään. Ja kauhukseni tajusin, että ulko-ovi on sepposen selällään eikä lasta missään. Mukula oli ehtinyt taapertaa parin sadan metrin päähän, luojalle kiitos ettei ollut jäänyt autojen alle tai mennyt rantaan.

Aina ei siis ole kyse siitä, että kotona oltaisiin kännissä tms, jos lapsi pääsee omille reissuilleen. Joskus on vain huonoa tuuria -ovi jäänyt raolleen tms.
 
  • Tykkää
Reactions: Creepy Starling
Jotain rajaa kukkahatuille
Alkuperäinen kirjoittaja Määb;29656049:
"Poliisit löysivät lapsen kodin
samasta rappukäytävästä ja
luovuttivat lapsen miehelle, joka
sillä hetkellä oli pojasta
vastuussa."
ihmeellisesti kirjoitettu. Siis ei isä? Ei vanhempia paikalla? Ehkäpä siinä on herännyt se kuuluisa huoli.
Oletko koskaan kuullut lapsenvahdeista? Ehkä kyseessä oli lapsen eno tai setä, ukki tai kummi tai joku perhetuttava, joka oli vahtimassa lasta esim vanhempien työpäivän ajan. Ei aina tarvitse "herätä huolta" jos lapsi on jonkun muun seurassa kuin omien biologisten vanhempiensa.
 
  • Tykkää
Reactions: Creepy Starling
"Lissu"
Onko sulle tuollainen vahinko ihan tavallinen vai? Ja 2-vuotias törttöillyt?

Voi olla ihan inhimillinen vahinko, jos vanhemmat ei ole aiemmin tienneet että lapsi saa oven itse auki. Jos se on tiedossa, joku systeemi pitäisi hankkia estämään lapsen karkailut, sillä 2-vuotiaalla ei vielä tosiaan ole sen vertaa harkintaa että kiellolla voisi asian kuitata.

Tulee myös mieleen, onko vanhemmat ihan selvinpäin jne., kun ovat noin sikeästi nukkuneet että lapsi on päässyt huomaamatta karkuteille. No hyvä että asia tutkitaan, minusta ehdottomasti paikallaan tuollaisessa tapauksessa lapsen tilanne selvittää.
Tuossa jutussa sanottiin että tämä oli tapahtunut lauantaiaamuna 7 aikaan, joten vanhemmat varmaan olettivat että lapsi nukkuu jos lapsen makuuhuoneessa oli hiljaista. Olisi varmaan ollut kauhea tunne, kun lopulta olisivat menneet herättelemään ja vuode olisikin ollut tyhjä.

Itse oletan että lapsi yllättäen sai oven auki ja lähti menemään. Meillekin kerran kävi noin.

En nyt tiedä onko ls-ilmon paikka mutta kai se tehdään automaattisesti jos poliisi kutsutaan paikalle, varmaan aika läpihuutojuttu tässä tapauksessa ellei mitään muuta tule ilmi kuin edellä mainittu.
 
"vieras."
Kyllä on hulluksi mennyt tämä touhu. EI NÄIN, hyvät ihmiset, sitä arkijärkeäkin voi käyttää esim. sillä tavalla että kodin ovien lukitus on lapsivarma jos ette halua joutua ls:n selvityksiin tai muita ongelmia.
 
  • Tykkää
Reactions: lettunen
Jotain rajaa kukkahatuille
[QUOTE="Hiphei";29656073]Kyllä nämä LS ilmoitukset alkaa menemään pikkasen yli.
Eihän lapsia uskalla kohta saada kun isoveli valvoo joka asiaa.
Lapsi karannut ovesta, lapsenvahti nukkunut sikeästi--> tästä ilmoitus, en ymmärrä![/QUOTE]

Plus se, että näköjään on ihmisiä joiden mielestä ls-ilmoon riittää jo se, että joku muu kuin lapsen biologiset vanhemmat ovat "vastuussa" lapsesta. Hohhoijaa.
 
