Kun ei vaan jaksa,ei jaksa ei jaksa ei jaksa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyny

Vieras
En tiedä mitä teen. En todellakaan tiedeä enää. Siks tää tunne pelottaakin koska en ole koskaan elämässäni kokenut itseäni yhtä voimattomaksi, epäonnistuneeksi, lannistuneeksi, vihaseksi, surulliseksi ja tyhjäksi. Kaiken mahdollisen elämässäni olen käynyt läpi mitä ihmisen elämään voi 24vuoteen mahtua.
Mutta mikä muu saa ihmisen yhtä voimattomaksi kuin se että oman lapsen kanssa on ongelmia.
Ja kun lapsi on 5vuotias eikä mikään murrossikänen. Mulla on niin poikkeuksellinen ja hankala lapsi että tekis mieli vaan heittää hanskat tiskiin:(
Ollaan erottu lasten isän kanssa pari vuotta sitten. Ollaan hyvissä väleissä ja siis poikani 5v ja tyttöni 3v. tapaavat säännöllisesti isäänsä joka toinen vkloppu.
Minulla on myös käytännössä ihan hyvä tukiverkosto joten en voi sanoa että olisin yksin lasten kanssa. Mutta siis lasten isä asuu eri kaupungissa. Poikani on erittäin vaativa lapsi ja käymme perheneuvolassa seuraamassa pojan kehitystä. tyttöni 3v on täysin normaalisti kehittynyt lapsi.
Neuvolassa laittoivat lähetteen eteenpäin koska epäilevät että lapsella on joku neurologinen ongelma. Kukaan joka ei ole elänyt arkea tällasen lapsen kanssa ei voi tajuta miltä musta tuntuu:(
Poika siis on hieman epäsosiaalinen, tai siis hän kyllä tutustuu uusiin lapsiin ihan hyvin eikä pelkää mitään sosiaalisia tilanteista tms. Mutta hän ei siis ihan täysin pysy mukana ikäistensä leikeissä. Hän ei pysty keskittymään mihinkään. Hän ei tottele mtään mitä sanon. Hän on todella levoton ja rauhaton koko ajan. Hän juttelee ihan ihme juttuja välillä mistä en minäkään ymmärrä mitään. Sosiaalisissa tilanteissa hän alkaa höpöttään ihan mitä sattuu ja mua hävettää kun ihmiset kattoo ja sitten tunnen siitä syyllisyyttä että ikäänkuin häpeä välill' omaa lastani ja se tunne on ihan kamala koska rakastan häntä kuitenkin. Tunnen kaikesta syyllisyyttä. Olen hermona koko ajan koska en tiedä milloin poika saa taas jonkun kohtauksen ja pelkään että mulla menee kontrolli häneen. Tuntuu että kaikki mitä yritän menee vaan pieleen:(
Neuvolatäti sanoi mulle että ei tämä ole minun vika, ettei mun pitäs syyttää itseeni (en tiedä mistä hän arvas että teen juuri niin) hän sanoi että ei ole kasvatuskysymys vaan pojalla on jokin kehitysongelma tms.
Silti mietin päivin ja öin mitä mun pitäs tehdä. Eniten mulla on niin paska olo koska ihmiset ei tajua miten vaikeaa tämä mulle on. Noh tässä 2 päivä aikana parista tapahtuneesta annan esimerkin, eilen mentiin bussilla kaupunkiin. Sanoin pojalle 100 kertaa että menee istumaan siihen penkille koska bussi heiluu ettei kaadu ja loukkaa. Noh menin siis pienemmän kanssa istumaan mutta poika ei totellut vaikka komensin ja ennekuin edes ehdin hakea häntä niin bussikuski alkaa huutamaan että pojalle että mene istumaan. No hyvähän se oli että ulkopuolinen komensi koska poika tosiaan totteli ja istu koko matkan paikallaan. Kaikki ihmiset supatteli ja vilkuili.
Sitten liityin juuri kuntosalille missä on lapsiparkki ja lapset oli eilen ekaa pvää siellä hoidossa. Kun menin jumpan jälkeen hakeen lapsia niin poika alkaa kiukutteleen ettei aio lähteä kotiin ja juoksee pakoon ja kaataa sellasen leikkikeittiön juostessaa. Molemmat ne lastenhoitajat katsoo toisiaan siihen malliin et ei varmaa tarvi kysyä mit ne ajatteli. Lähtiessä kumpikaan ei edes tervehtinyt minua tai lapsia ja oli vähän sillain et toiv. me ei tulla uudestaan. Jäi kyllä niin paska fiilis tostakin koska tuo lapsiparkki on ainoa mahd. päästä liikkumaan täällä ja jotenkin tuntuu tyhmältä viedä lapsia enää sinne ku selvästikkää he eivät pitäneet noista mun lapsista koska eivät ole mitään maailman rauhallisimpia enkeleitä ja on varmaan joutunut tosiaan vahtimaan niitä.
Tänään oli kyllä kaiken huippu kun hain lapset tarhasta.
Käveltiin sellasella pikkutiellä missä ei siis jalkakäytävää ja työnnän 3v. rattaissa. Poika lähtee sitte juokseen eteenpäin ja suoraan auton eteen. No siis autot ajaa siinä ehkä 5km/ h eli ei lujaa mutta kuitenkin poika siis menee sinne keskelle tietä seisoon ettei autot pääse kulkemaan. Huusin että menee heti tiensivuun ja sitten hän meni. kun auto jatkoi matkaa poika meni taas siihen auton eteen tekeen tällasta kiusaa. Hän ei siis tunntu tajuavan että tuo on vaarallista ja typerää.
Joku nainen sitten alkaa huutamaan ja haukkumaan mua autosta ja tuntu et kuolen häpeeseen. Olis tehnyt niin mieli antaa joku selkäsauna jätkälle siinä mutta mitähän sekin olis auttanut. Tää oli vaan tällasta ajatustenpurkamista enkä siis tosiaan tarkottanut etä kenenkään pitää alkaa mitään neuvoja antamaan. Ja varmaan tuhat ja sata kirjotusvirhettä ja kirjoitin vaan ajatuksia tähän joten ehkä nyt tästä ei saantu mtään selvää mut ainakin mieli parani kun sai vähän purettua edes.

