Kun isovanhempi haukkuu lapsen ulkonäköä eikä puhe auta, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surullinen"

Vieras
Appeni on varsinainen valopää |O

Lapseni on hieman pyöreä (ollut sen jälkeen kun sai säännöllisen lääkityksen), mutta nyt th:n käyrien mukaan paino on laskussa kun pituutta tulee koko ajan lisää. Käy siis säännöllisessä painokontrollissa ja kaikkien mielestä asia on nyt hoidossa ja kunnossa. Paitsi appeni.

Hän katsoo oikeudekseen kommentoida lapsen mahaa ja ulkonäköä. Milloin sanoo lapselle "ootpas lihonut" tai "mikäs michelin-mies sieltä tulee".
Äidin sydän särkyy, kun lapsi itkee ettei enää halua sinne tästä syystä mennä :'(

Asiasta on puhuttu anoppilassa, mutta ei näytä menevän jakeluun. Sanoinkin lapsille, että nyt ei sitten siellä enää lomailla... Lasten kanssa on puhuttu yleisestikin, ettei ketään haukuta ulkonäön tai muun seikan vuoksi ja onhan sen hämmentävää, että isoisä nyt sitten tekee niin. Appi on idiootti vanha kääpä, ja sen saan nyt sanoa (=kirjoittaa).

Mä toivoisin, että miehelläni olisi enemmän munaa puuttua asiaan! Todella harvoin uskaltaa sanoa napakasti niille mitään, on jotenkin liian tiukassa kurissa tms kasvatettu ettei nyt aikuisenakaan uskalla heittää kapuloita rattaisiin :/ Koska on ainoa lapsi, luulisi vanhemmilleen olevan tärkeää, että poika perheineen viihtyy heillä. Eipä taideta enää viihtyä...

Onpa todella typerää käytöstä. Mitäs jos sanoisit apelle samalla mitalla, jostain mikä häntä loukkaa. Ei tietenkään saisi opettaa lapselle että on oikea tehdä niin mutta itse varmaan sutkauttaisin jotain saman tyylistä jos olisi pakko siellä joskus käydä. Saiskohan se lopettamaan lapsen haukkumisen jos appi joutuis samaan tilanteeseen, en tiedä. En itsekään kävis enää kylässä jos ei ois pakko ja jos kysyttäis syytä, kertoisin ihan suoraan että lapsi on sitä mieltä että häntä haukutaan lihavaksi ja ei halua käydä.

Niin, minustakin kannattaisi sanoa ihan seuraavan kerran jutustella, että oli kivaa vierailla joo.. Mutta noi kommentit lapsen painosta pilas koko vierailun, ja sanoisin että lapsi tosiaan pahoitti mielensä ja itkee.. Ja samalla paukuttaisin sitä, että painoasiat on koko ajan hoidossa, eikä heidän tarvii siihen puuttua ainakaan noin typerällä tavalla!!! Ja sanoisin vielä, että nuo ulkonäköasiat ja niihin puuttuminen saattaa aiheuttaa ties mitä traumoja tulevaisuudessa omalle minäkuvalle!

Jos sanoisit miehellesi suoraan, että kyläilyt loppuu täysin ainakin joksikin aikaa, jos hän ei saa tuota asiaa sanottua isällensä. Sanoisi vaan, että lapsenne pahoitti mielensä tuollaisista kommenteista eikä halua siitä syystä enää tulla käymään!!

terv.itsekin samaa kokenut nuorempana, jolloin muutama sukulainen aina kauhisteli/ihasteli että oletpa lihava tai xxx on vähän laihtunut..

Onko se appi itse hoikka. Parasta olisi päästä lataamaan tollaiselle, että koskahan olet itse katsonut peiliin, ei toi sunkaan habitus nimittäin kovin mieltä ylentävä ole.

[QUOTE="vieras";24919936]Onko se appi itse hoikka. Parasta olisi päästä lataamaan tollaiselle, että koskahan olet itse katsonut peiliin, ei toi sunkaan habitus nimittäin kovin mieltä ylentävä ole.[/QUOTE]

Mä sanoin lapsille suutuspäissäni, että X:n on ihan turha haukkua ketään ulkonäön vuoksi, kun ei itsekään mikään nätti poika ole :kieh: (oikeasti sen ikäisiä HYVÄN näköisiäkin miehiä on)

Mies soitti heille tiukkana aamulla (oli eilen illalla töissä, kun asia tuli ilmi). Anoppi sanoi, että se oli vain vitsi ja sitten herne nenässä oli jatkanut, että ei sille lapselle voi näköjään mitään sanoa. Just :headwall:

Oliko nyt sitten hauska vitsi vai??