[QUOTE="Hiphei";29656073]Kyllä nämä LS ilmoitukset alkaa menemään pikkasen yli.
Eihän lapsia uskalla kohta saada kun isoveli valvoo joka asiaa.
Lapsi karannut ovesta, lapsenvahti nukkunut sikeästi--> tästä ilmoitus, en ymmärrä![/QUOTE] Juuri näin.

Itseäni ihmetyttää myös, että tuollainen tapaus uutisoitiin. Pääsee taas syyllistäjät vauhtiin, vaikkeivät oikeasti tiedä mikä tilanne on ollut.
 
Määb
Oletko koskaan kuullut lapsenvahdeista? Ehkä kyseessä oli lapsen eno tai setä, ukki tai kummi tai joku perhetuttava, joka oli vahtimassa lasta esim vanhempien työpäivän ajan. Ei aina tarvitse "herätä huolta" jos lapsi on jonkun muun seurassa kuin omien biologisten vanhempiensa.
no, mehän ei voida tietää millainen tilanne on ollut, mitä hoitajaa jututtaessa on tullut ilmi, tai ehkä tuo poliisin käynti johtaa vain selvitykseen automaattisesti. En tiedä. Mutta aika vähäisin perusteinhan näitä huolia nykyisin herää.
Jospa se sosiaalitoimen selvitys on sitten vain yksi soitto tai keskustelu.
 
"Mie"
Minä olen itse lapsena lähtenyt unissaan kävelemään ulos (rivitalossa asuttiin), äitini onneksi heräsi oven ääneen, joten en kerennyt kuin omalle kotipihalle. Että kyllähän näitä sattuu. Tässäkin jutussa on voinut olla kyse siitä että lapsi on kävellyt unissaan ovesta ulos, ja vanhemmat vain ovat nukkuneet niin sikeästi etteivät ole kuulleet.
 
"Veera"
Mä ymmärrän sen että poliisin on se lastensuojeluilmoitus tehtävä mutta vähän ihmetyttää eikö se naapuri olisi voinu vaikka yrittää itse löytää sen pojan vanhempia? Miksi piti soittaa poliisit? Eikai ne poliisitkaan muuta ter kuin koputtavat ihmisten oviin ja kysyvät kuuluuki tämä teille.
Jos mä asuisin semmoisessa talossa missä en uskaltais koputtaa naapurien oveen niin muuttaisin.
 
"juups"
Meistä tehtiin ls-ilmoitus koska meillä itkee vauva öisin. Eikä edes mitenkään paljoa, saati enempää kuin muidenkaan. Naapuri siis soitti poliisin keskellä yötä ja poliisit tekivät ilmoituksen.
 
"vattu"
Onko sulle tuollainen vahinko ihan tavallinen vai? Ja 2-vuotias törttöillyt?

Voi olla ihan inhimillinen vahinko, jos vanhemmat ei ole aiemmin tienneet että lapsi saa oven itse auki. Jos se on tiedossa, joku systeemi pitäisi hankkia estämään lapsen karkailut, sillä 2-vuotiaalla ei vielä tosiaan ole sen vertaa harkintaa että kiellolla voisi asian kuitata.

Tulee myös mieleen, onko vanhemmat ihan selvinpäin jne., kun ovat noin sikeästi nukkuneet että lapsi on päässyt huomaamatta karkuteille. No hyvä että asia tutkitaan, minusta ehdottomasti paikallaan tuollaisessa tapauksessa lapsen tilanne selvittää.
Onko teillä ovet lukittu sillä tavoin että lapset eivät pääse omin avuin ulos? Mitä jos tulee vaikkapa tulipalo ja vanhemmat ovat pökertyneet savusta?
 
ei voi olla totta
[QUOTE="juups";29656163]Meistä tehtiin ls-ilmoitus koska meillä itkee vauva öisin. Eikä edes mitenkään paljoa, saati enempää kuin muidenkaan. Naapuri siis soitti poliisin keskellä yötä ja poliisit tekivät ilmoituksen.[/QUOTE]

MITÄH :O

Mutta tuskin sossut tuohon puuttuivat?
 

Yhteistyössä