Kun lapsi ei tottele mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://www.jako-o.de/popup/zoom/de/zoom_neu.mb1?mb_f020_id=2x709RCrFyADDzHDjjz8&fag=d&lang=de&p_id=5002305&bild=680607_1&mb_v301_ch=ea88e
Laiska äiti täällä moi :wave: Aina ei viiti joka asiaan sanoa ei, ja meikäläinen haluaa päästä välillä helpommalla :D

mulla ittellä on n.2,5 vuotias poika...oon niin kovilla senkans en tiä mihin täs joutuu:Dsei usko mitää tekee kaikki pahat ja ku kieltää se vaan yltyy.mitään kotihommia ei pysty tekeen ollenkaan ku saa koko ajan kattoo perään..mikä neuvoksi??tuntuu oikeesti että iteltä hajoo pää..se oliski että ku ees joskus leikkiis leluilla eikä aina tekis jotain pahaa,mut ei siitä on turha edes unelmoida:Dosaa se ihanaki olla mutta niitä päiviä on harvoin..

Mitähän jos ottaisitte tiukan katsekontaktin lapseen ja sitten sanotte asian lyhyesti ja ytimekkäästi.Siis tiukka kielto. Ei pienelle lapselle selitellä, ei hän sitä vielä ymmärrä.Näin meillä on aina toimittu ja se tepsii.

Mulla 4 lasta (jotka jo isoja kylläkin) kaikki ihan erilaisia persoonia. Tuo poika oli vaikee tuossa iässä ja vähän vanhempanakin. Sen kanssa kokeiltiin kaikki keinot, mutta pahinta mitä sille pysty rangaistukseksi tekemään oli laittaa se yksin eri huoneeseen. Tosin mä roikuin pitelemässä ovea kahvan toisella puolella ja poika veti toiselta puolelta. Ja ulos ei saanut tulla ennenkuin loppu riehuminen ja huutaminen. Joskus se särki siellä toisessa huoneessa tavaroita , krhh...!!!! Aika aikaansa kutakin. Nyt tää riehuja on 17 v ja haaveilee isona poliisiksi. Kyllä siitä kuitenkin ihana poika tuli vaikka alku olikin hitsin hankalaa. Onneksi nuo muut oli helppoja lapsia.

mulla oli lapsi samanlainen ku aloittajalla, kaikki on tehty ja kokeiltu ja pahemmaksi on vaan mennyt se on niin kauan melkein enkeli kun saa huomion 100% itseensä muuten on täys hirviö. te ette voi uskoa miten kamalaksi 4vuotias voi elämän tehä. melkein joka päivä toivon hetken että lapsi ois jääny tekemättä. mä koin loppuun palamisen tämän ollessa vajaa 3v, luojalle kiitos sain pk paikan lapselle ja itelle opiskelupaikan, oikein rentouttavaa puuhaa oli opiskelu,verrattuna siihen kun oli päivät muksun kanssa.

mun kaverilla kävi niin että eka lapsi oli tosi helppo tapaus ja toka tällänen kuin omani. sano mulle että jos haastvampi laps ois syntynyt eka ei ois toista lasta ikinä tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Ikää nyt 2,5v ja mikään ei mee jakeluun vaikka kuinka neuvot ja selität että näin ei tehdä..Olen alkanut miettiä et onko älyssä vikaa vai missä..
Miten olette saaneet kunnolla taottua lapsen päähän että takasta ei levitetä tuhkia lattialle tms...
jos lapsi ei tottele ei saa töniä

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä lasken aina viiteen. En tiedä, miksi tepsii.

Mä en anna niin paljon aikaa :D. Meillä lasketaan vain kolmeen.
Kahden kohdalla alkaa tapahtua, vain muutaman kerran olen päässyt kolmeen.
Sen jälkeen on jäähypenkki valmiina.

Meillä ei myöskään toimi jäähypenkit, nurkat laskemiset yms. Meidän reilu 2 v sanoo hymyssä suin äiti laske laske. Jäähypenkki toimi muutaman kerran, mutta sitten sekin meni ihan leikiksi. Lapsi teki tietoiseisti jotain tyhmää ja hihkuen meni penkille istumaan ja hoki mieti mieti...ja tätä rataa. Tuntuu ettei älyssä todellakaan ole mitään vikaa, melkein päin vastoin.

