Kun isovanhempi suosii selvästi esikoista :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Lapset ovat vielä alle kouluikäisiä. Nyt ongelmaksi on (ainakin minun mielestäni) muodostumassa isäni (eli lasten papan) yltiöpäinen esikoisen huomioiminen. Vain esikoisen jutut ovat "hienoja" niin, että niitä koko ajan toistellaan. Vain esikoista odotetaan kylään/hoitoon kuin kuuta taivaalta, jne.

Lapset ovat vielä pieniä ja en usko, että nuorempi on tätä suosimista niin huomannut, mutta ei varmaan mene kauaa aikaa, että sen alkaa huomaamaan. Olen sanonut asiasta pariinkin otteeseen isälleni, mutta olennaista muutosta ei ole ollut havaittavissa. Olen myös antanut enemmän nuorempaa yksin hoitoon isovanhemmille, niin että nuorempikin saisi sitä ehdotonta huomiota papalta. Tuntuu vaan kuitenkin siltä, että pappa ei nuorempi pahemmin kiinnosta... Onneksi mummo sentään on kummallekin lapselle tasapuolinen!

Olisiko kellään vinkkejä miten asiaan vielä voisi puuttua? En halua lasten ja isovanhempien suhdetta rajoittaa, mutta hieman tasapuolisuutta lasten välille siihen haluaisin kyllä luoda. Olen toivonut, että nuoremman kasvaminen tekisi hänet myös ns. "mielenkiintoiseksi" papalle, mutta vanhempi tuntuu kuitenkin aina vievän sen huomion ja ihailun. :/

Omia ajatuksia...

Musta tuntuu että yleensä se pienin lapsi saa aina eniten huomiota, eli sinällään olisin iloinen jos jossain isoin saisikin eniten huomiota. Monesti esim. mummi tms. paijaakin pienintä eniten.

On myösi isovanhempia jotka ei osaa olla niin vauvojen kanssa, just esim. papat mutta sitten jo isompien kanssa, eli kun pienimmät kasvaa saa nekin huomiota.

Meillä on monta lasta ja jokainen on oikeastaan löytänyt ne aikuiset elämäänsä jotka eniten heitä paijaavat, SIIS yksi meidän lapsista haluaa mennä mummin ja papan luokset ja on jo iso ja omatoiminen (isovanhemmat asuvat kaukana) ja meneekin sinne yksin. Toista isoa ei kiinnosta sinne meno ja nuorimmat tulee sinne vain kylään kun mekin mennään. Yhdellä on tosi tiivis suhde kummitätiinsä ja tekevät usein asioita yhdessä. Nuorin ja oma äitini ovat taas tosi söpö tiimi (äitini kyllä huomioi kaikkia jat ykkää kaikista tosi paljon ja lapset hänestä) heillä on jokin yhteinen yhteys =)

Eli ehkä tärkeintä olisi ettei suosiminen olisi tosiaan silmiinpistävää ja jokaisella lapsella olisi niitä aikuisia jotka heitä paljon/erityisesti huomioivat.

Meillä mumma suosi esikoista kun lapset olivat pieniä. En enää edes muista miten. Olisko ollut ainakin sellaista että halusi viedä ulos/ottaa kylään vain juuri esikoisen eikä kakkosta. Muistan vaan että miehen kanssa siitä puhuttiin ja itselleni tuli siitä paha mieli.

Nyt ei oo enää sellaista, kun lapset kouluikäisiä. Ehkä mumma vaan koki helpommaksi olla silloin isomman lapsen kanssa.

se vaan menee joskus niin että se eka lapsenlapsi on se "ykkönen", meillä tämä tilanne.. nuoremmat kyllä tunnistavat tilanteen ja sanovat "NN on vaarin kultamuna"... asialle ei vaan voi mitään

Yhteistyössä