Kun jään työttömäksi niin vienkö lapset hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen myöhemmin jäämässä työttömäksi kotihoidontuelta ja meillä on 3 alle kouluikäistä lasta tällöin. Nythän tässä on sitten mahdollisena, että joudun/pääsen töihin tai johonkin työlllistämiskurssille tms. yhtäkkiä. Pitääkö minun laittaa lapset hoitoon jo kun olen työttömänä vai saako kaikille kolmelle paikan nopeasti sitten kun saan paikan/kurssin? Pääkaupunkiseudun laitamilta.
Ja tottakai pitäisin kotona, mutta mietin miten ihmeessä saan paikan kaikille kolmelle hetkessä ja samasta päiväkodista ne ei ole(kuljen julkisilla) kuitenkaan.
Miten nopeasti saa paikan kolmelle lapselle? Vai voiko kurssin/työn tms. alkua viivästyttää jos ei saa heti hoitopaikkaa kaikille?

Minä tekisin niin, että laskisin onko meidän perheellä varaa maksaa päivähoidosta ja jos olisi, hakisin heti hoitopaikkaa. Mukavampihan se on kaikille rauhassa totuttautua elämänmuutoksen.

ainakin tääl seinäjoella jos saat työhönosoituksen, kurssille pitää mennä tms. niin kaupungilla on 2 viikkoa aikaa järkätä hoitopaikka. Työkkäri ei siis oleta että lapset on hoidossa. Mikäli kaupunki ei pysty järjestää hoitopaikkoja, heiltä tulee pyytää todistus joka toimitetaan työkkäriin karenssin välttämiseksi.

Kannattaa hakea hoitopaikkaa! Ihan hyvissä ajoin. JA ilmoitat, että syynä on työnhaku.

Riippuu sinun iästä/koulutuksesta/paikkakunnasta/ ties mistä miten helposti osoituksia tulee. Mulle ei ole tullut koskaan, itse olen aina hakenut niin työt kuin koulutuksetkin. Mutta mulla on ikää ja kouluja takana jo paljon. Käytännössä jos on valmis tekemään pätkätöitä ja sijaisuuksia, ei niiden haussa jää ikinä kahta viikkoa aikaa järjestellä hoitomahdollisuutta.

Eli jos tosissaan aiot hakea töitä ja niitä myös ottaa vastaan, haet lapsille kokopäiväistä paikkaa. Sitten voit hoitosopimukseen kirjata aluksi lyhimmän mahdollisen hoitojan ja käytännössä voit varmasti sopia, että aluksi ovat lyhyempää päivää ja välillä pitävät satunnaisia vapaita. Sopimusta voi sitten tarvittaessa muuttaa. Kolmen lapsen kanssa ei tosiaan kannata odottaa, että kahdessa viikossa paikka järjestyisi, silloin ne paikat todennäköisesti on eri hoitopaikoissa.

Haet hoitopaikan tietenkin.
sovit lyhyen hoitoajan max 5h per päivä ja viikkovapaita. Samalla sovit että kun saat töitä tai mene kurssille/koulutukseen niin lapset siirtyy kokopäiväisiksi .

Hoitopaikka hakuun vaan.
Itsekin olen ollut tämän kuun työttömänä, mutta lapsi on ollut tarhassa (juuri 6 ve täyttänyt). Nyt huhtikuun alussa aloitankin taas työt ja lapsella on tuttu hoitopaikka.

Just joo. Lapsi hoitoon vaan -kommentit on kyllä tässä ketjussa melko perseestä. Ette sitten tulleet ajatelleeksi, että kolmen tarhamaksut voivat olla jopa 600 euroa kuussa? Ei mulla olis varaa.

Odottelet ap että jos saat töitä ja jos saat, niin sitten lapset hoitoon. Kunnan on pakko järkätä paikka. Ja joo, jos kurssista tai työhönosoituksesta kieltäydyt lapsen hoitoongelmiin vedoten, niin karenssi paukkuu.

Yhteistyössä