Kun kummit ei kuulu kirkkoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Mitä tällaisissa tapauksissa tehdään? Ilmeisesti ainakaan sitä virallista kummitodistusta ei saa vai riippuuko ihan seurakunnasta? Olen googletellut aiheesta ja joka sivulla lukee että kummi ei voi olla sellainen joka ei kuulu kirkkoon, kuitenkin olen useamman kerran kuullut että se on mahdollista.

Ei voi olla kummi jos ei kuulu kirkkoon. Piste. Voi olla lapsen ystävä tai "haltijakummi" tai joku tonttu, mutta ei kummi. Ortodoksi voi olla kummi, mutta ei ainoa vaan pitää olla joku muukin.

[QUOTE="hmmm";23824651]Mitä tällaisissa tapauksissa tehdään? Ilmeisesti ainakaan sitä virallista kummitodistusta ei saa vai riippuuko ihan seurakunnasta? Olen googletellut aiheesta ja joka sivulla lukee että kummi ei voi olla sellainen joka ei kuulu kirkkoon, kuitenkin olen useamman kerran kuullut että se on mahdollista.[/QUOTE]

Mikä olisi kirkkoon kuulumattoman kummin tehtävä lapsen elämässä?

Lapsella on oltava kaksi virallista kummia jotka kuuluvat kirkkoon jos siis meinaa kastaa. ( vai vaihtuihokan vuoden alusta, että 1 kirkkokummi riittää) Mut jos vain nimijuhlat niin silloin kummi voi olla kuka tahansa, mutta silloin lasta ei kasteta kirkon jäseneksi.

Lapsella tulee olla aina kaksi kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua kummia. Näiden lisäksi joissakin seurakunnissa hyväksytään "sivukummeiksi" kirkkoon kuulumattomia kummeja, mutta suurimmassa osassa heitä ei hyväksytä kummeiksi "kirkonkirjoihin". Ts. eivät ole virallisesti kummeja, eivät saa kummitodistusta jne.

Kuinka monelle kummi on vielä nykyään hengellinen kasvattaja? :D Ja kylläpä vain olen kuullut että joissakin seurakunnissa se kummitodistus on annettu myös niille kummeille jotka ei kirkkoon kuulu. Tai 'kummeille'

[QUOTE="hmmm";23824712]Kuinka monelle kummi on vielä nykyään hengellinen kasvattaja? :D Ja kylläpä vain olen kuullut että joissakin seurakunnissa se kummitodistus on annettu myös niille kummeille jotka ei kirkkoon kuulu. Tai 'kummeille'[/QUOTE]

Sitten olet kuullut höpinöitä. Ei voi saada kummitodistusta jos ei ole kummi.

nykyään riittää, että yksi kummeista kuuluu kirkkoon. Meillä oli kaksi kummia toinen kuului kirkkoon ja toinen ei. Sitä joka ei kuulunut kirkkoon pappi kutsui kasteen todistajaksi. Mutta hän sai myös oman kummitodistuksen. Meidän lapsen katsetodistuksessa lukee kummi ....... ja kasteen todistaja....

Jos vanhemmat eivät vaadi kummilta kristillistä kasvatusta, niin toiki voi kummi olla kirkkoon kuulumaton. Maailma muuttuu, ja sana 'kummi' on saanut laajemman merkityksen kuin ennen. Se on lapselle läheinen aikuinen, joku muu kuin oma vanhempi. Joku pappi antaa kastetodistuksen, joku ei. Itse olin sylikummina kastetilaisuudessa, vaikka en kuulu kirkkoon. Kastetodistusta en saanut. Mutta se on vain paperi. Haluan olla kuitenkin mukana lapsen elämässä oman elämäni loppuun saakka.

Lyhyesti vielä: jos ei kuulu kirkkoon, ei voi olla kristillisen kirkon virallinen kummi. Mutta voi olla kummi vanhempien ja kummin keskinäisellä sopimuksella!

Kummius on kristilliseen yhteisöön kuuluva asia, joten sillä ei ole mitään tekemistä kirkkoon kuulumattomien kanssa.

Voihan sitä nimittää kummiksi kenet ja ketä haluaa, mutta ns. virallista kummiutta ei saa kuin kirkon jäsenet.

Justiinsa näin. Termit saavat uusia merkityksiä. En minä ainakaan kutsu itseäni haltijakummiksi, epäviralliseksi kummiksi tms, vaan kummiksi. On yksinkertaisinta ja tarkoittaa, että on lapselle läheinen ihminen. Kummius on ajan saatossa muuttanut merkitystään, ja saanut nimenomaan myös tällaisen lapselle läheisen ihmisen merkityksen. Siksi termiä on turha muuttaa, tai keksiä uutta sanaa kristillisen kirkon ulkopuoliselle kummille. Osa papeistakin antaa tällaiselle jopa kastetodistuksen, mutta en sentään ole kuullut ketään uskonnotonta merkittävän kirkon kirjoihin, eikä ole tarviskaan. Pääasia, että lapsen kummi on luotettava ja läheinen, riippumatta siitä kuuluuko kirkkoon vai ei.

Yhteistyössä