kun imetys vie voimat

imettäminen vie kaikki voimani ja henkisen hyvin voinnin..
maito ei riitä joten lisämaitoa annetaan myös. päivä päivältä imetys käy kamalammaksi. tunnen syyllisyytä,kun maitoni ei riitä.
ja nyt olen ruvennut miettimään imetyksen lopettamista ja siitä tunnen vielä kovempaa ja kauheampaa syyllisyyttä.
onko muita saman asian kanssa painijoita? miten selvitä?
tytöllä myös todella kovat mahakivut ympäri vuorokauden huudetaan :'(
itse olen jo todella rikki ja pikkuinen vasta 14pvä vanha..

Onko vauva siis koko ajan tissillä? Meillä oli n. kahden ja kolmen viikon ikäsenä hirvee tankkaus kausi. Kaks viikkoo poika oli tissillä illalla 17-01 hieman aina vaihdellen. Tuntu että loppuu voimat ihan totaalisesti.. Eikä siis kyse ollu siitä etteikö ois saanu maitoo tarpeeksi. Kokeilin kerran antaa pullostakin, joi sen mutta halusi samantien takaisin tissille. Sitten se loppu. Tai siis normalisoitu. Parin tunnin välein illalla haluaa tissiä.

Joillakin tuo tilaus kestää yhden päivän ja joillakin pari viikkoo. Meillä poika kohta 8 viikkoo ja enää ei ton kauden jälkeen ole ainakaan vielä toista tullut.

Voisko teilläkin olla kyse tuosta?

Huomasin että mehän ollaan juteltu tuolla toisessa osiossa keltaisuudesta.. =)
Eli ei taida sulla olla kyse tilaamisesta :/

Mut musta tuntuu ettei sun kannata lopettaa imetystä jos tuo keltaisuus vielä vaivaa. Koska siihen keltaisuuteen äidinmaito on parasta.. Kannattaa varmaan pumpata välillä jos rinnat vaan kestää niin sitä maitoa alkaa tulemaan enemmän.. Eli siis tilaa sitä itse.. Helpottuisko se imetys sitten jos sitä maitoa tulis paremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja krisu:
imettäminen vie kaikki voimani ja henkisen hyvin voinnin..
maito ei riitä joten lisämaitoa annetaan myös. päivä päivältä imetys käy kamalammaksi. tunnen syyllisyytä,kun maitoni ei riitä.
ja nyt olen ruvennut miettimään imetyksen lopettamista ja siitä tunnen vielä kovempaa ja kauheampaa syyllisyyttä.
onko muita saman asian kanssa painijoita? miten selvitä?
tytöllä myös todella kovat mahakivut ympäri vuorokauden huudetaan :'(
itse olen jo todella rikki ja pikkuinen vasta 14pvä vanha..
Voimia sinulle! Soitapa kuule imetyksen tukeen, numero alhaalla! Mä kamppailin, itkin ja stressasin imetystä alkuaikoina, se oli ihan kamalaa aikaa.. Väärän imuotteen vuoksi vauva ei saanut masua täyteen, joten annoin korviketta josta seurasi kamalat mahavaivat. Synnytyksen jälkeiset babyblues-fiilikset vielä tekivät asioita pahemmaksi.
Kuitenkin, ajan kuluttua imetys alkoi kuin alkoikin sujua, kun sinnikkäästi jaksoin yrittää (jatkoin lisämaidon antamista kuitenkin, vauvaa ei saa nälässä pitää..). Vasta vauvan ollessa 2kk vanha, pystyin sanomaan että imetys tuntuu sujuvan!

Äitimyönteisyys on myös muistettava, että jos stressi imetyksestä käy liian raskaaksi, niin ei väkisin kannata vaan jatkaa ja jatkaa, sillä siitä ei seuraa kenellekään hyvää mieltä. Vauva kasvaa ja voi hyvin myös korvikkeella :)

Mutta pirauta ihmeessä tänne, kopsasin tän pätkän imetystukilistan sivuilta:

Imetyksen tuki ry:n valtakunnallinen imetystukipuhelin 041-5285 582 auttaa akuuteissa ongelmissa. Puhelimeen vastaavat koulutetut imetystukiäidit.

