Kun ei osaa päättää mitä tekis? !! asiaa lemmikistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nyt harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nyt harmaana"

Vieras
meillä on 12v kissa, jolla on pahanlaatuinen nisäkasvain ja jonka eläinlääkärijon todennut. kissa on myös leikkaamaton. Eläinlääkäri sanoi,että kissa ei kärsi kipuja, mutta aikanaan kasvain tulee leviämään. :( hän ehdotti myös kissan laikkausta siten että kissa steriloidaan ja nisäkasvain poistetaan (mitä pystytään) hinta-arvio 250€ + lääkkeet.

Meistä leikkaus on kallis ja jos se ei kissan ikäää "lisää".
olemme vakavasti miettineet kissan eutanasiaakin..jo iän ja sairaudensa takia.

Mitä sinä tekisit?

no steriloisin sen kissan ja poistattaisin sen mitä pystyy siitä nisäkasvaimesta. Kissat voivat elää joka 20v ja tottakai kissa voi saada enemmän elinaikaa, jos kasvain leikataan.

[QUOTE="vieras";25930610]Kissan keskimääräinen odotettu elinikä on 12v, eli lisäajalle jo menee joka tapauksessa. Minä lopettaisin omani.[/QUOTE]

kyllä olet oikeassa. Meillä on jokainen kissa sairastunut vakavasti n. 12v ja on jouduttu hävittämään.

Itse aintaisin sen olla, ja veisin nukutettavaksi siinä vaiheessa kun/JOS kasvaimesta alkaa olemaan harmia. Nisäkasvaimet eivät välttämättä leviä mihinkään.

Tietysti kai riippuu kanssa kissan yleiskunnosta. Jos kyseinen yksilö on yhtä vetreä kuin nuori kissa, niin harkitsisin leikkausta. Mutta 12-vuotias kissa voi olla jo aika vanhahko ja raihnainen, enkä siinä tapauksessa alkaisi sitä viemään noin rankkaan leikkaukseen.

• Tykkää
Reactions: chef
Mulla on sama tilanne koiran kanssa.Elokuussa täyttää 9 vuotta,sakemanni.Sen kasvaimen leikkaus ja hoito maksaisi 460 per kasvain,koiralla on kasvaimia neljä,osa voi olla rasvakasvaimia mutta ainakin kaksi on jotain muuta.Mä olen tehnyt päätöksen että en ala enää leikkauttamaan koiraa koska sen elinikä ei siitä pitene.Koira on edelleen hyväkuntoinen joskin väsynyt ja nukkuu paljon.Syö ja juo kuitenkin hyvin ja jaksaa touhuta.Kun alkaa kunto laskea se viedään lopetuspiikille.Etäpesäkkeitä sillä varmasti jo on joten eläinlääkärinkin mielestä se kasvaimen poisto ei elinikään vaikuttaisi.Sanoi että on sakemanniksi jo aika iällä ja yllättävän hyväkuntoinen mutta kun jouduttiin nukuttamaan kynsienleikkuun ajaksi ei meinannut enää herätä joten ei välttämättä kestäis enää kasvaimen poistoa.

Itse aintaisin sen olla, ja veisin nukutettavaksi siinä vaiheessa kun/JOS kasvaimesta alkaa olemaan harmia. Nisäkasvaimet eivät välttämättä leviä mihinkään.

Tietysti kai riippuu kanssa kissan yleiskunnosta. Jos kyseinen yksilö on yhtä vetreä kuin nuori kissa, niin harkitsisin leikkausta. Mutta 12-vuotias kissa voi olla jo aika vanhahko ja raihnainen, enkä siinä tapauksessa alkaisi sitä viemään noin rankkaan leikkaukseen.

Meillä kissa luonnollisesti on aina nukkunut paljon, mutta käytös on senverta muuttunut, että jos masusta rapsuttaa niin käy kiinni ja monesti kakkailee muualle kuin laatikolleeen. Tämä kaikki on tullut nisäkasvaimen myötä

[QUOTE="nyt harmaana";25930756]Meillä kissa luonnollisesti on aina nukkunut paljon, mutta käytös on senverta muuttunut, että jos masusta rapsuttaa niin käy kiinni ja monesti kakkailee muualle kuin laatikolleeen. Tämä kaikki on tullut nisäkasvaimen myötä[/QUOTE]

No jos käy kiinni niin eikös tuo sitten mahda kipeä olla? Meidän lymfoomainen kissa myös nukkui paljon ja usein makasi silmät auki, mitä en ymmärtänyt ajoissa ihmetellä riittävästi.

Minä lopettaisin kissan. En ymmärrä isojen leikkausten tekemistä lemmikeille kevyin perustein, ja mielestäni tuo alkaa olla kevyen rajalla. Mutta itse toki tiedät paremmin, kun minähän en yksityiskohtia tunne.

Antaisin olla niin pitkään kun pysyy kivuttomana ja nauttii elämästä. Sitten kun elämänvalo silimstä sammuu veisin piikille.

Nisäkasvain voi olla jo levinnyt. Voi käydä esim. niin että kissan toipuminen leikkauksesta kestää kuukauden ja sitten siitä kuuakuden päästä joudutkin viemäänpiikille kun tulee oireita uudelleen. Mielummin se kaksi kuukautta sitten täyttä elämää kuin toipumista. Elinäinodote kun ei kissalla ole maksimissaankaan pitkä tässä tapauksessa.

Iso leikkaushan tuo tulisi olemaan, kohdunpoisto vaatii ison avausviillon vatsalle ja kasvaimen poisto vielä lisäksi. En uskaltaisi antaa nukuttaa 12-vuotiasta kissaa. Antaisin kissan olla meillä niin pitkään kun voi hyvin ja on elämäniloinen, ja sitten eutanasia.

Yhteistyössä