Kun joku mennyt alaselästä/lantiosta, että jalkaan sattuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perhana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Perhana

Vieras
Niin saakohan sitä itse jotenkin paineltua tai venytettyä terveeksi? Oisko joku fuckin fasettilukko tms. Jutun juonihan on se, etten pysty kävelemään sinne kiropraktikolle, kun jalka ei taho koko matkaa toimia. Ja itseasiassa se kiropraktikkokin on lomalla tämän viikon.

Pakarat tulee kipeeksi kävellessä, toinen jalka menee vetkulaksi ja kipeeksi, ja takaa persuksen yläpuolelta tuntuu paine/kipu tulevan. Myös aamuyöllä heräsin siihen, että koko jalka oli kipeä. Ja lantiosta tai alaselästä lähtee se. Venyttely auttaa vähän, mutta ei niin paljoa että koko kävelymatkan auttais.

Mitäkähän kannattas vielä itse kokeilla?

Kuulostaa ihan iskiakselta. Onko kipu sellaista säteilevää? Hieronta voi auttaa, jos on ylipainoa niin laihdutus tai jos olet raskaana niin ihan vain raskauden läpikäyminen itsessään. Jotkut väittävät myös kylmän tai kuuman auttavan. Itselläni stimulointi lämmön ja hieronnan muodossa on auttanut, joskaan ei kokonaan. Kipu on helvetillinen.

Kuulostaa välilevun pullistumalla. Buranaa ja relaksanttia kehiin, lepoa (tai mikä asento sitten tuntuukaan hyvältä) kehiin. Jos pistelyä tai puutuneisuutta alkaa tuntua sisäreisissä niin sitten pikapikaa päivystykseen, voi olla halvaantunisvaara.

Iskiainen. Miehelläni niin paha, että "kuoletti" akillesjänteen eli ei voinut nousta varpailleen toisella jalalla ollenkaan, liikkuvuus rajoittunut nilkassa asti. Puoli vuotta, vuosi osteopaatilla käymistä ja näin saatiin iskiainen hallintaan. Ennen osteopaatille menoa lääkäri pelotteli leikkauksella.

Kokeile venytellä, kipulääkettä, kylmägeeliä, -kipugeeliä.

No kun tuo kävely pahentaa asiaa. Mun on kuitenkin pakko käyttää koira ulkona monta kertaa päivässä. Käppäilen usein liian pitkälle, kotiinpääsy on tuskallista. Olen nyt joutunut peruuttamaan menoja tämän takia. En ole ylipainoinen, ja haluaisin todella liikkua(lenkkeilen normaalisti), mutta ruhoni ei kestä nyt.

Mä en okein tuohon iskiakseen usko.... tai no sitä en ole ottanut huomioon. Pitääpä tarkastaa googlesta sen oirekuva. Kyllä säteilee. Kipu on alaselästä/lantiosta johtuvaa, ja jalka on varpaisiin asti kipeä.

Iskiainen. Miehelläni niin paha, että "kuoletti" akillesjänteen eli ei voinut nousta varpailleen toisella jalalla ollenkaan, liikkuvuus rajoittunut nilkassa asti. Puoli vuotta, vuosi osteopaatilla käymistä ja näin saatiin iskiainen hallintaan. Ennen osteopaatille menoa lääkäri pelotteli leikkauksella.

Kokeile venytellä, kipulääkettä, kylmägeeliä, -kipugeeliä.

Palautuiko voima nilkkaan?

[QUOTE="MIE";28084083]Ettei olis piriformis syndrooma? Itellä ollut tuo ja oireina oli juuri kuvaamasi kaltaiset.[/QUOTE]

Voihan se olla. Nyt koko ajan polttaa ohon pakaran yläpuolelle lantioon(vasen puoli), ja kun tässä venyttelen samalla, niin reiden takalihas on tosi kireä. Mulla on lantio vinossa, ja vasen jalka lyhyempi. Ja se on tämä vasen jalka, mikä on letku ja kipeä.

No pakko kai se on aamulla lääkäriltä vaatia kuvantamista, kun soittaa muissa asioissa mulle. Kun iskiakseen ei ainakaan noita kiropraktikoita sun muita suositella.

[QUOTE="yks vaan";28084123]Hieno kuulla! Jos vielä saa kysyä niin kauanko meni ja kuinka pahasti voima oli pois?[/QUOTE]

6kk-12kk kesti palautuminen. Mies ei pystynyt nousemaan vas. jalan varpaille ollenkaan. Autolla ajo kiellettiin kuukausiksi.

Suosittelen lämpimästi laillistettua osteopaattia!

Viimeksi muokattu:
Minulla on iskiaskipua ja lääkäri sanoi, että mitä todennäköisesti välilevyn pullistuma. Ihan samat oireet kuin ap.lla. Selässä on aina kipeä kohta, kun painaa, mutta varsinaisesti kipu tuntuu pakaran yläosassa, lähtee reittä pitkin polveen, joka todella kipeä, sieltä nilkkaan ja pahimmillaan varpaaseen. Kävellessä sattaa tulla lukkoja, ettei saa jalkaa eteen tai sitten oon jopa pudonnut polvilleni.
Lepo ja särkylääkkeet ja venytys auttaa. Vältä kylmettymistä, pahenee tuosta kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;28084203:
Minulla on iskiaskipua ja lääkäri sanoi, että mitä todennäköisesti välilevyn pullistuma. Ihan samat oireet kuin ap.lla. Selässä on aina kipeä kohta, kun painaa, mutta varsinaisesti kipu tuntuu pakaran yläosassa, lähtee reittä pitkin polveen, joka todella kipeä, sieltä nilkkaan ja pahimmillaan varpaaseen. Kävellessä sattaa tulla lukkoja, ettei saa jalkaa eteen tai sitten oon jopa pudonnut polvilleni.
Lepo ja särkylääkkeet ja venytys auttaa. Vältä kylmettymistä, pahenee tuosta kunnolla.

Iskiainen eli välilevyn pullistuma.

Aina lepo ei ole hyvä juttu, liikkuminen voi helpottaa kipuja. Särkylääkkeistä ja venytyksistä voi olla apua.

Mä kyllä pääsen nousee varpaille jne. Nyt kun venyttelin tässä, niin ei tahdo ollenkaan kantaa tuo koipi. Ja jalkapöydässä tuntuu polttavalle tai jottain semmoista. Ja tosiaan, kävelessä tuntuu, että joku lyö tuolla jossain nikaman lukkoon, ettei voi liikuttaa koipia. Kävelen silleen töpöttäen, niin kuin vanhat mummot.

Mulla oli tollasta, kun oli välilevynpullistuma. Välillä pahempana, välillä parempana. Välillä mentiin kävelykeppien kanssa, välilä kontaten, joskus ei ollenkaan. Yleensä kaksinkerroin. Monta vuotta kesti tuo "piina".

Minulla oli vastaavantyylinen. Issiastyylinen kipu johtui siitä, että piriformis lihas meni issiashermon läpi. Tämä kuulemma jollain n. % suomen väestöstä. Minulla tuon sai avattua hieroja. Hänellä oli sama, joten tiesi miten avataan.

Yhteistyössä