Kun lapsella ei ole isää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taija

Vieras
Olen pienen pojan yh-äiti, lapsen isän kanssa tuli ero raskausaikana (löysi toisen naisen) jolloin hän ilmoitti ettei halua olla missään tekemisissä lapsen kanssa. Lapsi ei siis ole koskaan nähnyt isäänsä. Kohta varmasti tulee ajankohtaiseksi hetki kun lapsi kysyy isästään... Minulla ei ole mitään käsitystä mitä hänelle sanoisin, miten selitän ettei hänellä ole isää, tai on mutta... En siis osaa. Olisiko kenelläkään vinkkejä miten minun kannattaisi toimia / puhua asiasta.

Kaikilla on isä. Toisilla se ei halua pitää yhteyttä, toisilla se saattaa olla kuollut tms. Ei sitä tarvi vielä pienenä selittää sen tarkemmin. Riittää kun sanot että perheitä on erilaisia ja meidän perhe on tälläinen johon kuuluu sinä ja minä. Ei lapset ole kykeneväisiä ymmärtämään aikuisten asioita eikä niiden ole tarkoituskaan.

Lapselle ei kyllä kannatta kertoa, että isä ei HALUA tavata lasta, koska silloin lapsi kääntää asian itseensä kohdistuvaksi arvottomuuden tunteeksi. Eli lapsi kokee, että hän on niin huono, että isä ei halua häntä tavata.Ainakin kannattaa olla tarkkana miten asian lapselle esittää. Kaunistelematon, raaka totuus on yleensä lapselle vahingollista, mutta toisaalta suoranaisesti valehtelemaankaan ei pidä ryhtyä.

Nykyään on paljon lastenkirjoja, jotka käsittelevät vaikeita asioita lapselle ymmärrettävässä muodossa. Olisikohan kirjastossanne, jotakin tätä aihetta sivuavaa lastenkirjaa, jota voisitte lukea ja keskustella.

Mun lapsilla ei ole isää. Pienempi kun kysyi niin sanoin että hällä on isä, se ei vaan asu meidän kanssa eikä kuulu meidän elämään. Sen enempää ei tarvinnut selittää.

No kaikki varmaan ymmärtävät että tarkoitan että lapsella on isä muttei läsnä (ei kai niihin haikaroihin täällä enää kukaan usko).
Poika on 1,5 vuotias, jos sanon totuuden "isäsi ei halua olla missään tekemisissä meidän kanssa" niin kuinka tuo vaikuttaakaan lapseen, seuraava kysymys on Miksi. Tietenkin haluan kertoa lapselleni totuuden mutta kuinka sen kertoisin.

Yhteistyössä