Kun koiraa ei saa alistaa, niin onko se alistamista jos tekee näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdintaa

Vieras
Koira makaa rotkottaa selällään lattialla (hereillä) ja menet siihen rapsuttelemaan koiraa.

Tai jos koiraa rapsuttelee ja tämä valahtaa selälleen omasta halustaan?

Ja sitten: Jos koira inhoaa alistamista, niin miksi se sitten alistuu itse?
Mulla on yksi koira, joka on tosi herkkä. Sitä ei tarvitse kuin vihaisesti tuijottaa kun se jo alistuu.
Mutta esim. maahanmeno kouluttamisvaiheessa oli hyvin haastava, kun ei mielellään mennyt, varsinkaan julkisilla paikoilla, missä oli toisia koiria.

[QUOTE="vieras";26088376]Ja miksi koiraa ei saa alistaa?

Laumaeläimellä on joka tapauksessa laumajärjestys eikä koira ole ihmisperheessä kyllä kovin hyvä johtaja![/QUOTE]

Kuulemma koira ei enää kunnioita, eikä arvosta, eikä myöskään luota.

En tiedä, mutta meidän koira heittäytyy heti selälleen, jos sitä joku vaan alkaa rapsuttamaan. Aika rasittavaa, kun pihallakin on heti selällään, kun tutut tulee tervehtimään.

[QUOTE="vieras";26088427]Kaikenmoinen koiran käskyttäminenhän on alistamista. Jos sanot vaikka istu ja vaadit koiran istumaan niin kyllähän se on alistamista.[/QUOTE]
Enpä ajatellut tuota noin. Kun vapaaehtoisestihan ne menee, namien houkuttamana. :D
Mutta tarkoitin sitä alistamistaalistamista, että koira selätetään maahan.

Kuulemma koira ei enää kunnioita, eikä arvosta, eikä myöskään luota.

Kyllä me ainakin ollaan jouduttu "alistamaan" meidän koiraa. Ja kyllä sillä ollaan mielestäni koiran kunnioitus ansaittu. Koira tarvitsee laumaansa johtajan, ja silloin se mun mielestäni automaattisesti alistuu.

Ei tuon meidän koiran kanssa tulisi päivääkään toimeen, jos sille ei näytä kuka on "lauman" johtaja ja pakota koiraa alistumaan.

Ja kyllä meillä koira heittäytyy selällensä kun sitä rapsuttaa. Enkä mä silloin ota sitä niin, että se alistuu vaan se kyllä näyttää nauttivan rapsutustuokiosta täysin rinnoin :D

[QUOTE="nih";26088434]Okeii.. Miksi sitten sudet tekee niin?[/QUOTE]

Tästä heräsikin yksi ihmetyksen aihe. Koirillahan on koiralaumassa aina joku nokkimisjärjestys ja kyllä ne vaan palauttaa ja korjaa toistensa käyttäytymistä väkivalloin. Silti ne luottaa toisiinsa ja varsinkin kunnioittavat korkeampaa koiraa.
Miksi sama ei sitten käy ihmisellä?
Jotkuthan kasvattavat antamalla tukistuksia, tai muulla fyysisillä tavoilla (en tarkoita koiran pahoinpitelyä hakkaamalla) ja tämä menetelmä tuomitaan, vaikka samaa menetelmää käyttävät myös toiset koirat.

Lisäksi koira kun kirputtaa, niin se käy ihan helevetin kipeää. Joskus joku koira on kirputtanut minua ja se tuntui kaikkea muuta kuin ihanalta.

Siinä on melkoinen ero, meneekö koira itse omasta tahdostaan alistuvaan asentoon, vai pakotetaanko se siihen fyysisesti...eikö?

On varmasti eroa. Mutta koiralaumassa toinen koira alistetaan puremalla niskasta ja antamalla niskalenkki. Jotkut harrastavat toisen päälle istumistakin (siis koirat istuvat toistensa päälle). Samoin se "seksuaalinen" alistaminen, eli nylkytys, se on kaikista pahin dominointimenetelmä.

On varmasti eroa. Mutta koiralaumassa toinen koira alistetaan puremalla niskasta ja antamalla niskalenkki. Jotkut harrastavat toisen päälle istumistakin (siis koirat istuvat toistensa päälle). Samoin se "seksuaalinen" alistaminen, eli nylkytys, se on kaikista pahin dominointimenetelmä.

