Kun lapsi itkee kovin, hänen päänsä alkaa särkeä tosi lujaa..

  • Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti
"Jaana"
Tää huolettaa mua jonkinverran. Perusterve kolmevuotias tyttö. Lähes aina, kun hän itkee oikein kovasti, hän alkaa valittaa kovaa päänsärkyä. Ensin tarttuu otsasta kiinni ja itkee että siitä särkee, seuraavaksi rutistaa koko kämmenillään päätään.
Jotenkin se on niin pelottavaa!
Onko kellään tällaisesta mitään tietoa, kokemuksia?!
 
Nopean googlettamisen jälkeen löytyi tämmönen:

"Olen lukenut tästä asiasta useitakin teorioita.
Erään teorian mukaan itkiessä esiintyy flunssan kaltaisia "oireita", eli esim. nenä vuotaa/tukkeutuu ja flunssassa monestikkin silmät vuotavat (siis kuin itkiessä, mutta lievemmin). Samalla lailla flunssaisena voi särkeä päätä kuten siis itkun jälkeenkin.

On myös esitetty väitteitä, että pääkipu voisi olla psykosomaattista tai johtua mm. verenpaineen kohoamisesta mikä saattaa aiheuttaa joillakin pääkipua. "
 
No mun serkkutyttö oireili just noin ja häneltä löytyi aivokasvain noin 5 vuotiaana. Kuoli siihen, kun kasvain oli niin iso ja ei saatu kokonaan leikattua.

Anteeksi, ei ole tarkoitus pelotella, mutta kannattaa ottaa tuokin vaihtoehto mieleen. Soittaisin lääkäriin sinuna, ihan mielenrauhan vuoksi.

Toivon todella, että lapsellasi ei ois mitään vakavaa.
 
[QUOTE="aloittaja";23188302]Meinasin jo kirjoittaa että kiitos helpottavista vastauksista kunnes luin tuon kirsi-aliinan vastauksen...[/QUOTE]

Harvoin aivokasvain kumminkaan päänsärkynä (pelkästään) oireilee. On ihan normaalia että itkun jälkeen on pää kipeä. Mulla särkee ihan h*lvetisti itkemisen jälkeen.
 
kljglkfgklj
Minähän pelkään itkemistä juuri tuon pääkivun vuoksi. Kai siinä pään verisuonet laajenee kuten juuri niistäessä, ponnistaessa, oksentaessa jne. Olen kärsinyt kylläkin migreeneistä jo 20 vuotta eli muutenkin taipumusta päänsärkyihin. Minun pääni on kuvattu 3x noiden rajujen migreenien vuoksi eikä sieltä kyllä ikinä kasvaimia ole löytynyt. Ei nyt ihan ensimmäinen vaihtoehto ole siis!!!

Minusta aika normaalia jos päänsärky tulee itkemisen jälkeen. En ole ikinä kuullutkaan pään alueen kasvaimista jotka oireilisi vain itkun jälkeen:) Eli jos tytölläsi olisi kasvain päässä niin oireilisi varmaan muutenkin, jatkuvaa päänsärkyä, tasapainovaikeuksia ym. Lähinnä seurailisin tyttöä siltä kannalta että olisivatko ihan migreenejä. Mun lääkärini sanoi yhden kerran että pienillä lapsilla myös migreenejä ja migreenitaipumusta. Eli jos päänsäryt kovin alkavat vaivaamaan, aika neurologille ja migreenitutkimuksiin. On nimittäin tässä maassa järkyttävän yleistä. Tiedän itse pari alle kouluikäistä kaverin lasta joilla ihan vaikea migreeni. Päät kuvattu, ei kasvaimia.
 
"Jaana"
Minähän pelkään itkemistä juuri tuon pääkivun vuoksi. Kai siinä pään verisuonet laajenee kuten juuri niistäessä, ponnistaessa, oksentaessa jne. Olen kärsinyt kylläkin migreeneistä jo 20 vuotta eli muutenkin taipumusta päänsärkyihin. Minun pääni on kuvattu 3x noiden rajujen migreenien vuoksi eikä sieltä kyllä ikinä kasvaimia ole löytynyt. Ei nyt ihan ensimmäinen vaihtoehto ole siis!!!

Minusta aika normaalia jos päänsärky tulee itkemisen jälkeen. En ole ikinä kuullutkaan pään alueen kasvaimista jotka oireilisi vain itkun jälkeen:) Eli jos tytölläsi olisi kasvain päässä niin oireilisi varmaan muutenkin, jatkuvaa päänsärkyä, tasapainovaikeuksia ym. Lähinnä seurailisin tyttöä siltä kannalta että olisivatko ihan migreenejä. Mun lääkärini sanoi yhden kerran että pienillä lapsilla myös migreenejä ja migreenitaipumusta. Eli jos päänsäryt kovin alkavat vaivaamaan, aika neurologille ja migreenitutkimuksiin. On nimittäin tässä maassa järkyttävän yleistä. Tiedän itse pari alle kouluikäistä kaverin lasta joilla ihan vaikea migreeni. Päät kuvattu, ei kasvaimia.

Kiitos <3
 

Yhteistyössä