Tiiätkö että et oo ainut joka on väsyny tollaiseen. Mun tarina on just samanlainen. Tsemppiä sulle. Mulla on päiviä kun en vaan jaksa olla yksin noiden lasten kanssa vaikka ihania ovatkin. Ja on ihan kauheen epäonnistunut olo äitinä. Iso Hali!!

Tsemppiä täältäkin. Äitiys on välillä raskasta, ei ole ihme ettei sitä aina jaksa.
En edes osaisi mitään neuvoa antaa. Ei kai sitä ole olemassa taikasauvaa, jolla lapset saisi tottelemaan.
Voimia sinne, toivottavasti tilanne helpottuu ajan kuluessa ja muista pitää huolta myös itsestäsi.

:hug:

Jaksamista sinne! Älä nyt ainakaan siitä kuntosaliharrastuksesta luovu, varmasti on tarpeellinen irtiotto arjesta sinulle. Miksi et kertoisi lapsiparkissa lapsen erilaisuudesta? Se varmasti lisää hoitajien ymmärrystä. Tuommosesta asiasta kannattaa varmaan olla mahdollisimman avoin joka paikassa.

Lapsesi on varmasti ihana, vaikka osaakin koetella hermoja. :) Kun ihmiset ei tiedä teidän tilannetta, heidän on helppo tuomita ja arvostella. Toivota vaan tervetulleeksi kokeilemaan pojan kasvatusta! ;)

Jaksamista kovasti toivottelen!

No kun kerran kirjotat että sulla on tukiverkostoa niin miks sitten viet lapsesi esim.tuollaiseen kuntosalin lapsiparkkiin kun kerran tiedät ettei pärjää siellä? Ei millään pahalla,mutta ne hoitajat on siellä aika voimattomia tollasen lapsen kanssa ja muut lapset voi suorastaan pelätä sun poikaasi.Apua selvästi tarviitte mutta lapsihan on itsekin vaarassa tollasissa paikoissa ja liikenteessä!Mun oma tyttö ei esim.halua mennä enää seurakunnan päiväkerhoon kun joku ADHD_poika siellä tönii ja riehuu kaiken aikaa.Onko sekään sitten oikein

Ymmärrän sua ihan täysin! Mulla kolme lasta, vanhin 4v just samanlainen poika. Ei tottele mitään, ei kuuntele, saa raivareita kun ei saa tahtoaan lähi, huutaa jatkuvasti ym.
Olen aivan väsynyt tähän tilanteeseen :( Kun olen kahden nuoremman kanssa, on niin helppoa. Tuntuu kuin olisi melkein yksin. Esikoinen kun on paikalla en saa tehtyä mitään, kun kaikki hommat pitää koko ajan keskeyttää. Kiusaa pikkusiskoa tai penkoo kaappeja yms.

On tosi liikunnallinen poika ja viihtyisi hyvin ulkona, mutta puistoissa käyminen on suorastaan pelottavaa, kun säntää tielle vaikka keillän etukäteen. Samoin pyörätiellä säntäilee miten sattuu.. On muutaman kerran meinannut jäädä auton alle ja tämä, jos mikä saa minut ahdistuneeksi. Olen välillä niin väsynyt, että aamulla herättyäni odotan jo iltaa. Tosin yölläkin poika herää huutamaan minua viereensä ja jos en mene, niin pitää huolen, että koko perhe herää.