Moi. Meillä on kanssa todellinen tapaus, mikään ei tehoa. Jäähypenkillä poikamme 2,5 v. kyllä istuu yksinään, mutta naureskelee ja hiplailee siellä jotain tai höpöttää omia juttujaan vaikka olen poissa näkyvistä pitkäänkin. Hän ei ota sitä rangaistuksena. Jos katson silmiin ja sanon tiukasti LELUJA EI HEITELLÄ tms., sillä ei ole mitään vaikutusta, sama jatkuu. Kateellisena seuraan naapurin lapsia ja äitejä, joilla tiukka EI menee heti jakeluun ja lapset oikeita enkeleitä. Ei meillä vaan. Lelut otetaan pois yms. konkreettista, mutta vaikutukset ovat olemattomia. Päiväkodissakin on ongelmia, kun eivät saa kieltoja menemään perille. Toisaalta poikamme osaa olla välillä kiltti ja kohteliaskin. Hän puhuu todella hyvin ja ymmärtää jo kaiken mitä sanotaan. Hän on energinen ja vilkas ja aina iloinen ja osallistuu kaikkeen, viihtyy vähän vanhempien lasten seurassa paremmin kuin oman ikäistensä kanssa. Hänen ei paljon kiukuttele ja tyyntyy nopeasti. Hän tekee pahojaan mielialasta riippumatta ja pyytää niitä kauniisti ja aidontuntuisesti anteeksi jatkaakseen samaa tai jotain muuta jäynää hetken päästä. Kun häneltä kysyy miksi istut jäähyllä, hän tietää ja kertoo sen ja lupaa olla tekemättä samaa uudelleen. Tuntuu, että niin kauan kun hänellä on mielekästä tekemistä kaikki sujuu ja pahateko unohtuu. Mutta heti kun on tylsää, jäynät alkavat. Teemme paljon kaikkea yhdessä, mutta välillä vaan on vanhempien tehtävä muutakin kuin viihdytettävä lasta ja silloin on ehkä tylsää. Pahinta on se, että hän paiskoo tavaroita ja heittää niillä toisia lapsia pahastikin. Melkein toivon, että joku toinen joskus heittäisi häntä jollain kunnolla... kamala äiti... En tiedä mitä tekisin tässä tilanteessa, jatkuva kurinpito ärsyttää.

Jos kokoajan on kieltämässä kaikkea niin ei ihme jos "ei" ei tepsi.

Tässä vinkkejä arkeen:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=251

(vasemmalta sivupalkista löytyy myös vinkkejä sisarusten riitatilanteiden ratkaisuun)

Suosittelen lämpimästä rohkeasti kokeilemaan näitä vaikka viikon tai kaksi, ja katsomaan alkaako edistystä näkymään. :D

Kun lukee taas noita viestejä, ei voi olla ajattelematta että toisinkin voisi toimia.
Jos jatkuvasti kielletään, se toimii vain yllykkeenä pienellä lapsella.
Ja jos rankaisua käytetään, ei ihme että pieni lapsi riehuu vessassa. Lapsihan protestoi!
Täytyy ottaa huomioon lapsen ikätaso.
Lapsiin voi soveltaa myös sellaista keinoa että huomio kiinnitetään aivan muualle, se
sopii just noihin 2, 5- vuotiaisiin.
Niin yksinkertaista se on että mitä enemmän kiellätte ja vauhkoatte ja rankaisette,
sen vaikeampaa teillä on.
Lapseni kautta tiedän tämän koska sovelsin lapseen näitä juttuja ja mun ei tarvinnut
riehua lapsen kanssa eikä pitää lasta oven takana vessassa.
Nii, käytin siis äänenpainoja ja joskus sitä etten tehnyt kauheaa numeroa joka asiasta.
Heti alkuun huomasin kuinka o m a käytökseni vaikutti lapseen.
Jos olin pahalla päällä, lapsi reagoi siihen välittömästi.
Jopa nykyäänkin, vaikka lapseni on jo isompi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kun lukee taas noita viestejä, ei voi olla ajattelematta että toisinkin voisi toimia.
Ja jos rankaisua käytetään, ei ihme että pieni lapsi riehuu vessassa. Lapsihan protestoi!
Lapsiin voi soveltaa myös sellaista keinoa että huomio kiinnitetään aivan muualle, se
Niin yksinkertaista se on että mitä enemmän kiellätte ja vauhkoatte ja rankaisette,
Lapseni kautta tiedän tämän koska sovelsin lapseen näitä juttuja ja mun ei tarvinnut
Nii, käytin siis äänenpainoja ja joskus sitä etten tehnyt kauheaa numeroa joka asiasta.