Itse sinnittelin imetys-pullolinjalla kaksi kuukautta ja sitten meillä mentiin täysin pullolle. Syynä alunperin meillä rintojen hajoaminen ja pojan suuri koko=suuri maidon tarve. Syyllisyys ja tuskastelu sekä armoton väsymys (imetin kahdenkymmen minuutin välein nelisenkymmentä minuuttia kerrallaan ja lopulta aina vielä pullosta maitoa, tähän kun vielä ynnää rintapumpun kanssa vietetyt hetket) vaikuttivat niin, että vaikka vauva onkin ns. helppo tapaus ja nyt terve ja ihana 8-kuukautta vanha touhutappi, niin en halua toista lasta, en vaikka mies niin kovasti toivookin.
Imetystukipuhelin tekee hienoa työtä, minä en sieltä apua saanut, lähinnä "jaa-a, mikähän se olisi nyt parasta"- ja "muista, että ne korvikkeet on aina vaan korvikkeita"-linjalla mentiin, eipä ainakaan minua auttanut...
Mutta menit miten menit, niin muista että Sinä ole Paras Äiti ja pidäthän myös huolta itsestäsi! :hug:
Jaha, nyt meillä vaihdetaan kukista multia :LOL: Voimia äläkä aja itseäsi loppuun!

Ensinnäkin et ole huono äiti, vaikket pystyisi imettämäänkään. Kyllä korvikevauvoistakin oikeita ja terveitä ihmisiä kasvaa ja korvikevauvojen äidit on oikeita hyviä äitejä! :hug:

Toisekseen, kokeile tuota vinkattua numeroa. Pelkkä puhuminen auttaa kummasti! Imuote voi olla pienellä vauvalla heikko.

Omina vinkkeinä antaisin, että koeta levätä ja makoilla vauvan kanssa. Ota vauva sänkyyn, yläosat pois ja pesiytykää vierekkäin. Ihokontaktin pitäisi auttaa maidon tulemiseen. Koeta olla stressaamatta, siis älä keskity maidon tulemiseen, vaan nauti vauvan kanssa yhdessä olemisesta. Vauvan ei siis tartte olla rinnalla imemässä. Läheisyys tuo turvaa, sekin vauvan tarve, ei aina nälkä. Myös sinulle se tekee hyvää! Ei imettäminen ole ainut tapa antaa lapselle läheisyyttä. Juo paljon! Imetysteetä (fenkoli tai anis lisää maitoa) vai muuta yrttiteetä, mieluiten ei tavallista tummaa. Alkoholiton olut tai kotikalja auttaa maidon tulemiseen.

Meillä oli alussa hankalaa, vauva koko ajan rinnalla, kun ei saanut kunnon otetta. Kun vauva kasvaa, kysymys ihan muutamista viikoista, niin ote paranee. Ei korvikkeen anto ole pahasta, jos vauvalla koko ajan nälkä etkä saa itse lepoa.

Mutta vauvan täytyy päästä säännöllisesti rinnalle, että maitoa tulisi jatkossa, muuten se vähenee pikkuhiljaa. Sinun täytyy itse saada pieni tauko imetyksestä, että jaksat paremmin ja maitoa tulee, ja vauvan saatava masu täyteen, joten siksi korvike on oikeasti perusteltua, älä tunne syyllisyyttä!

Maidon tulo ei lopu kertaheitolla. Pumppaaminen auttaa. Voisit vaikka pumpata ja antaa tätä maitoa pullossa vauvalle, että tulee masu täyteen, ja saat kokea iloa, kun annat omaa maitoa. Tai anna ihan rauhassa korviketta imetyksen yhteydessä! Mutta muista, että vauvaa on nostettava rinnalle, että maitoa heruisi jatkossa.

Tsemppiä ja halauksia, mihin tilanteeseen sitten päädyttekin! Niin tuttu tunne... Meillä alkuvaikeuksien jälkeen imetys jatkuu nyt hyvin yli 7 kk.

tup
Laita mulle viestinä sun osoite, niin lähetän sulle imetysteetä. Tuttu toi sairaalaan mutta sainkin maidon nousemaan kotikaljalla. Voin lähettää sulle sen paketin, on ihan avaamaton. Tosin luomupuodissa olivat kyllä sanoneet, että pohjimmiltaan se maidon tulo riippuu ihan päästä. Jos on liian väsynyt ja stressaantunut ja on jotain murheita, maito ei nouse hyvin. Esim. sulla keltaisuus varmaan myös stressaa. Meillä oli myös keltaisuutta ja kyllähän se huolestutti. Kysy myös neuvolasta siitä "ÄIDINMAITOKELTAISUUDESTA". Joillekin on nimittäin väitetty, että äidinmaito aiheuttaa keltaisuutta?!