[QUOTE="vieras";24924377]Älä missään nimessä päästä lasta enää sinne, vaan suojele haurasta itsetuntoa tuollaisilta idiooteilta. Molemmat ovat näköjään yhtä juntteja.[/QUOTE]
Ja tuskin asenne rajoittuu vaan painoasioihin, että mitään ette kyllä menetä, kun jätätte käymättä.

[QUOTE="vieras";24924394]Ja tuskin asenne rajoittuu vaan painoasioihin, että mitään ette kyllä menetä, kun jätätte käymättä.[/QUOTE]

Sanotaanko näin, että mitä pienemmät piirit, sitä suppeampi katsontakanta ja ymmärrys asioihin... Ja heillä nuo piirit on todella pienet.

Mutta kuvitelkaa mikä asenne: ensin mollaavat lapsen ulkonäköä muka-vitsinä ja sitten heittäytyvät marttyyreiksi ettei sille lapselle voi mitään enää sanoa :O
(No ei voi, jos ei halua kuin loukata...) Sanoin omilleni, että muistakaa lapset, että makkaroista pääsee aina eroon, mutta tyhmästä (ja tyhjästä) päästä ei koskaan! Lapselle hoikistuminen varsinkin helpompaa, koska pituutta tulee vielä rutkasti lisää. Ja kun paino pysyy samassa, mulla on kohta hoikka lapsi :)

[QUOTE="vieras";24924377]Älä missään nimessä päästä lasta enää sinne, vaan suojele haurasta itsetuntoa tuollaisilta idiooteilta. Molemmat ovat näköjään yhtä juntteja.[/QUOTE]
Nimenomaan! Itsetunto musertuu lapsella TODELLA HERKÄSTI tuollaisen takia, ja sitä ei niin helposti korjatakaan, oli se sitten vitsillä tai ei tuhottu.

Älä päästä enää apin luokse. Jos alkavat kyselemään, miksei ole ollut kylässä, niin sano, että lastasi ei haukuta yhtään.

Tollanen tekee tosi pahaa lapselle, varsinkin kun OMA SUKULAINEN tekee sitä... :/

[QUOTE="vieras";24924434]Siellä vitsailkoon kahdestaan. En päästäisi lasta heidän luokseen ennen kuin tulee virallinen anteeksipyyntö ja muutos asiaan.[/QUOTE]

Virallisia anteeksipyyntöjä en alkaisi tuon ikäpolven äijiltä odottamaan. Todennäköisesti niitä saisi odotella hautajaisiin saakka. Eikä lapsilla yleensä ole niin kovin monta isoisää varalla, jos yhden kanssa välit menevät poikki.

Sen sijaan istuttaisin ukon pöydän ääreen kahdestaan ja keskustelisin siitä, millainen on hyvä itsetunto, mitä apua siitä elämässä on, ja kuinka tärkeä juuri hänen hyväksyntänsä on lapsen itsetunnon kannalta. Vaikea kuvitella, ettei ukko ymmärtäisi jos oikeista naruista osaa vetää ja vähän imarrella.

Tuon ikäpolven miehet ovat noin ylipäätään kasvaneet miehiksi pilkan, halveksunnan ja sisuuntumisen voimalla, ja sen kyllä huomaa heidän kiintymyssuhteistaan.

Mutta kuvitelkaa mikä asenne: ensin mollaavat lapsen ulkonäköä muka-vitsinä ja sitten heittäytyvät marttyyreiksi ettei sille lapselle voi mitään enää sanoa :O
(No ei voi, jos ei halua kuin loukata...) Sanoin omilleni, että muistakaa lapset, että makkaroista pääsee aina eroon, mutta tyhmästä (ja tyhjästä) päästä ei koskaan! Lapselle hoikistuminen varsinkin helpompaa, koska pituutta tulee vielä rutkasti lisää. Ja kun paino pysyy samassa, mulla on kohta hoikka lapsi :)

Kumpi tässä nyt otti enemmän itseensä, lapsi vai äiti?

En tekis mitään tuollaisella apella, mutta en myöskään ukolla, joka on täys vässykkä, eli sun miehessäsi on vikaa kun ei uskalla sanoa isälleen. Jösses...

Yhteistyössä