Ai niin ruoan suhteen on myös nirso ja vähistä rahoista kun yritän tehdä terveellistä ja monipuolista ruokaa, niin lentää yleensä vaan kaikki roskiin. En lelli häntä erityisesti, mutta mankuu silti vaan herkkuja koko ajan. Miksi?

Nyt jo odotan, että "äitiiiiiii, äiiiiitiiiii!!!!!!" kuuluu kohta lastenhuoneesta ja arvaa tuleeko uni :(

Lapsi ei ole erityislapsi, vaan esim. mummon luona ollessaan YKSIN ilman sisaruksia, todella reipas, tottelevainen ja leikkii keskittyneesti. Olen maailman surkein äiti ja kasvattaja näköjään.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä myös:
No kun kerran kirjotat että sulla on tukiverkostoa niin miks sitten viet lapsesi esim.tuollaiseen kuntosalin lapsiparkkiin kun kerran tiedät ettei pärjää siellä? Ei millään pahalla,mutta ne hoitajat on siellä aika voimattomia tollasen lapsen kanssa ja muut lapset voi suorastaan pelätä sun poikaasi.Apua selvästi tarviitte mutta lapsihan on itsekin vaarassa tollasissa paikoissa ja liikenteessä!Mun oma tyttö ei esim.halua mennä enää seurakunnan päiväkerhoon kun joku ADHD_poika siellä tönii ja riehuu kaiken aikaa.Onko sekään sitten oikein

No mun lapsi ei sentään kiusaa ketään, ei hän siis ole agressiivinen eikä hänellä ole ongelmia muiden lasten kanssa. Ikinä hän ei ole lyönyt, töninyt tms ketään eli ei ole sillä tavalla erikoislapsi että olisi mitenkään vaaraksi muille. Siis on hänellä paljon kavereita kummiskin, tarhassa ja kotona, ymmärräh kyllä mitä ajoit takaa koska olen nähnyt lapsia joilla on tällasia ongelmia mutta kyse ei nyt ole siitä että hän olisi vaaraksi muille tai kukaan häntä pelkäisi. Ei nyt sentään niin ääritapaus.Lähinnä koettelee rajoja yli rajojen.

Alkuperäinen kirjoittaja TT:
Ymmärrän sua ihan täysin! Mulla kolme lasta, vanhin 4v just samanlainen poika. Ei tottele mitään, ei kuuntele, saa raivareita kun ei saa tahtoaan lähi, huutaa jatkuvasti ym.
Olen aivan väsynyt tähän tilanteeseen :( Kun olen kahden nuoremman kanssa, on niin helppoa. Tuntuu kuin olisi melkein yksin. Esikoinen kun on paikalla en saa tehtyä mitään, kun kaikki hommat pitää koko ajan keskeyttää. Kiusaa pikkusiskoa tai penkoo kaappeja yms.

On tosi liikunnallinen poika ja viihtyisi hyvin ulkona, mutta puistoissa käyminen on suorastaan pelottavaa, kun säntää tielle vaikka keillän etukäteen. Samoin pyörätiellä säntäilee miten sattuu.. On muutaman kerran meinannut jäädä auton alle ja tämä, jos mikä saa minut ahdistuneeksi. Olen välillä niin väsynyt, että aamulla herättyäni odotan jo iltaa. Tosin yölläkin poika herää huutamaan minua viereensä ja jos en mene, niin pitää huolen, että koko perhe herää.

Ai niin ruoan suhteen on myös nirso ja vähistä rahoista kun yritän tehdä terveellistä ja monipuolista ruokaa, niin lentää yleensä vaan kaikki roskiin. En lelli häntä erityisesti, mutta mankuu silti vaan herkkuja koko ajan. Miksi?

Nyt jo odotan, että "äitiiiiiii, äiiiiitiiiii!!!!!!" kuuluu kohta lastenhuoneesta ja arvaa tuleeko uni :(

Lapsi ei ole erityislapsi, vaan esim. mummon luona ollessaan YKSIN ilman sisaruksia, todella reipas, tottelevainen ja leikkii keskittyneesti. Olen maailman surkein äiti ja kasvattaja näköjään.

