Kun lapsi ei syö kuin leipää ja maitoa vain...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Hoidossani aloitti 1,5-vuotias lapsi, joka ollut nyt meillä noin reilun kuukauden päivät. Ongelmaksi on muodostunut ruokailu. Lapsi ei koskekaan ruokaan. Tarjoan joka aterialla kaikille lapsille maitoa ja leipää lisäksi ja tämä lapsi syö siis vain leipäviipaleen ja juo maidon. Kumma kyllä, kotona kuulemma syö hyvin :/ Olen kokeillut sormiruokaa, ihan sileää ruokaa jne. Ei syö puuroakaan ollenkaan vaan haluaa vain leipää. Ei syö syötettynä eikä ala syömään itse. Ei edes muiden lasten malli tunnu auttavan asiaa. Muuten lapsi viihtyy hoidossa ja on iloinen ja aktiivinen tutkiskelija. Mutta ihmetyttää ja kummastuttaa tuo syöminen. Oisko päivähoidon ihmisiä paikalla? Tämä on ensimmäinen "näin hankala tapaus" koko urallani.... Mikä ratkaisuksi?

[QUOTE="mii";21980105]No päiväkodissa yleensä leipä syödään vasta ruuan jälkeen.[/QUOTE]

Leipä kuuluu ateriaan. Meillle on siis näin ohjeistettu. Jos en antaisi leipää niin tuo lapsi ei söisi mitään
:( Enkä tosiaan anna isoa palaa vaan pienen viipaleen. Lisää leipää en anna, jos ei ruokaan ole koskettukaan. Muut lapset syövät sekä ruoan että leivän myös samanikäinen lapsi, joka on hyvä syömään.

Jos kotona syö ok vanhempien mukaan ja lapsi kuitenkin vaikuttaa iloiselta virkeältä niin en huolehtis kamalasti.Jotkut lapsen on luonnostaan hyvin pieniruokaisia,yhden sukulaislapsen kohdalla olen ollut ihmeissäni että kuin voi olla hengissäkään sillä ruokamäärällä mutta menee omia käyriä nevolan mukaan vaikka onkin kooltaan tosi hento ja lintu.
Voit kysyä myös vanhemmilta että kuinka toivoisivat tässä tapauksessa toimittavan.

[QUOTE="vieras";21980140]Jos kotona syö ok vanhempien mukaan ja lapsi kuitenkin vaikuttaa iloiselta virkeältä niin en huolehtis kamalasti.Jotkut lapsen on luonnostaan hyvin pieniruokaisia,yhden sukulaislapsen kohdalla olen ollut ihmeissäni että kuin voi olla hengissäkään sillä ruokamäärällä mutta menee omia käyriä nevolan mukaan vaikka onkin kooltaan tosi hento ja lintu.
Voit kysyä myös vanhemmilta että kuinka toivoisivat tässä tapauksessa toimittavan.[/QUOTE]

vanhemmat ovat tietoisia lapsen syömisestä. Itse olisin huolestunut lähinnä vitamiinien ja kivennäisaineiden saanista :/ Lapsi ei syö edes hedelmiä eikä vihanneksia ja niitä ei syö kotonakaan.

Periaateessahan olet kaikkesi tehnyt, vastuu on kuitenkin vanhemmilla. Ja olet heille huolesi ilmaissut. Voisko vielä olla "alkukankeutta"? Ehkä heillä kotona on jollain muotoa erillaiset ruokailutottumukset ja ns säännöllinen rytmi voi lapselle olla outo.

Voisitko kokeilla vaikka viikon, kaksi, että antaisit kaikille leivän vasta ruoan jälkeen? Voithan kysyä vaikka ohjaajaltasi apua.

Mulla oli hetken ongelmia, kun en saanut 5kk vauvaa syömään millään kiinteitä, sovittiin sitten vauvan äidin kanssa että juotan vain maitoa sen aikaa että alkaa mennä paremmin alas.

Yhteistyössä