Kun kotiäiti ei jaksa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras

Mullakin tänä aamuna oli sellanen fiilis ettei olis huvittanu lähteä ulos noitten parin lapsen kanssa...Jotenki masensi kun kämppä siivoomista vailla,yksin teet kaikki kotihommat(mies HARVOIN ees kokkaa),ulkoilet aina lasten kanssa,syötät ne,teet iltapuuhatki suht yksin ilman miehen apua vaikka se tossa kotona sillon oliskin!!!Huolehdit tarvitttaessa isompien koulujutuista yms.Tuntuu et'lista vaan jatkuu ja jatkuu...=(Oon puhunu miehelle asiasta,sillon ku tarpeeks rupee mulla keittään!!Mies on olevinaan et'ymmärtää,mut EI TEE SIT MITÄÄN ASIALLE!!!!!Miten te jaksatte joilla suurin osa kotihommista harteillanne?Ootteko käyny esim.jossain juttelemassa pahaa oloanne,neuvolassa,tms.?
Mulla menee ohi kyllä sitten toi masentava olo kun vaan PAKOSTA rupeen tekeen hommia jotka mättäis,mut ei tunnu mukavalta jos usein tulee tollanen yksinäinen ja pahaolo.....=(
Neuvojanne pliis!!!!

helppoahan sulla on. meillä liuta lapsia, molemmat käy töissä ja kotihommat on silti tehtävä. en valita, enkä käy missään puhumassa. hommat tehdään, koneet jauhaa ja elämä etenee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
helppoahan sulla on. meillä liuta lapsia, molemmat käy töissä ja kotihommat on silti tehtävä. en valita, enkä käy missään puhumassa. hommat tehdään, koneet jauhaa ja elämä etenee.

no onnea sulle. On se aivan eri asia olla kotiäitinä kaiken aikaa ja tehä kaikki yksin. kun käydä "tuulettamassa" päätänsä töissä ja sitten tehä kotona tarvittavat hommat. Jos on liuta sulla lapsia niin tiedät miten loputon se työn määrä on, niin miksi morkkaat toista joka on väsynyt ja joutuu yksin kaiken tekemään? Kyllä muakin rassais ja väsyisin jos kaiken tekisin yksin, mutta meillä onneksi mies osallistuu hommiin en muuten jaksaisi kyllä.

Tsemppiä sulle ap. Toivottavasti tulee tilanteeseesi jokin ratkaisu.

Miten niin helppoa mulla??Mä kuule menisin ihan mielelläni jo töihin,mutta HALUAN olla nuorimmaisenikin kanssa kotona siihen asti kun mun on PAKKO mennä töihin eli kun täyttää sen 3v.!Ja on meilläkin"liuta"noita lapsia jos viidestä voi sen verran sanoa....!?
Sillon ku oltaiski kumpikin töissä,niin tuntuis ehkä tasapuolisemmalta se kodinhoito-mieskin osallistuis niihin!!!Nyt onkin kyse just KOTIÄIDEISTÄ ei töissä käyvistä äideistä....!!!!!

Mulla vähän samantyylinen tilanne kuin sinulla, ja siksi luulen ymmärtäväni, miltä sinusta tuntuu. Itse voin tällä hetkellä hyvin, mutta yhdessä vaiheessa, kun oli lasten kanssa monenlaista ongelmaa, pääsin neuvolan kautta perheneuvolan psykologille - ja yksi lapsistakin sai apua sieltä. Tunne siitä, että kaikki kaatuu päälle, eikä jaksa yksin, on musertava. Voimia sinulle!

Jos on kotona liuta lapsia yhdeksän tuntia päivässä sen sijasta että sama liuta lapsia olisi päiväkodissa, niin ehkä kotona tarvitsee suorittaa MELKO PALJON enemmän siivoamista ja järjestelyä, plus äidin harteille jää kaikki se sama työ minkä päiväkodin työntekijä tekee, lukuunottamatta lakisääteisiä kahvi- ja ruokataukoja.

Ja ap:lle, soita neuvolaan ja kysy onko kaupungilla lapsiperheiden kotiapupalvelua, onko perhetyöntekijää jolle jutella, onko kerhotoimintaa tai avoimia päiväkoteja jonne voisi mennä päivällä. Tai isoimmille lapsille voi hakea osapäivähoitopaikkaa, vielä ehtii elokuun alkuun hakea ja se on kaikkein paras aika saada hoitopaikka kun kuusivuotiaat lähtevät eskariin.
Kysy myös sukulaisilta apua, ja jos mies ei osallistu kotitöihin, niin ilmoita että kun mies palaa töistä niin hänellä ei ole automaattisesti vapaailtaa, vaan siitä alkaen on koti ja lapset YHTEINEN työsarka joka hoidetaan YHDESSÄ.

