Kun lapsi 1,5 v ei syö kun äiti syöttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helppii

Vieras
Mikä ihmeen valtataistelu on mun pojalla menossa!? Nälkäinen on, mutta EI suostu syömään kun syötän. Marisee, kiipeää tuolissa, pyytää kaikenlaista ajanvietettä siihen, mutta ei syö, ei sitten millään! Kun poistun huoneesta ja kuka tahansa muu tulee siihen syöttämään, ruoka kelpaa ja lautanen on tyhjä alta aikayksikön. Poika syö toki itsekin jonkin verran mutta suurin osa vielä menee muualle kuin suuhun, joten jonkun on siinä aina vähän autettava. Mistä tämä käytös voi johtua ja mitä sille pitää tehdä?!

Meillä ihan sama homma kaksosten kanssa, annoin sitte ite ruveta opettelemaan tota syömispuolta, nyt ikää 1v10kk ja mainiosti osaavat ite syödä.
Ja kun hetken aikaa antaa ite kokeilla ni voi taas antaa syöttääki sellasia ruokia mitä on itse vaikea syödä.

miksi sitten syötät? meidän tyttö alkoi syödä itse 13kk iässä kaikki ruoat koska tyttö ite halusi syödä itse, miksi minä tytön kehitystä olisin jarrutellut. ei meidänkään lasta saanut todellakaan syöttää tossa iässä. en ymmärrä miksi tappelet vastaan, ihan normaalia kehitystä.
ensin tyttö söi sormin, pian oppi käyttämään lusikkaa ja 18kk iässä söi jo sotkematta

Alkuperäinen kirjoittaja helppii:
Poika syö toki itsekin jonkin verran mutta suurin osa vielä menee muualle kuin suuhun, joten jonkun on siinä aina vähän autettava. Mistä tämä käytös voi johtua ja mitä sille pitää tehdä?!

ja miten sä ajattelit että lapsi oppii jos et anna opetelle. taas näitä joita sotku ahdistaa niin paljon ettei lapsen anneta kasvaa. syömään opettelu tarkoittaa sotkua

No johan sanoin, että poika syö myös itse, mutta jos täydestä lautasesta suuhun menee 2 lusikallista, niin ilmeistä on, että jää nälkä! Siksipä siitä sivusta antaisin muutaman lusikallisen. Ja kelpaa pojalle jos syöttäjä on joku muu kuin äiti. Ja mua ei tod. sotkut haittaa. Sormiruoka on ihan toinen juttu, tietty onnistuu poitsulta paremmin. Mutta tarjoilen hänelle ihan kaikkia ruokia, joten osassa tarvitsee apua. Mitään pullasorsaa hänestä ei ole tulossa. Ihmettelin tätä lähinnä siksi, että ajattelin liittyvän johonkin muuhun äiti-lapsi suhteessa; koen sen jonkinlaisena valtataisteluna. Mutta täältä nyt onkin turha toivoa mitään pohdintoja. Vain sotkut ja pullasorsat saa vastauksena.

Meidän suunnilleen saman ikäinen työntää heti ruuat pois, jos yritän syöttää. Haluaa syödä itse enkä minä saa vahtia vieressä. Parhaiten sujuu kun hän saa itse syödä omaa ruokaa ja minä syön omaani.

poika rupes syömää ite siinä 1v3kk iässä kunnolla ite. Toki aikasemminkin oli satunnaisia lusikallisia suuhun saanut. Nyt ikää 1v8kk ja lusikoi pääasiassa ruokansa itse suuhun. Välillä kieltäytyy multa ottamasta jos syötän siitä syystä ettei ite innostu syömään. Sillon kelpaa yleensä isä, mummu tai täti mut äiskälle temppuillaan. Luulisin kuuluvan ikään että äitille ollaan vaikeita.

Voi mahdoton paikka näitä vastauksia. Ihan kuin älykkyys ois yhtä kuin syömistaito. Motoriikkaa kyllä, joo-o, mutta aikanaan jokainen. Meillä likka 1,3 vuotta pyörittelee rasvapurkit kiinni yhdellä kädellä, ja tekee ihme temppuja näperrellen, mutta AUTAN edelleen syömisessä, jotta ruoka menee vatsaan saakka ja terveys pysyy kohdallaan. Osaa syödä itsekin, mutta sormiruoat ja lusikkavälipalat erikseen sitten räpien. Kipeenä ollut tasan 2 krt elämänsä aikana...ja aion syöttää jatkossakin;)

Yhteistyössä