Mutta on tietty mahdollista, että maitoa vaan ei tule. SItä kait voi hoitaa jotenkin lääkkeellisestikin? En tiedä tarkemmin.

Meillä kanssa vauva raivosi joku aika sitten ja tuntui ettei imetyksestä tule mitään. Ja kun se raivoaa niin sittenhän se todellakaan ei onnistu. Nyt olen ottanut käyttöön rintakumit ja menee vähän paremmin. Välillä myös maitoa alkoi suihkuta niin paljon, että se meni sillä väärään kurkkuun ja kaikki paikat oli ihan maidossa. Eilen myös keksin, että kun annan sille vähän ennen ruokaa tutin, se imee sitä raivokkaasti ja sitten imee myös imetettäessä. Vähän kuin harjoittelisi oikeat liikesarjat etukäteen. Ja ne pari tuttikertaa on syönyt paremmin kuin ikinä.

Yritä jaksaa! Jos sun miehesi hoitaisi vaikka yhden syötön yöllä pullosta, että saisit nukkua pidemmän pätkän? Ja onko sulla pumppua? Mä sain sillä alussa lisättyä maidon määrää. Ja ykköskaljalla..

:heart:

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että pyydä miehesi syöttämään välillä öisin, jotta saisit ite nukuttua.
Koita saada maito nousemaan.
Olet yhtä hyvä äiti vaikka et imettäisikään!
Ei kannata tuntea syyllisyyttä, itsekin jouduin antamaan korviketta alussa lisämaitona, mutta sain maidon nousemaan kuitenkin.
Join ja Join ja Join.
Niin Ja Hei... Jos haluat ostaa pumpun, minulla on ainun käyttämätön käsin pumpattava rintapumppu, voin lähettää postitse, jos haluat ?!
Voimia :hug:

kiitos kaikille kannustuksesta. täytyy varmaan vielä vaan yrittää,eikä luovuttaa niin helpolla...vaikka se tuntuisikin tässä tilanteessa helpommalta.
mammateetä olen yrittänyt juoda ja vettä myös paljon. rintapumppukin minulla on ja olen joka päivä pumppaillut, kerralla ei maitoa tule kuin 10-30ml.
mutta tuntuu,että kyllä sitä maitoa ainakin jonkin verran on,kun pumppuhan ei aina ihan totuutta kerro(?),mutta tytön imuote on väärä. ei ota rintaa kunnolla suuhun,vaikka kuinka yritän auttaa niin en osaa :'( .ylähuuli jää myös tytöllä "rullalle". ei varmaan kuulu olla niin?

Mulla on ollu molempien alkuimetys vaikeeta, stressaavaa ja esikoisesta jopa pelkäsin imetystä koska ote oli niin väärä että veri valui nänneistä ja lopulta pieni palakin irtosi kun pikkuinen osa meni kuolioon väärästä imusta. :'( Sisko kannusti ja onneks jatkoin! Kun ajan myötä homma lähti sujuun niin imetys oli IHANAA ja helppoa! Kun poika vierotti ittensä rinnalta itkin ja surin.
Nyt vajaa 5kk tyttö täysimetetty ja jatkan. Alku oli hankalaa ja ote hiukan väärä joten otin imetyskumit käyttöön ja se auttoi!!! Nyt kumit on poissa ja imetys kaikinpuolin helppoa ja IHANAA! Mä niiiiin nautin tästä ajasta! Tyttö rinnalla 1-3h välein. Yleensä n.2h väliä mutta se ei haittaa kun nautin tästä ajasta.
Pari kertaa olen luullut maidon loppuvan jne mutta eipä ole loppunut. Korviketta ei anneta kuin pakkotilanteessa(esim kun joudun sappikivikohtauksessa ottaan Litalginin). Pullolla vauva tottuu et tulee helpommin ja alkaa vieroksuun rintaa..niin kävi esikoisenkin kohalla.
Juo vettä paljon, syö hyvin. Juo kotikaljaa. Pyydä miestä hieroon.
Maitoa tulee rintoihin niin paljon kuin vauva imee ja tarvii. Eli jos pulloilee korvikkeella, se siis on rinnalla vähempi ja silloin maitoa kehittyy vähempi.
:hug: :hug: :hug:
http://maitolaituri.imetys.fi/index.php

ps. pumppu ei tod kerro aina totuutta!

Yhteistyössä