Koitappa etsiä, jos teidän asuinpaikkakunnalta löytyisi jotain kotiapua tms. josta voisi saada apua aina välillä. Neuvolaankin voit soittaa ja kysyä, jos pääsis jonkun juttusille, sekin voi auttaa. Itse pääsin sellaiselle voimavarakurssille syksyllä, lapset oli hoidossa sen aikaa samassa rakennuksessa ja saatiin parin muun äidin kanssa jutella pari-kolme tuntia ihan rauhassa, juoda kahvia ja tehdä erilaisia tehtäviä.

Jos sun mies on illalla kotona, niin jätäppä iltapuuhat hänen hoidettavakseen ja lähde vaikka lenkille, uimahalliin, shoppailemaan ihan mitä tahansa, kunhan lähdet yksin ilman lapsia pois kotoa ja tulet takasin vasta sitten kun lapset on nukkumassa, tiskit tiskattu jne. Ehkäpä mieskin sitten ymmärtää, että voisi sua vähän autella jos on kotona tai meillä ainakin toimii paremmin, jos lähden tyystin pois. Mies uskaltaa silloin paremmin tarttua hommiin, laittaa lapset nukkumaan ja ehkä joskus tiskaakin tai pesee kakkavaipat.

Tsemppiä ja jaksamista sulle ap! :hug:

Tiedän tunteen! kun on tuollainen olo kannattaa tehdä vaan ne työt mitkä on ihan pakko.
Mulla on 2-vuorotyö ja kyllä sekin helposti lipsahtaa siihen, mä siivoon sitten kun mulla on huomenna vapaa. no ei se mieskään siivoo kun sillä vapaata vkl ja mä töissä. Välillä pistää veetuttamaan, mutta kyllä se ohi menee.
Auttaisko jos ostaisit pari narsissia pöydälle? Mua tuollainen piristää.

Hommaa lapsille hoitaja ja ota itsellesi omaa aikaa. Sillä se pääkoppa tuulettuu ja jaksaa taas ihan eri tavalla pyörittää arkea. Ne paska hommatkin:D Ja nyt on turha sanoa, että ei oo hoitajaa. Meillä ei ole siis minkäänlaista tukiverkkoa. Ja ilmoituksella etsin lapselikan, joka ensin totutteli lapsiin ja sitten aloin jättää hoitoon.
Seinät alkaa kaatumaan päälle, jos itse vaan koko ajan antaa, muttei saa vastineeksi mitään. Tukehtuuhan siinä vähemmästäkin!
T:monen lapsen kotiäiti

aivan sama onko töissä vai kotona jos tuntuu pahalta ja masentaa niin pitää valittaa ja käydä juttelemassa!!! yksin ei saa jäädä kyykkiin!!! Tsemppiä jaksamiseen!!! kyllä se aurinko paistaa risukasaankin!! pikku vinkki pyydä apua kotihommiin läheisltä ja kavereilta, tee sillä välin jotain kivaa mut jossain muualla kuin kotona...niin voi alkaa helpottaa...

HALUAN hoitaa nuorimmaiseni kolmeen ikävuoteensa asti kotona,isommatkin ovat saaneet olla siihen asti kotihoidossa.Tiedän että työelämä piristää mutta,kun kotona nyt oon niin.....

Olen kans kotiäiti ja neljä lasta ja huom! mies harvemmin osallistuu kotihommiin. Hyvä organisointi ja se ettei vaadi itseltä liikaa, kaiken ei tarvitse olla tip top, niin hermot ei mene ja elämä hymyilee!

Ihanan paljon ootte jaksanu vastailla!Kiitos!Muutamat kommentit on kyllä ollu ihan.....sanonko mistä?!Mutta suurinosa on tajunnu tän mun pointtini tässä asiassa.
Jos mä lähtisinki illalla kotoa pois että mies jäisi"hoiteleen"kotia ja lapsia,niin siitäki on kokemusta!!!!Se antaa niille iltapalaks vaikka karkkia tai sipsejä jos lapset haluis ja nukkumaan menis sitte yömyöhään ku lapset ite väsyis tai se ite haluis nukkumaan!!!=(Ei se toimi meillä.....Tulee vaan itelle pahaolo ja miettisin jossain ollessani et'mitäköhän meillä iltapalaks syödään?!Tai sit ne oottais et'äiti kun tulee kotiin ni sit vasta syödään iltapalaa tms.
Ja siivoomisesta ei ois tietoakaan....Lelut yms.leväällään niin että "Kyllä äiti sit siivoo ja järkkää kun tulee!!"=/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten niin helppoa mulla??Mä kuule menisin ihan mielelläni jo töihin,mutta HALUAN olla nuorimmaisenikin kanssa kotona siihen asti kun mun on PAKKO mennä töihin eli kun täyttää sen 3v.!Ja on meilläkin"liuta"noita lapsia jos viidestä voi sen verran sanoa....!?
Sillon ku oltaiski kumpikin töissä,niin tuntuis ehkä tasapuolisemmalta se kodinhoito-mieskin osallistuis niihin!!!Nyt onkin kyse just KOTIÄIDEISTÄ ei töissä käyvistä äideistä....!!!!!