Sen verran on pakko sun kirjotukseen kommentoida että mun mielestä aikuisen ei tarvitse tyynen rauhallisesti katsoa kun tenava tuhoo kämppää. Aikuisellakin on oikeus suuttua! Lapsellakin on oikeus suuttua, mutta se täytyy opettaa että silloin toisia ei saa satuttaa tai tavaroita paiskoa. Itsehillintää. Mä olen sanonut esim. että saat olla vihainen mutta et silti saa satuttaa toisia. Samat säännöt kuin aikuisella. Kyllä mä saan olla vihanen jos siltä tuntuu mutta en silti voi mennä hakkaamaan muita tai rikkomaan tavaroita.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Sen verran on pakko sun kirjotukseen kommentoida että mun mielestä aikuisen ei tarvitse tyynen rauhallisesti katsoa kun tenava tuhoo kämppää. Aikuisellakin on oikeus suuttua! Lapsellakin on oikeus suuttua, mutta se täytyy opettaa että silloin toisia ei saa satuttaa tai tavaroita paiskoa. Itsehillintää. Mä olen sanonut esim. että saat olla vihainen mutta et silti saa satuttaa toisia. Samat säännöt kuin aikuisella. Kyllä mä saan olla vihanen jos siltä tuntuu mutta en silti voi mennä hakkaamaan muita tai rikkomaan tavaroita.

En tarkoittanut että pitää katsoa tyynen rauhallisesti jos lapsi tuhoaa kämppää. Ja aikuisellakin on oikeus olla vihainen.
Ota huomioon että pieni lapsi ei kykene hillitsemään tunteita samalla tavalla
kuin aikuinen, siksi pienet lapset tekevät konkreettisia tekoja suuttuessaan.
Ajatukseni oli että saatetaan joutua kierteeseen kun jatkuvasti kielletään ja rankaistaan pientä lasta josta lapsi saa taas lisää vettä myllyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Siis täh:
Hanki takkaa suojus ettei pääse sinne tai vahdi paremmin. Siis jos on menossa lähelle takkaa nappaa jo pois sieltä. vei vaikka jäähyllä ihan hetkeksi. Katso tuimasti lapsen tasolta suoraan silmiin ja sano tomerasti ei.

En voi vahtia paremmin,ruoka on tehtävä,pyykit pestävä,pitäskö lapsi köyttää sit aina samaan huoneeseen missä ite olen?Toi on ihan mahdoton tapaus nykyään..alkaa tuntua että älyssä vikaa.
Ja takassa on luukut,mutta ei ne tota pidättele.

Kuulostaa ihan normaalilta pikkulapsi arjelta. Siinä työnlomassa on vain kyettävä vahtimaan, kieltämään, torumaan, vahtimaan, vahtimaan, juostava ottamaan kiinni, seurusteltava, luettava, leikittävä, halittava, sylitettävä... Ei se helppoa ole ei. Toiset lapset ovat rauhallisempia, mutta toisten kanssa ei todellakaan voi keskittyä kotihommiin, vaan kokoajan pitää olla valppaana ja seurattava lapsen toimia.

