Kun ei ole rahaa laittaa lapselle mitään säästöön.

  • Viestiketjun aloittaja rahaton
  • Ensimmäinen viesti
juuh
Tietysti saa, jos sun mielestä lapselle säästöön laitettu raha tuo onnellisen tulevaisuuden... voi kun se olisikin niin helppoa.
Minä sain vanhemmiltani n.50000mk eli 8000€ asp tilille tallennettuna. Voin vakuuttaa, että se raha ei ole mitenkään vaikuttanut nykyisen elämäni hyvyyteen, siihen on vaikuttaneet kaikki muut asiat. Onhan se ihan mukavaa, että asuntolainna maksuaika on 0,5v lyhyempi, mutta hei... ei se mihinkään oikeesti vaikuta.
Lapselle tulee huono tulevaisuus, jos vanhempi antaa ymmärtää, että ilman rahaa elämässä ei ole mitään kivaa.
 
"minna"
turha ottaa paineita siitä, että täällä palstalla ollaan sitä mieltä, että lapselle täytyy olla isot säästöt, paljon ulkomaanmatkoja, kalliit harrastukset, kalliit vaatteet ym. Kyllä se lapsi saa muutenkin hyvän tulevaisuuden. Opetat käyttämään rahaa oikein ja te menette teidän tilanteen mukaan. Se, että lapsi saa ison kasan rahaa, ei takaa hyvää tulevaisuutta. Joku saa heti 18-vuotiaana ison kasan rahaa ja tuhlaa sen saman tien bilettämiseen. Joku osaa säästää ja käyttää järkevästi. Se saattaa joskus helpottaa tilannetta, kun on rahaa antaa, mutta se ei takaa hyvää tulevaisuutta. Kyllä se elämä voi olla hyvä, vaikka ei paljon rahaa olekaan.Turha tuollaista on murehtia, että pilaa lapsen elämän.
 
Mullekaan ei annettu säästöjä. Sain sen sijaan luottotietomerkinnän 18 v. lahjaksi vanhemmiltani. Silti mun elämä ei ole pilalla vaan olen elellyt hyvin onnellisena omaa elämääni ja rakastan vanhempiani heidän rahattomuudestaan huolimatta :)
 
Mun vanhemmat eivät todellakaan säästäneet mulle mitään eivätkä avustaneet mitenkään opinnoissa. Opintolainaa kertyi 100 000 mummun markkaa.

Ihan hyvin olen silti pärjännyt. Jokainen on oman onnensa seppä.
 
Keittiönoita
Jos antaa lapselleen mallin, jossa kaikki ajatellaan rahan kautta, niin voipihan tuo lapsen tulevaisuuteen vaikuttaa. Tosin se voi vaikuttaa niinkin, että lapsi ei aikuiseksi tultuaan halua olla persaukinen vaan tekee kovasti töitä sen eteen, että hilloa kans löytyy.
 
Kaulin
Alkuperäinen kirjoittaja valopää;24681545:
Miten vanhemmat aiheuttaa luottohäiriö merkinnän? Ihan ot, mutta en ole livenä asiaan törmännyt.
Ihmettelen samaa. Siis ovatko vanhempanne ottaneet nimiinne jotain maksettavaa, ja sitten jättäneet maksamatta. Vai mistä on kyse?
 
"vieras"
Ei meilläkään. 8v avattiin oma tili, jonne saa tallettaa kaikki lahjarahat ja taskurahat, mutta saa sieltä myös harkinnan mukaan niitä käyttää. Nyt vajaassa kahdessa vuodessa tilillä on noin 400e. Sama mulla oli aikoinaan, ja ihan hyvin olen pärjännyt ja säästöjä kertynyt ajan mittaa =)
 
"linnea"
Mulla on vanhemmat ihan hyvätuloiset mutta eivät ikinä ole mulle varsinaisesti säästäneet. Ja hyvin on mennyt. Ihan yhtä hyvinhän voi lapsia auttaa sitten tarpeen mukaan kun tulevaisuudessa toivottavasti on vähän enemmän rahaa (tai että tulevaisuudessa jää enemmän rahaa yli kun lapsi ei enää asu kotona). Miksi niitä rahoja pitäisi seisottaa jossain pankkitilillä jo nyt, ei se mitään auta. Parempi että lapsi saa suunnilleen sen mitä tarvitsee juuri nyt.
 
Eipä ole mullekaan antanut vanhemmat penniäkään säästöjä, kun sitä rahaa ei vaan ole ollut. Silti olen aina pärjännyt ja oikeastaan on ollut hyväkin, että olen lapsesta asti tottunut siihen, että jos jotain haluaa, niin sen eteen tehdään töitä. Mies taas on saanut porukoiltaan useamman tonnin säästöt ja kuulemma se helpotti sitä opiskelujen aloittamista, mutta ei ole vaikuttanut sen kummemmin elämään.
 
jaa, oli mulle säästetty mun kaikki synttärirahat jne. mun tilille, mut mitään en täysi-ikäisenä saanut, kun isäni oli käyttänyt kaikkien lasten rahat hänen uuteen autoonsa. No mutta hyvin pärjäsin ilmankin.
 

Yhteistyössä