Anteeksi nyt, mutta jotenkin ristiriitaa tekstissäsi. Menisit mielelläsi töihin, mutta haluat olla kotona? Eli sinun on tavallaan pakko olla kotona, koska haluat olla kotona..?

Juu ymmärrän kyllä tilanteesi ja itse osa-aikaisesti työssäkäyvänä koen pääseväni myös helpommalla, kuin kokopäiväisenä kotiäitinä. On oikeasti vähän vaihtelua päivässä.

Niin haluan hoitaa lapseni kotona(jos esim.mieheni jäisi hoitamaan niitä,ettei hoitorahoja tarvis maksaa niin käy mulle)Menisin töihin,mutta koska ei haluta vielä viedä lapsia hoitoon ennen 3v.niin tässähän sitä on tavallaan pakko olla ja jaksaa.....

Niin haluan hoitaa lapseni kotona(jos esim.mieheni jäisi hoitamaan niitä,ettei hoitorahoja tarvis maksaa niin käy mulle)Menisin töihin,mutta koska ei haluta vielä viedä lapsia hoitoon ennen 3v.niin tässähän sitä on tavallaan pakko olla ja jaksaa.....

No silloin täytyy tavallaan jaksaa, jos se on sinun ehdoton päätöksesi olla kotona siihen saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

No silloin täytyy tavallaan jaksaa, jos se on sinun ehdoton päätöksesi olla kotona siihen saakka.

KYLLÄ!Näin on asia ja aloitukseni koskikin sitä että miten jaksaa kun oot tavallaan yksin kodin-ja lastenhoidon kanssa!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

KYLLÄ!Näin on asia ja aloitukseni koskikin sitä että miten jaksaa kun oot tavallaan yksin kodin-ja lastenhoidon kanssa!!!!!

No älä nyt hermostu. Mun mielestä kotona olevan kuuluukin tehdä kotityöt, käyhän se toinen puoliso töissä. Lastenhoitovastuuta "vapaa-ajalla" tulisi tietysti jakaa.

Se on silloin oma valinta, jos haluaa olla kotona. Mä koen kans helpompana käydä osa-aikaisena töissä kuin olla pelkästään kotona. Tekis varmaan sullekkin hyvää ja jaksaa kotona olmeista ja lapsia paljon paremmin. Tosin mä en katselis miestä joka ei osallistuis mihinkään.

Joskus pitää itse päästää irti fakkiutuneista mielipiteistään jos voi huonosti eikä jaksa. Sinulle on tärkeää hoitaa kuopusta kotona 3v asti, mutta ehkä se voisi tuossa tilanteessa parempi juttu lapselle päästä päiväkotiin tai vaikka mummilaan / kummilaan hoitoon osa-aikaisesti kun et selkeästi jaksa.
Harmittaa sun puolesta että et voi luottaa mieheesti lastenhoidon suhteen, mutta ehkä siinäkin suhteessa voisit irrottaa rautaisen otteen lapsikatraastasi ja oikeasti jättää heidät miehellesi vaikka yhtenä iltana viikossa. Jos mies kuitenkin on ihan turvallinen ihminen, niin ei satunnaiset huonot iltapalat lapsia tapa, ja varmasti mieskin jossain vaiheessa ottaa enemmän vastuuta kun hänet laitetaan ottamaan sitä.

:hug: Kyllä noita päiviä on jokaisella. Meillä mies on illat koulusa ja päivät töissä että kaikki vastuu lapsista ja kodista on mulla ja on kyllä välillä sellainen olo että ottakaa joku tämä taakka harteilta edes hetkeksi, mutta ei se vaan onnistu. Kaikki sympatiat täältä sinulle ja jaksamista, jätä vaikka kotityöt muutamaksi päiväksi tekemättä ja nauti vaan elämästä, ne on onneks sellaisia että ne ei katoa mihinkään, eikä niitä kukaan muu kuitenkaan tee :D

Yhteistyössä