Voih! Tää oli niinku just mun suusta. Musta tuntuu kans että kun oon tuon 3v kanssa kahdestaan niin kaikki on niim helppa ja rauhallista mutta pojan kanssa joka ikisestä asiasta on kamala meteli. Hän ei jaksa pukea itse ja on todella lyhythermoinen jos heti ei onnistu ni vaatteet lentä seinään. Kaikki vaatteet aina puristaa, kiristää ja hiertää ja kutittaa. Kaikki ruoka on aina pahaa ja ihan sama mitä tarjoaa. Meillä myös poika niin energinen ja liikunnalinen että tarvitsee koko ajan jotain toimintaa tai alkaa hyppiä seinille..Et satu asumaan missää pirkanmaalla tai satakunnassa?:) Jos haluut jutella paremmin niin voit mailata mulle os lauraemilia-86@hotmail.com

Sun esikoinen hakee ilmiselvästi sulta huomiota, mitä et ehdi antamaan koska olet tehnyt noin lyhyessä ajassa 3 lasta.
Sun pitäisi pystyä antamaan enemmän kahdenkeskistä aikaa esikoiselle. Hänkin on vielä tosi pieni :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä myös:

No mun lapsi ei sentään kiusaa ketään, ei hän siis ole agressiivinen eikä hänellä ole ongelmia muiden lasten kanssa. Ikinä hän ei ole lyönyt, töninyt tms ketään eli ei ole sillä tavalla erikoislapsi että olisi mitenkään vaaraksi muille. Siis on hänellä paljon kavereita kummiskin, tarhassa ja kotona, ymmärräh kyllä mitä ajoit takaa koska olen nähnyt lapsia joilla on tällasia ongelmia mutta kyse ei nyt ole siitä että hän olisi vaaraksi muille tai kukaan häntä pelkäisi. Ei nyt sentään niin ääritapaus.Lähinnä koettelee rajoja yli rajojen.

`Sorry,ymmärsin ihan väärin! Voimia sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
....Mulla kolme lasta, vanhin 4v just samanlainen poika. Ei tottele mitään, ei kuuntele, saa raivareita kun ei saa tahtoaan lähi, huutaa jatkuvasti ym....

....Kun olen kahden nuoremman kanssa, on niin helppoa...

...Tosin yölläkin poika herää huutamaan minua viereensä ja jos en mene, niin pitää huolen, että koko perhe herää...

....En lelli häntä erityisesti....

...Lapsi ei ole erityislapsi, vaan esim. mummon luona ollessaan YKSIN ilman sisaruksia, todella reipas, tottelevainen ja leikkii keskittyneesti. Olen maailman surkein äiti ja kasvattaja näköjään.

Sun esikoinen hakee ilmiselvästi sulta huomiota, mitä et ehdi antamaan koska olet tehnyt noin lyhyessä ajassa 3 lasta.
Sun pitäisi pystyä antamaan enemmän kahdenkeskistä aikaa esikoiselle. Hänkin on vielä tosi pieni :(

Peesi. Ei pahalla, mutta juuri siltä se minunkin mielestä kuulostaa. Poistin alkuperäisestä viestistä kaiken ylimääräisen, jättäen vain ne kohdat, mistä sellainen käsitys mulle syntyy. Erityisesti jälkimmäinen kohta on vahvin viittaus siihen, että lapsi kokee mustasukkaisuutta pienimmistä sisaruksistaan, koska silloin kun hän on YKSIN isovanhempiensa hoidossa saaden näin heidän jakamattoman huomion, lapsi käyttäytyy mallikkaasti. Ja ihan varma oon siitä, että lapsi vaistoaa itsekin häiritsevänsä äitiä, mikä saa häntä voimaan entistäkin pahemmin. Näinhän ne lapset yleensäkn tekee, jos ei saada vanhemmilta positiivista huomiota, niin tehdään kaikkensa sen eteen, jotta saadaan sitä huomiota, vaikkakin negatiivista. Neuvoisin kokeilemaan välilä sellaista, että sen sijaan, että isovanhemmat ottavat vanhimman lapsen hoitoon, ottaisivat mieluummin useammin nuorimmaisia hoitoon, jotta vanhin saisi siksi aikaa äidin jakamattoman huomion, mikä vahvistaisi äidin ja pojan suhdetta. Näin lapsi kokisi, että saa sitä huomiota äidiltään eikä enää tuntisi tarvetta käyttäytyä häiritsevästi ja huomionhakuisesti.

Joku tuossa mainitsi lapsen valittavan ruuasta ja vaatteiden kutittamisesta ja muusta.. kannattaa tutustua aiheeseen aistiyliherkkyys..
Vilkkaan lapsen kanssa eläminen vaatii hermoja, yleensä ynpäristö arvostelee kasvattajaa ja antaa "hyviä" vinkkejä...
Tärkeää on pitää selkeä päivärytmi, säännölliset ruuat, säännöt ja yrittää keksiä mahdollisimman paljon positiivisia asioita lapsesta ja kehua häntä, yllätys yllätys tällä on usein positiivinen vaikutus käytökseen!
Voimia! Ja yleensä tuo vilkkaus rauhoittuu koulun aloittamisen jälkeen..

Yhteistyössä