Olen itse sitä mieltä, että koiran alistaminen vaikka fyysisestikin voi joskus olla tarpeen. Meidän koiran kohdalla se oli tarpeen toisinaan. Ap:n koira ei tunnu sitä tarvitsevan, mutta jäi käsitys että ap on käsittänyt tuon alistamisen hieman väärin. Ettei koiran pitäisi alistua lainkaan, edes vapaasta tahdostaan.

Olen itse sitä mieltä, että koiran alistaminen vaikka fyysisestikin voi joskus olla tarpeen. Meidän koiran kohdalla se oli tarpeen toisinaan. Ap:n koira ei tunnu sitä tarvitsevan, mutta jäi käsitys että ap on käsittänyt tuon alistamisen hieman väärin. Ettei koiran pitäisi alistua lainkaan, edes vapaasta tahdostaan.

Jaa, ei ollut tarkoitus olla niinkään jyrkkänä. Ihmetyttää vaan nää asiat.
Miksi on eroa sillä, kouluttaako koiraa toinen koira, vai ihminen jos ihminen imitoi tarkkaan koirien menetelmää?
Mulla ei ole käytössä kovinkaan paljon käskysanoja, käytän ilmeitä + eleitä ja koira käsittää ne ihan mallikkaasti. Jotkut murahdukset ovat sitten jo varoituksia.

[QUOTE="vieras";26088576]Koirahan pitää alistaa tottelemaan omistajaa :) Sä olet ihan hukassa nyt! Ja toivottavasti sinulla ei ole isoa koiraa![/QUOTE]

Ei oo isokokoisia koiria. Keskikokoista ja pientä vaan. Ja minun koirat käyttäytyvät mallikkaasti minun menetelmilläni. Kai koiratkin osaavat sopetutua ja lukea omistajaansa eri tavoin. :D

Mulla siis mallikkaasti käyttäytyviä koiria, tottelevaisia, jotkut vierailijat ovat jopa kateita kun mulla on niin hyviä yksilöitä täällä. :)

Meillä tää systeemi toimii loistavasti.

No voi jestas... eihän se nyt ole ollenkaan sama asia.

Ja ei se ole ihan niin mustavalkoista kuin monet kuvittelee, ettäkö koirat vaan alistaa ja tukistelee toisiaan. Koirilla on kanssakäymisessä niin paljon esim. eleitä mitä me ihmiset ei huomata eikä osata imitoida. Meidänkin narttu joskus "alistaa" meidän nuoren uroksen niin että se ihmisen silmään saattaa näyttää väkivaltaiselta. Mutta ei siinä touhussa ole mitään väkivaltaista, sitä ennen narttu antaa monia eri merkkejä, ja se hampailla kiinniottaminenkin on lähinnä ele, ei esim. oikeaa puremista. Ja meidän uros osaa omalta osaltaan ne eleet joilla näyttää nartulle alistuvansa joten se homma loppuu alkuunsa.

Joku imbesilli ihminen sitten yrittää matkia koiria ja hyökkää koiransa kimppuun kun ärsyttää kun se ei "tottele" ihmisen epäjohdonmukaisia haluja ja käskyjä, ja sitten se koira "alistetaan" mitä kyseenalaisimmin keinoin vaikka se koira raukka koittais kaikin keinoin näyttää jo sitä ennen että MUSTA EI OLE VAARAA. Koirat pääsääntöisesti haluaa välttää konflikteja. Koirienkin väliset väkivaltaiset valtatappelut on HYVIN harvinaisia.

Koiraa ei todellakaan pidä alistaa tottelemaan omistajaansa :D voi jehna. Johtajuus ansaitaan ihan muilla keinoilla. Pelokkaan ja alistuvan koiran voi tehdä kuka vaan väkivaltaisin keinoin, mutta se että sä saat koiran oikeasti luottamaan ja kunnioittamaan sua lauman johtajana vaatii jo vähän enemmän paneutumista asiaan. Ja etenkin isojen palveluskoirien omistajat kehuskelevat kuinka he on alistaneet koiransa ja he ovat johtajia, mutta nämä koirat yleensä onkin sitten niitä joita ei todellakaan voisi käyttää esim. työtoiminnassa, koska ne on totaalisesti pilattu ihmisen toimesta.

Yhteistyössä