Meillä ei toiminut jäähypenkki, mutta nyt alkaa toimimaan se, kun joutuu yksin lastenhuoneeseen (ja pysyykin jopa siellä). Eri lapsille tehoaa eri asiat. Meillä kesti pari vuorokautta, kun taaperon kanssa todella taisteltiin siitä, kuka määrää, vanhemmat vai taapero. Se on todella vaikea paikka, etenkin kun on myös pikkusisar, jota tulee huomioida. Emme vieläkään läheskään kuivilla, mutta pientä edistystä kuitenkin. Ja meillä otetaan taapero mukaan kaikkeen mahdolliseen toimintaan, mihin vaan voi. Ulkona ei ongelmia, sisällä vaatii jatkuvan huomion tai alkaa pahantekoon.
Teillä siis todennäköisesti normaaliälyinen, voimakastahtoinen lapsi. Tsemppiä kovasti, toivottavasti keksitte jotain.

kannattaa sanoa vaan tiukasti ja jos ei tottele pistä johonkin tylsään paikkaan jäähylle esim jos on rappuset nii sinne tai sohvalle ja sano tiukasti että nyt pysyt siinä

2,5v on tosi pieni vielä. Meillä oli kuriton lapsi,kun se oli kahdesta neljään vuotta. Nyt viis vuotias ja ymmärtää ja uskoo hyvin kieltoja ja sääntöjä. Vaikka bilkasluonteinen välillä onkin.

Meillä eritys poika 9v.joka ei tottele rukapöydässä kuis sanot mitään ja uhkaat ei syö.Jos otat ruuan pois ja viet sänkyyn huutaa kun on nälkä.Poika passoittaa vanhempia koko ajat et syötä kun en syötä.Mitä tehdä.

Meillä lokakuussa 8v.poika joka huutaa äitille eikä tottele koskaa,väittelee vain eikä mene iltatoimille.Olen tähän uupunnut kun poika ei tottele pompottaa vain.Mitä teen?

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;10656221:
Valitettavasti kaikki lapset ei opi vaikka kuin niitä sinne kiikuttaa. Meillä on 7-vuotias lapsi jota on roudattu yhen jos toistakin kertaa jäähylle ja tämä ei todellakaan ole toimiva menetelmä meillä. Koko rumbaan voi helposti mennä 2 tuntia ennenkuin jäähy on istuttu. Sitä ennen karkaa jäähypaikalta 4 kertaa, repii kaikki pyyhkeet telineistä (jäähypaikka siis vessassa, ei paras mahdollinen tiedän!), repii vessapaperit, kippaa käsienpesusaippuat, heittää vessaharjan, tyhjentää hammastahnatuubin ja sylkee lattialle. Kun kaikki mahdollinen on tehty niin saattaa istua minuutin tai kaks hiljaa jonka jälkeen alkaa kiroilemaan. Se, että istuu 7 min. tarkottaa käytännössä kahden tunnin valtataistelua.

Meillä parempi keino on ottaa lapsi syliin, pitää siinä tiukasti kiinni kunnes tilanne rauhoittuu.

No huh huh. 7-vuotias?Teillä taitanut mennä kasvatus pieleen, ei kyllä kuulosta normaalilta 7-vuotiaan käytökseltä. Onko otettu yhteyttä neuvolaan, tai mietitty uhmakkuushäiriöitä tms. Kuulostaa kauhealta.

Mie en voi ymmärtää, että te naiset ette osaa kasvattaa lasta! Jos lapsi ei tottele mitään, pitää sääntöjä kiristää niin että lapsikin tajuaa sen. Periksi antaminen on pahinta, jos lapsi jos valmiiksi on tottelematon. JOHDONMUKAISUUTTA! Sitä ne lapset tarvitsevat. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Olemme käyneet hankalan esikoistytön kanssa kaikki eteen tulleet apukeinot läpi psykiatria myöten. Sukulaisilta, tutuilta ja tuntemattomilta olemme saaneet lukuisia ehkä hyvääkin tarkoittavia, mutta lähinnä ylimielisiä neuvoja ja näkemyksiä. Ylivoimaisesti hyödyllisin oppi on ollut lastenpsykologin keksimä erityisherkkyys, minkä piirteet vastaavat hyvin tytön käytöstä. Ohessa linkki, jos siitä sattuisi olemaan apua.

http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet...kkyys-nakyy-ja-kuuluu-pienesta-pitaen/4757568

Yhteistyössä